Po wakacjach szykuje się zwiększenie tempa na budowach szybkich dróg. Z 386 kilometrów zaplanowanych do włączenia do ruchu w 2021 r. oddano na razie 120 km. W rezultacie przeszło dwa razy tyle ma być udostępnione kierowcom w ostatnich czterech miesiącach. Do tego najprawdopodobniej dojdzie jeszcze 17 km autostrady A1 pomiędzy granicą województw łódzkiego i śląskiego a obwodnicą Częstochowy: ten odcinek zgodnie z kontraktem powinien być uruchomiony w roku przyszłym, ale już układany jest beton na drugiej jezdni.

Wszystko więc wskazuje, że przed końcem roku pojedziemy tamtędy pełną szerokością autostrady o trzech pasach ruchu w obu kierunkach, podobnie jak budowanymi odcinkami tej trasy od granicy województw do Kamieńska oraz pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Tuszynem. Ostatni fragment pomiędzy Kamieńskiem i Piotrkowem Trybunalskim w pełnej szerokości zostanie uruchomiony w 2022 roku.

W przyszłym miesiącu powinien zostać otwarty tunel pod Ursynowem na południowej obwodnicy Warszawy. Tak przynajmniej zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Pozwoliłoby to wykorzystać pełen przebieg obwodnicy, która w grudniu wydłużyła się o 15 kilometrów po włączeniu do ruchu dwóch odcinków S2 pomiędzy węzłami Warszawa-Wilanów i Lubelska, z nowym mostem na Wiśle. Na razie brak przejazdu przez Ursynów mocno komplikuje i spowalnia ruch na całej trasie. W dodatku wykonawca odcinka włoska firma Astaldi wysunęła sporo roszczeń wobec GDDKiA, z kolei ta ostatnia też ma wiele zastrzeżeń wobec wykonawcy. A to jeszcze bardziej może przesunąć uruchomienie tunelu. Już i tak jest on mocno opóźniony: ten fragment POW miał być gotowy w ubiegłym roku.

Domykanie szkieletu

Na obecny rok przewidziano włączenie do ruchu jeszcze ponad 14-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 pomiędzy Polkowicami a Lubinem, prawie 10 km trasy S5 pomiędzy Bydgoszczą a Szubinem, a także pięć odcinków ekspresówki S7: Tarczyn–Grójec, Szczepanowice–Widoma, Mława–Strzegowo, Strzegowo–Pieńki i Pieńki–Płońsk. Do tego dojdzie jeszcze niespełna 10-kilometrowy kawałek S17, sześć odcinków S19, dwa fragmenty drogi ekspresowej S61 oraz trzy odcinki dróg klasy GP – obwodnic Myśliborza, Niemodlina i Łańcuta.

W sumie na cały 2021 r. GDDKiA ma do wydania rekordową kwotę ponad 19 mld zł. To o blisko 1 mld zł więcej niż rok wcześniej oraz 5,5 mld więcej niż dwa lata temu. Od stycznia ogłoszono 17 przetargów na odcinki o łącznej długości 172 km, a do końca roku GDDKiA planuje jeszcze postępowania na kolejne 230 km.

W przyszłym roku domykanie krajowego szkieletu szybkich dróg stanie się bardziej widoczne. Konkretnych planów włączania do ruchu poszczególnych odcinków GDDKiA na razie nie ujawnia. Ale można zakładać, że w 2022 r. udostępnione kierowcom zostaną m.in. pozostałe fragmenty drogi ekspresowej S19 łączące Lublin z Rzeszowem, a także S7 pomiędzy Napierkami a Mławą, co pozwoliłoby już bez przeszkód przejechać tą trasą od Gdańska do Płońska. Powinna wydłużyć się ekspresówka S61 Via Baltica oraz droga ekspresowa S5 pomiędzy Nowymi Marzami a Bydgoszczą, gdzie do ruchu włączane będą odcinki przejęte po poprzednich wykonawcach. Należy również spodziewać się włączenia do ruchu fragmentu S6 w okolicy Trójmiasta oraz tunelu na zakopiance w ciągu drogi ekspresowej S7.

Ten ostatni byłby drugim oddawanym w tym roku tunelem drogowym z dziewięciu obecnie powstających na drogach krajowych.

Przeprawa pod wodą

Autopromocja
PARKIET CHALLENGE - GRA GIEŁDOWA

Zainwestuj wirtualne 15 000 zł i wygraj atrakcyjne nagrody

Dołącz do gry

Jesienią powinno zakończyć się drążenie biegnącego 11 metrów pod dnem Świny tunelu do Świnoujścia, liczącego prawie 1800 metrów. Z kolei za dwa lata będą gotowe tunele o długości 830 i 980 metrów na drodze ekspresowej S1 – obwodnicy Węgierskiej Górki na szlaku pomiędzy Bielskiem Białą i granicą ze Słowacją w rejonie Zwardonia. Obecnie przejazd drogą prowadzącą przez górskie miejscowości tworzy wąskie gardło.

W grudniu ub. roku rozpoczęło się drążenie tunelu pod masywem górskim na drodze S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Powstają tam dwa tunele, w tym jeden o długości ok. 2,3 km, który będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce.

Tymczasem rząd przymierza się już do kolejnego programu drogowego w nowej perspektywie. Według deklaracji Ministerstwa infrastruktury ma być wart 187 mld zł. W planach ma się znaleźć m.in. zachodnia obwodnica Szczecina w ciągu S6, droga ekspresowa S11 z Pomorza Środkowego na Górny Śląsk, trasa S10 od Szczecina do Warszawy oraz obwodnica aglomeracji warszawskiej.