Letnie kino i wspólne śniadania

Żadna firma nie planuje wyłącznie zdalnej pracy. Biuro musi jednak oferować coś więcej niż dom. Pracownicy chcą w biurowcu m.in. restauracji, siłowni, sklepu i bankomatu. A pracodawcy organizują np. wspólne śniadania i pokazy filmów.

Publikacja: 24.08.2021 21:00

Firma Globalworth przygotowała kampanię Office Renaissance. Powracających do biurowców pracowników p

Firma Globalworth przygotowała kampanię Office Renaissance. Powracających do biurowców pracowników przywitały grafiki nawiązujące do dzieł twórców epoki odrodzenia

Foto: materiały prasowe

Jak zachęcić do powrotu do biur? Repertuar zachęt jest bogaty. Część firm organizuje wspólne śniadania i oglądanie meczów. Inne... kursy zaplatania warkoczy dla rodziców. Niektóre wykupują dla pracowników pakiety zniżek w prywatnych przedszkolach.

O powroty do biur w czerwcu zapytała najemców firma doradcza Cushman & Wakefield. W badaniu wzięło udział 132 respondentów z różnych branż – m.in. mediów i reklamy, medycyny i farmacji, nieruchomości, bankowości, finansów. 45 proc. ankietowanych wskazało, że docelowo wdroży hybrydowy model pracy. Żadna firma nie planuje pracy wyłącznie zdalnej.

Obiad, kawa, spacer

Cushman & Wakefield zapytał m.in., jakie usługi w biurowcu najemcy uznają za najważniejsze. Na restaurację i kantynę wskazało 66 proc., na infrastrukturę dla rowerzystów – 52 proc., na bankomat 36 proc. , sklep spożywczy – 32 proc., kawiarnię – 18, fitness i siłownię – 17 proc.

Pracownicy wracają już do biurowców firmy Globalworth. – Najwyraźniej widać to w Warszawie. W niektórych obiektach sięgamy już poziomu 70–90 proc. sprzed pandemii – mówi Maciej Gołębiewski, dyrektor ds. zarządzania aktywami i wynajmu w Globalworth. Najemcy wrócili głównie w modelu hybrydowym. – Większość z nas miała już wyraźnie dosyć ciągłej pracy z domu, tęskniła za rozdzieleniem życia prywatnego od zawodowego. Również pracodawcy zapragnęli powrotu pracowników – podkreśla dyr. Gołębiewski. – Budowanie zespołów i kultury organizacyjnej zza ekranu komputera się nie sprawdziło, a tabelki w Excelu są nieubłagane. Firmy dostrzegły, że po pierwszych miesiącach mobilizacji efektywność pracy z domu spadła. Starają się więc sprowadzić ludzi z powrotem do biur.

Powrót nie zawsze zależy jednak od chęci pracowników, a od polityki pracodawcy. – Wpływ na to ma m.in. wielkość firmy, branża, pochodzenie kapitału. Z naszych obserwacji wynika, że bardziej skore do powrotów są firmy polskie niż zagraniczne – mówi Maciej Gołębiewski. Podkreśla, że najważniejsze jest bezpieczeństwo, ale Globalworth podejmuje też inne nieszablonowe działania. – Organizujemy kina letnie, koncerty, pikniki, warsztaty sadzenia zieleni, spacery z varsavianistą – opowiada. – Przygotowaliśmy też kampanię Office Renaissance. Powracających do biurowców przywitały grafiki nawiązujące do dzieł Michała Anioła i Leonarda da Vinci.

Jak chcemy pracować, w czerwcu sprawdziła też spółka biurowa Skanska.

– W Polsce dominuje chęć pracy w trybie hybrydowym z tendencją do jak najdłuższego przebywania w biurze. Ponad połowa respondentów wskazała, że docelowo chce pracować tam prawie codziennie: 27 proc. – cały tydzień, a 25 proc. – trzy lub cztery dni w tygodniu – mówi Paweł Warda, wiceprezes ds. operacyjnych w tej firmie.

Polacy, pytani o powody powrotu do biur, wskazywali np. zniżki w biurowych kantynach (39 proc. wskazań). Zachętą jest też firmowa kuchnia z dobrą kawą, herbatą, owocami, jogurtami (26 proc.). – Biura będą musiały zaoferować więcej niż dotąd. Powinny być lepsze, wygodniejsze i ciekawsze niż to, co mamy w domu – dodaje Paweł Warda.

Mniej formalnie

– Niektóre firmy nakłaniają pracowników do powrotu do biur, oferując różne udogodnienia, np. zapewnienie opieki nad dziećmi – komentuje Martyna Balcer, dyrektor w dziale reprezentacji najemców biurowych w firmie doradczej Cresa Polska. – A np. firmy technologiczne w USA zapowiedziały obniżenie wynagrodzeń pracującym zdalnie.

Powroty zależą od branży. – Część firm wymagała obecności w pracy w pełnym zakresie już w ub.r. Inne stopniowo opracowywały strategie powrotu w różnych modelach – mówi Martyna Balcer. – Optymizm pracodawców rośnie wraz ze wzrostem liczby szczepień. Niektórzy już w lipcu ogłaszali pracę wyłącznie stacjonarną, np. ze względu na ważność i mnogość projektów lub wymagania klientów. Większość pracodawców zgadza się na hybrydowy model pracy. Większa część tygodnia w biurze przekłada się na większą efektywność i utrzymanie kultury organizacyjnej.

Dyrektor Balcer zauważa, że wiele firm rozpoczęło też rekrutację, planując rozwój. – Ożywienie na rynku pracy przełożyło się na wzrost aktywności najemców na rynku biurowym – mówi ekspertka.

Funkcje biur się jednak zmieniają. – To miejsce spotkań, wymiany myśli, kontaktów, pracy w skupieniu – mówi Martyna Balcer. – Podczas projektowania powierzchni wspólnych dużą wagę przywiązuje się do przestrzeni zielonych, miejsc odpoczynku, coworkingu. Firmy inwestują w rozwiązania, które sprawdziły się w czasie pandemii, np. w odpowiednio zaaranżowane i technologicznie wyposażone sale do telekonferencji. Wygoda jest także wyznacznikiem sposobu ubierania. Pracownicy preferują mniej formalny dress code.

O konieczności zmian w biurach mówi też Kamila Barabasz, ekspertka firmy doradczej Colliers. – To nie może już być typowy open space, biurko obok biurka oddzielone tylko ścianką. Biuro musi się przeobrazić w atrakcyjną przestrzeń wchodzenia w interakcje społeczne w nieformalnej atmosferze. Powinno składać się ze strefy lunchowej, ze stref rekreacyjnych, ale też z miejsc do pracy w skupieniu. Bardzo ważne są strefy do pracy stritce zespołowej.

Najważniejsze jest bezpieczeństwo. – Wiele firm decyduje się na tworzenie tymczasowych stanowisk (hot desków) z systemem zdalnej rezerwacji biurek czy wdrażanie aplikacji do zarządzania biurem, które pozwalają na zautomatyzowanie niektórych procesów – podsumowuje Kamila Barabasz.

Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne