Większość polis działa w całej Europie

Autocasco zagranicą. Zazwyczaj towarzystwo pokrywa koszty tych napraw, które są niezbędne, żebyśmy mogli wrócić do kraju

Publikacja: 23.07.2008 18:58

Przed wyjazdem na zagraniczne wakacje warto zaopatrzyć się w ubezpieczenie autocasco obejmujące kraj, do którego się wybieramy (pamiętajmy, że z OC nie dostaniemy odszkodowania, jeśli sami spowodujemy wypadek albo nasz samochód zostanie skradziony). Większość polis AC, których używamy w kraju, zapewnia ochronę w Europie, a wiele także w innych państwach popularnych wśród turystów, np. w Maroku, Izraelu i Tunezji, a czasem nawet w Iranie czy Algierii. Ale zdarza się też, że najtańsze polisy są ważne tylko w Polsce. Szczególną uwagę na zakres ubezpieczenia musimy zwrócić wtedy, gdy wybieramy się do państwa byłego ZSRR; w wielu z nich towarzystwa nie zapewniają ochrony, szczególnie w razie kradzieży auta.

Bardzo przydatne bywa ubezpieczenie assistance obowiązujące za granicą (niekiedy dodawane za darmo do polis komunikacyjnych). Zapewni ono fachową pomoc, na przykład gdy podczas podróży popsuje się samochód. Ministerstwo Spraw Zagranicznych zaleca wykupienie assistance np. wyjeżdżającym do Niemiec. Samodzielne naprawianie pojazdu np. na autostradach jest tam niedozwolone, a ceny usług w specjalistycznych warsztatach są stosunkowo wysokie. Dlatego pomoc ubezpieczyciela bardzo się przyda. Mając dobrą polisę assistance w razie awarii kontaktujemy się z konsultantem towarzystwa, który zajmie się zorganizowaniem naprawy auta, a czasami zapewni też nocleg, wyżywienie, pomoc medyczną i transport zastępczy.

Sposób postępowania w razie szkody za granicą omówiony jest w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU). Najpierw musimy zorientować się, co w samochodzie zostało uszkodzone. Najlepiej skorzystać z pomocy najbliższego warsztatu. Bez kontaktu z towarzystwem nie powinniśmy niczego naprawiać, gdyż możemy później nie otrzymać zwrotu kosztów. W OWU z reguły jest podane, co możemy zrobić bez uzgodnienia z ubezpieczycielem.

Zazwyczaj towarzystwo pokrywa koszty tych napraw, które są niezbędne, żeby klient mógł wrócić do kraju. W przypadku droższych napraw (ich koszt określony jest w OWU) zakres i wielkość wydatków trzeba ustalić z przedstawicielem towarzystwa, dzwoniąc pod wskazany przez firmę numer. Liczmy się z tym, że ubezpieczyciel wyśle nas do nieautoryzowanego serwisu albo zdecyduje, że auto ma być naprawione w kraju, bo za granicą usługi są zbyt drogie; wtedy ubezpieczyciel pokryje koszt transportu samochodu do Polski. Jeśli sami zapłaciliśmy za naprawę, musimy zachować oryginały rachunków i po powrocie do kraju przedstawić je ubezpieczycielowi (w terminie wskazanym w OWU).

Zdarza się, że naprawa auta za granicą wykracza poza zakres niezbędny do kontynuowania bezpiecznej jazdy bądź uzgodnienia z ubezpieczycielem. Wówczas towarzystwa zazwyczaj gotowe są zapłacić za naprawę według cen obowiązujących w Polsce. Firmy ubezpieczeniowe zapewniają też często zwrot kosztów holowania auta, ale przed skorzystaniem z usługi wymagają kontaktu ze swoim przedstawicielem.

Pamiętajmy, że ze zgłoszeniem szkody nie możemy zwlekać. Z OWU dowiemy się, ile mamy dni na skontaktowanie się z ubezpieczycielem.

- PZU – kraje europejskie oraz Algieria, Iran, Irak, Maroko, Izrael i Tunezja

- Warta – w ofercie są trzy warianty AC, jeden (mini) obejmuje tylko Polskę, pozostałe Europę oraz Maroko, Tunezję i Izrael

- Link4 – kraje europejskie

- Ergo Hestia – granice geograficzne Europy (z ograniczeniami dotyczącymi niektórych państw byłego ZSRR) oraz Algieria, Maroko, Tunezja, Izrael i Iran

- Compensa – po opłaceniu dodatkowej składki: państwa należące do systemu Zielonej Karty oraz państwa byłego Związku Radzieckiego; w Albanii oraz krajach byłego ZSRR z wyjątkiem Litwy, Łotwy i Estonii ubezpieczenie nie obejmuje kradzieży

- Allianz – kraje basenu Morza Śródziemnego (oprócz Algierii i Libii), kraje europejskie, z tym że w Rosji, na Białorusi, Ukrainie i w Mołdawii ochrona nie dotyczy szkód wskutek kradzieży pojazdu.

Jeśli w czasie wojaży dojdzie do kolizji czy wypadku drogowego, w pierwszej kolejności zadbajmy o bezpieczeństwo podróżujących. W miarę możliwości zjedźmy autem na pobocze i zabezpieczmy miejsce zdarzenia. Jeśli ktokolwiek odniósł obrażenia, mamy trudności w porozumieniu się z innymi uczestnikami kolizji czy z ustaleniem winnego, niezwłocznie wezwijmy policję (najprościej dzwoniąc na numer alarmowy 112). Jeżeli auto nie nadaje się do dalszej jazdy, skontaktujmy się z ubezpieczycielem pod wskazanym na polisie numerem infolinii. Towarzystwo przyjmie zgłoszenie szkody, zorganizuje odholowanie samochodu do serwisu i zaopiekuje się podróżującymi. Oględziny pojazdu – w zależności od potrzeb klienta – zostaną zrobione za granicą lub po powrocie do kraju. Gdy uszkodzenia są niewielkie i można bezpiecznie kontynuować podróż, wystarczy zgłosić szkodę telefonicznie (w Ergo Hestii klient ma na to trzy dni), a pozostałe formalności można dopełnić po powrocie do kraju. Jeśli auto zostało skradzione, natychmiast skontaktujmy się z policją. Konieczne będzie złożenie zawiadomienia o przestępstwie. Dopilnujmy, aby policja wydała dokument potwierdzający przyjęcie zgłoszenia. Po dopełnieniu formalności na policji, skontaktujmy się z ubezpieczycielem, aby ustalić dalsze kroki.

Przed wyjazdem na zagraniczne wakacje warto zaopatrzyć się w ubezpieczenie autocasco obejmujące kraj, do którego się wybieramy (pamiętajmy, że z OC nie dostaniemy odszkodowania, jeśli sami spowodujemy wypadek albo nasz samochód zostanie skradziony). Większość polis AC, których używamy w kraju, zapewnia ochronę w Europie, a wiele także w innych państwach popularnych wśród turystów, np. w Maroku, Izraelu i Tunezji, a czasem nawet w Iranie czy Algierii. Ale zdarza się też, że najtańsze polisy są ważne tylko w Polsce. Szczególną uwagę na zakres ubezpieczenia musimy zwrócić wtedy, gdy wybieramy się do państwa byłego ZSRR; w wielu z nich towarzystwa nie zapewniają ochrony, szczególnie w razie kradzieży auta.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy