20 banków, które odpowiedziały na naszą ankietę, prowadzi już 22,1 mln kont. Spośród nich trzy banki zwiększyły liczbę rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych (ROR) o ponad 200 tys. Są to: mBank, ING Bank Śląski oraz Alior Bank. O niewiele mniej, bo o 195 tys., wzrosła liczba rachunków osobistych w BZ WBK. Ten bank najwięcej klientów pozyskał od początku marca do końca maja (144 tys.), w ramach kampanii reklamowej, w której nowi klienci otrzymywali 100 zł za otwarcie konta.
Z kolei w największym na rynku PKO BP liczba kont spadła o 141 tys., choć ciągle pod względem liczby kont bank pozostaje niezagrożonym liderem.
W tym roku konta osobiste, obok kredytów hipotecznych, są najbardziej promowanym przez instytucje finansowe produktem. – Rachunki osobiste to produkt, który nie generuje ryzyka. Dodatkowo będą coraz bardziej rentowne dla banków w związku ze spodziewanym wzrostem stóp procentowych. Wiele osób trzyma swoje środki na nieoprocentowanych ROR, a banki mogą je inwestować – mówi Michał Sobolewski, analityk IDM.
Dodatkowo już od ubiegłego roku rosną opłaty za prowadzenie rachunków oraz za operacje wykonywane w oddziałach. Jednocześnie więcej banków oferuje tanie konta internetowe.
Dobre efekty sprzedażowe przynosi także umożliwienie klientom bezpłatnego korzystania z szerokiej sieci bankomatów. Przykładem jest Deutsche Bank PBC, który niemal podwoił liczbę prowadzonych kont i ma ich już 144 tys.