Ubezpieczyciele straszą podwyżkami

Jak wynika z naszych wyliczeń, najtańsze ubezpieczenie OC dla nowych samochodów oferuje PZU. Kolejna pod względem ceny jest oferta mBanku, a trzecie miejsce zajmuje Axa

Publikacja: 26.11.2009 00:33

Wypadek samochodowy

Wypadek samochodowy

Foto: Fotorzepa, Mac Maciej Kaczanowski

PZU ma najbardziej atrakcyjne cenowo zarówno OC, jak i autocasco dla nowych pojazdów. Z analizy wysokości stawek wynika też, że na ubezpieczaniu nowych samochodów bardzo zależy towarzystwom Axa i Link4 (drugie i trzecie miejsce w zestawieniu). W rankingu pakietów ubezpieczeń komunikacyjnych dla nowych aut kolejność jest identyczna: PZU, Axa i Link4.

Oferta PZU dla używanych aut nie jest już tak korzystna. Najmniej za OC dla używanego pojazdu zapłacimy w mBanku. Oferuje on swoim klientom (trzeba mieć tam konto) ubezpieczenia różnych towarzystw, w tym należących do grupy BRE (mBank też należy do tej grupy). Drugie miejsce w zestawieniu OC dla „starego” samochodu zajmuje Liberty Direct, a trzecie Axa.

Najtańsze autocasco dla używanych pojazdów ma Aviva (d. Commercial Union). Za nią uplasowały się Axa i mBank. Ten ostatni proponuje też konkurencyjne ceny pakietów dla starszych samochodów, podobnie jak Axa i Liberty Direct.

Oceniliśmy oferty dziesięciu towarzystw oraz jednego banku, który pośredniczy w sprzedaży polis komunikacyjnych. Firmy te dominują na rynku ubezpieczeń samochodowych. Większość z nich zmieniła ceny polis. Niektóre podrożały. W kilku towarzystwach ceny spadły.

W porównaniu z 2008 rokiem potaniały na przykład ubezpieczenia nowych samochodów w PZU. Z polisami dla używanych aut jest różnie. Jedne trochę podrożały, inne nieznacznie staniały w zależności od marki samochodu czy miejsca rejestracji.

Większość towarzystw wprowadziła zmiany do systemu zniżek i zwyżek. Compensa skasowała zniżki dla kobiet, pracowników urzędów administracji państwowej i samorządowej. Nie ma też zniżki za wykupienie – oprócz OC – autocasco dla tego samego pojazdu o wartości rynkowej nie mniejszej niż 60 tys. zł. Liberty Direct zrezygnowało w AC ze zniżki dla osób mających dzieci poniżej 18. roku życia. Natomiast Allianz dodał w AC zniżki za system monitorowania GPS (20 proc.) i za konto w Allianz Banku (25 proc.).

Trudno powiedzieć, jak długo ceny ubezpieczeń komunikacyjnych utrzymają się na obecnym poziomie. 10 grudnia tego roku zostaną podniesione sumy gwarancyjne, czyli maksymalne odszkodowania, które kierowcy mogą otrzymać od ubezpieczyciela. Wzrosną one z 300 tys. do 500 tys. euro (maksymalne odszkodowanie za zniszczony samochód) oraz z 1,5 mln do 2,5 mln euro (za utratę życia lub zdrowia w wyniku wypadku). Warta wprowadzi nowe limity 1 grudnia, nie podwyższając cen OC. Ale nie wiadomo, jak postąpią inne towarzystwa.

– W perspektywie kilku miesięcy dojdzie do znaczących podwyżek cen OC na polskim rynku – twierdzi Grzegorz Kulik, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych w Generali. – Powodów jest kilka: koszty podatku Religi poniesione przez ubezpieczycieli, wzrastające odszkodowania za szkody osobowe, znaczące koszty roszczeń rentowych, wzrost sum gwarancyjnych.

Rentowność ubezpieczeń ma kluczowe znaczenie. Jej spadek jest wynikiem m.in. wojny cenowej. Wejście na rynek nowych firm, sprzedaż polis przez Internet sprawiły, że stawki ubezpieczeń w zasadzie nie rosły, albo zmieniały się nieznacznie.

– Obecnie ceny OC na rynku czeskim, słowackim czy węgierskim są wyższe niż w Polsce nawet o 100 proc. – mówi Grzegorz Kulik. – Różnica w porównaniu z rynkami zachodnimi jest jeszcze większa. A koszty napraw samochodów i szkód osobowych zbliżają się w naszym kraju do podobnego poziomu jak na rynkach zachodnich.

