Oprzeszło jedną dziesiątą zwiększył się w 2017 r. polski eksport w porównaniu z rokiem poprzednim. Wartość zagranicznej sprzedaży polskich towarów wyniosła 203,7 mld euro – 10,2 proc. więcej niż w roku 2016. Najważniejszym rynkiem dla polskich firm pozostają Niemcy, do których eksport wart był 55,8 mld euro i zwiększył się w ujęciu rocznym o 10,3 proc. Udział Niemiec w całości eksportu wyniósł 27,4 proc., tyle samo, co rok wcześniej. W handlu z Niemcami utrzymujemy wysokie dodatnie saldo, które w 2017 roku wyniosło 8,9 mld euro, w porównaniu z 8,4 mld euro w roku poprzednim.
W pierwszej dziesiątce kluczowych odbiorców najwyższą dynamikę wzrostu miała sprzedaż towarów do USA: 26,5 proc., choć eksport do tego kraju wciąż pozostaje niewielki – w ubiegłym roku wyniósł 5,5 mld euro.
Mocno zwiększył się także eksport do Rosji – o 18,5 proc., osiągając 6,2 mld euro.
Mocne wzrosty
Wyniki eksporterów poprawiły się w 2017 roku na wszystkich najważniejszych rynkach. Sprzedaż do Czech – to drugi dla Polski eksportowy rynek – wyniosła 13 mld euro i zwiększyła się rok do roku o 7,4 proc. Do Wielkiej Brytanii wzrosła o 5,5 proc. – także 13 mld euro. Eksport do dwóch kolejnych w tym rankingu krajów – Francji i Włoch – wyniósł odpowiednio 11,4 mld euro oraz 10 mld euro, rosnąc o 12,5 oraz 13,3 proc. W sumie na rynki rozwinięte sprzedaliśmy towary warte 176 mld euro (wzrost o 10,3 proc.), w tym eksport do krajów Unii Europejskiej wart był 162,4 mld euro (wzrost o 10 proc.). Słabą dynamikę miała sprzedaż na rynki rozwijające się – tylko 3,3 proc. przy wartości 15,7 mld euro. Najszybciej sprzedaż rosła do krajów Europy Środkowo-Wschodniej – o 18,9 proc., osiągając 12 mld euro.
Ubiegłoroczny import do Polski rósł szybciej niż eksport i wyniósł 203,3 mld euro, o 12,3 proc. więcej niż w roku 2016. W wymianie handlowej z zagranicą Polska utrzymała dodatnie saldo, choć wyniosło ono już tylko 0,4 mld euro w porównaniu z 3,9 mld euro w 2016 r.