[ramka] [b] [link=http://www.rp.pl/artykul/397217.html]Ubezpieczenia OC – za co zapłacisz mniej, za co więcej[/link][/b]

[b][link=http://www.rp.pl/artykul/397226.html]Ubezpieczenia AC – za co zapłacisz mniej, za co więcej[/link][/b]

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/181786,1,397224.html] Ceny pakietów samochody nowe i używane zarejestrowane w różnych miastach[/link] [/b][/ramka]

[ramka][srodtytul]Jak wybrać ubezpieczyciela[/srodtytul]

- Ogólne warunki ubezpieczenia OC ustalił resort finansów. Zakres ubezpieczenia we wszystkich towarzystwach jest zatem taki sam. Polisy różnią się natomiast cenami. Towarzystwa stosują też różne systemy zniżek i zwyżek składek.

- W autocasco ubezpieczyciele sami decydują o tym, za co dokładnie odpowiadają. Warto zapytać agenta, w jakich sytuacjach firma nie wypłaci odszkodowania. Bardzo ważny jest również zakres ubezpieczenia. Decyduje on często o cenie polisy.

- Rozbudowany system zniżek w niektórych towarzystwach może spowodować, że klient zapłaci dużo mniej, niż wynosi stawka podstawowa. Dlatego przy kalkulacji ceny polisy koniecznie trzeba uwzględnić przysługujące zniżki.

- Gdy postanowimy wykupić polisę OC w innej firmie ubezpieczeniowej, musimy najpóźniej dzień przed wygaśnięciem polisy złożyć pisemne wymówienie w towarzystwie, które nas dotychczas ubezpieczało; w przeciwnym razie będzie ono miało prawo żądać od nas przedłużenia umowy na następne 12 miesięcy. Wtedy za OC na dany rok zapłacimy podwójnie.[/ramka]

[ramka][srodtytul]Opinia: Wojciech Rabiej, prezes spółki Iklu, właściciela porównywarki rankomat.pl[/srodtytul]

Konieczność dostosowania polskich regulacji do unijnych powoduje, że zostaną podniesione sumy gwarancyjne, czyli maksymalne odszkodowania, jakie kierowca może otrzymać od ubezpieczyciela. Towarzystwa już informują o planowanych w związku z tym podwyżkach cen OC. Kierowcy powinni być jednak świadomi, że takie uzasadnienie nie odpowiada faktom.Wartość średniej szkody z OC wynosi kilka tysięcy złotych. Jest to tysiąc razy mniej niż wysokość sum gwarancyjnych. Samo podniesienie sum gwarancyjnych nie spowoduje, że polskie sądy będą zasądzać kwoty przewyższające stare limity odpowiedzialności. Przyczyną skokowej zmiany cen polis OC będzie raczej niska rentowność ubezpieczeń komunikacyjnych jako całości. A jest to skutek wojny cenowej, którą ubezpieczyciele sami wywołali. [/ramka]

[ramka][srodtytul]Dlaczego OC i autocasco są potrzebne[/srodtytul]

- Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe. Chroni nas przed finansowymi skutkami wypadku, który spowodowaliśmy. Dzięki niemu nie zapłacimy za naprawę cudzego samochodu i za inne szkody materialne, które wyrządziliśmy. Nie będziemy musieli też pokrywać kosztów leczenia pokrzywdzonych przez nas osób, wypłacać renty inwalidzkiej lub odszkodowania za śmierć ofiary wypadku. Ale trzeba pamiętać, że polisa OC nie chroni przed odpowiedzialnością karną.

- Ubezpieczenie AC wykupujemy dobrowolne. Uprawnia ono do odszkodowania, gdy sami zniszczymy swoje auto albo zrobi to ktoś, kogo nie potrafimy wskazać (np. podczas parkowania). W zależności od wariantu polisa ta może również zapewniać ochronę w razie kradzieży.[/ramka]

PZU ma najbardziej atrakcyjne cenowo zarówno OC, jak i autocasco dla nowych pojazdów. Z analizy wysokości stawek wynika też, że na ubezpieczaniu nowych samochodów bardzo zależy towarzystwom Axa i Link4 (drugie i trzecie miejsce w zestawieniu). W rankingu pakietów ubezpieczeń komunikacyjnych dla nowych aut kolejność jest identyczna: PZU, Axa i Link4.

Oferta PZU dla używanych aut nie jest już tak korzystna. Najmniej za OC dla używanego pojazdu zapłacimy w mBanku. Oferuje on swoim klientom (trzeba mieć tam konto) ubezpieczenia różnych towarzystw, w tym należących do grupy BRE (mBank też należy do tej grupy). Drugie miejsce w zestawieniu OC dla „starego” samochodu zajmuje Liberty Direct, a trzecie Axa.

Pozostało 89% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy