Ubezpieczenia komunikacyjne potrzebne za granicą

Walizki spakowane, ciśnienie w oponach sprawdzone. Wyruszamy na wytęsknione zagraniczne wakacje. Ale jeśli nie sprawdziliśmy, czy ubezpieczenie naszego samochodu działa także w kraju, do którego jedziemy, możemy mieć kłopoty

Aktualizacja: 30.06.2011 09:00 Publikacja: 30.06.2011 01:30

W razie problemów z autem za granicą koszty polisy assistance szybko się zwrócą. fot. Maciej Piąsta

W razie problemów z autem za granicą koszty polisy assistance szybko się zwrócą. fot. Maciej Piąsta

Foto: __Archiwum__

Bez względu na to, czy jedziemy na wypoczynek do bliskich Czech czy do dalekiej Portugalii – byleby był to kraj Unii Europejskiej – wykupione w Polsce obowiązkowe ubezpieczenie OC jest ważne i nie musimy mieć innej polisy.

– Problem się pojawi, gdy wyruszymy na Wschód. Ukraina czy Białoruś nie należą do UE, dlatego wtedy trzeba się zaopatrzyć w tzw. zieloną kartę – radzi Wojciech Rabiej, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Rankomat.pl.

Niektóre kraje, choć formalnie nie są w Unii, respektują wspólnotowe ubezpieczenie. Dotyczy to np. Chorwacji, Szwajcarii czy Norwegii.

O zieloną kartę trzeba wystąpić do towarzystwa, które wystawiło polisę OC. Jest ona wydawana bezpłatnie. W okresie wakacyjnym najlepiej postarać się o nią kilka dni przed wyjazdem, by uniknąć ewentualnych kłopotów z dostarczeniem dokumentu.

O kartę można wystąpić na przykład przez Internet, jednak wówczas i tak trzeba poczekać, aż zostanie przysłana pocztą. Niektórzy ubezpieczyciele dają zieloną kartę od razu z polisą. Warto więc sprawdzić w dokumentach, czy nie ma jej między innymi papierami dotyczącymi auta.

Przed wyjazdem powinniśmy sprawdzić, czy poza granicami Polski obowiązuje posiadane przez nas ubezpieczenie autocasco.

– Z powodu rosnących kosztów niektóre towarzystwa ograniczają zasięg terytorialny autocasco. Bardzo często wyłączona jest Rosja czy Ukraina. Bardzo ważne jest, by przed podróżą przeczytać ogólne warunki ubezpieczenia dołączane do każdej polisy – radzi Wojciech Rabiej.

Skontaktuj się jak najszybciej

W razie wypadku czy stłuczki należy jak najszybciej poinformować towarzystwo o zdarzeniu, nie czekając z tym do powrotu do kraju. Numer telefonu do centrum likwidacji szkód najlepiej wpisać do komórki.

Przedstawiciele towarzystwa poinformują nas, jaki jest tryb likwidowania szkody, czy można udać się do najbliższego warsztatu czy trzeba wracać do kraju, czy można rozliczyć się z mechanikiem bezgotówkowo, czy należy samemu sfinansować naprawę i dopiero po powrocie wystąpić do ubezpieczyciela o zwrot kosztów (to drugie rozwiązanie jest często praktykowane).

Przyda się w obcym kraju

Do autocasco nierzadko jest dołączany pakiet assistance. Jest to rodzaj ubezpieczenia, które w razie awarii lub stłuczki zapewni organizację pomocy technicznej, medycznej, czasem także prawnej lub tłumacza.

Za granicą assistance może się okazać szczególnie przydatne. Jadąc do Hiszpanii czy na południe Włoch, pokonujemy setki kilometrów. Nawet niezawodne dotąd auto może się zepsuć. A wtedy docenimy, jak wielką wartość ma zorganizowanie naprawy czy holowania, zapewnienie noclegu na czas naprawy samochodu.

Sprawdzając zasięg ubezpieczenia AC, warto się zainteresować, czy dodane do niego assistance działa za granicą. – Często ubezpieczyciele stosują rozgraniczenie i za zagraniczne assisstance trzeba dopłacić kilkadziesiąt złotych. W razie problemów z autem koszty te bardzo szybko się zwracają. Nawet krótkie holowanie może kosztować 200 – 300 euro – mówi Piotr Brzeski z Mondial Assistance.

Zakres pakietu assistance bywa różny. Może obejmować pomoc w razie awarii, wypadku, kradzieży, wandalizmu, ale też np. zatrucia pokarmowego podróżujących.

Żeby skorzystać z assistance, należy zadzwonić pod numer alarmowy. Warto pamiętać, że jest on najczęściej inny niż numer, pod którym przyjmowane są zgłoszenia szkód z innych polis.

Opinia: Michał Żywicki, zespół sprzedaży produktów zewnętrznych firmy Asekuracja

Zbliżające się wakacje to okres częstych wyjazdów i wzmożonego ruchu na drogach. Niezależnie od tego, czy poruszamy się po Polsce czy wybieramy się za granicę, warto pamiętać o ubezpieczeniu komunikacyjnym.

Jeżeli bierzemy udział w stłuczce poza granicami Polski, ogólne zasady postępowania są zbliżone do tych, którymi kierujemy się w kraju. Konieczne jest zatem zanotowanie dokładnej daty i miejsca zdarzenia, numeru rejestracyjnego i marki pojazdu sprawcy, kraju rejestracji pojazdu sprawcy, numeru polisy ubezpieczeniowej i nazwy towarzystwa, w którym ubezpieczony jest pojazd sprawcy, danych kierowcy (imię i nazwisko, adres). Należy też sporządzić „wspólne zgłoszenie o wypadku drogowym". W formularz zgłoszenia warto zaopatrzyć się przed wyjazdem.

Jeżeli sprawca zdarzenia kwestionuje swoją winę oraz jeśli w wypadku są ranni, należy bezwzględnie powiadomić policję. Warto ją wezwać także w takich państwach, jak Białoruś, Ukraina, Bułgaria czy Rumunia, nawet jeżeli nie ma rannych.

Dochodząc odszkodowania po kolizji z obcokrajowcem za granicą, zgłaszamy szkodę reprezentantowi do spraw roszczeń zagranicznego towarzystwa ubezpieczeń w Polsce. W ustaleniu właściwego reprezentanta pomoże nam formularz na stronie Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) lub ubezpieczyciel, u którego wykupiliśmy OC.

Przed wyjazdem za granicę koniecznie trzeba się upewnić, czy oprócz polisy OC nie będzie nam potrzebny certyfikat zielonej karty. W wielu krajach, m.in. w Rosji, Serbii i Turcji, jest to dowód posiadania ważnego ubezpieczenia OC. Na stronie PBUK znajdziemy informację, czy na terytorium danego kraju będzie nam potrzebna zielona karta czy wystarczy OC.

Bogaty wybór ubezpieczeń komunikacyjnych dostępny jest w wybranych placówkach SKOK na terenie całego kraju. Firma Asekuracja, występująca w roli pośrednika ubezpieczeniowego, współpracuje z MTU Moim Towarzystwem Ubezpieczeń, partnerem biznesowym mającym wieloletnią praktykę w sektorze ubezpieczeń komunikacyjnych. Wspólnie rozwijamy sieć sprzedaży za pośrednictwem spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych.

Pracownicy SKOK pomogą w doborze pakietu ubezpieczeniowego odpowiedniego pod względem zakresu ochrony oraz ceny. Pamiętajmy, że zakup ubezpieczenia pozwoli cieszyć się odpoczynkiem w czasie urlopu oraz zapewni nam ochronę podczas całego roku.

Jak postępować w razie wypadku za granicą

Gdy podczas zagranicznego wyjazdu zdarzy się wypadek, zawsze należy spisać:

– numer rejestracyjny i markę pojazdu sprawcy,

– numer polisy ubezpieczeniowej OC, okres jej ważności, nazwę towarzystwa, w którym ubezpieczony jest pojazd sprawcy,

– dane kierowcy (imię i nazwisko, adres)

Dalsze postępowanie zależy od kraju oraz od tego, kto jest sprawcą.

Zdarzenie z udziałem pojazdu zarejestrowanego w Polsce

1. Spisz dane takie, jak podaliśmy na początku ramki.

2. Wezwij policję lub napisz ze sprawcą wypadku oświadczenie o okolicznościach zdarzenia (przed wyjazdem pobierz druk wspólnego zgłoszenia szkody).

3. Szkodę zgłoś po powrocie do Polski do towarzystwa ubezpieczeń, w którym sprawca wykupił ubezpieczenie OC.

Zdarzenie z udziałem pojazdu zarejestrowanego w jednym z krajów UE, w Liechtensteinie lub Szwajcarii

1. Spisz standardowe dane (jak wyżej), łącznie z krajem rejestracji pojazdu sprawcy.

2. Wezwij policję lub sporządź ze sprawcą oświadczenie o okolicznościach zdarzenia (najlepiej na druku wspólnego zgłoszenia szkody).

3. Szkodę zgłoś do towarzystwa, w którym sprawca ma wykupione ubezpieczenie OC lub do reprezentanta do spraw roszczeń zagranicznego towarzystwa ubezpieczeń w Polsce.

4. Jeżeli znasz nazwę towarzystwa, z którym sprawca zawarł umowę ubezpieczenia OC oraz kraj rejestracji pojazdu, możesz ustalić reprezentanta do spraw roszczeń zagranicznego towarzystwa w Polsce za pośrednictwem Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK).

5. Jeżeli nie znasz nazwy towarzystwa, w którym sprawca wykupił OC, możesz zwrócić się do PBUK z prośbą o pomoc w ustaleniu niezbędnych danych. W tym celu należy wypełnić formularz zapytania o ubezpieczyciela sprawcy szkody i jego reprezentanta do spraw roszczeń.

Zdarzenie z udziałem pojazdu zarejestrowanego w kraju spoza UE posiadającego ważną zieloną kartę

1. Spisz standardowe dane, łącznie z krajem rejestracji pojazdu sprawcy, pełny numer zielonej karty i okres jej ważności, nazwę firmy ubezpieczeniowej, która wystawiła zieloną kartę.

2. Wezwij policję lub przygotuj ze sprawcą oświadczenie o okolicznościach zdarzenia (na druku wspólnego zgłoszenia szkody).

3. Szkodę zgłoś do biura narodowego kraju, w którym doszło do zdarzenia; adres biura znajduje się na odwrocie zielonej karty lub na stronie PBUK. Biuro udzieli poszkodowanemu instrukcji, jak powinien dalej postępować.

Zdarzenie z udziałem pojazdu zarejestrowanego w kraju spoza UE, na terytorium tego kraju

1. Spisz standardowe dane pojazdu, polisy i kierowcy, który jest sprawcą wypadku.

2. Wezwij policję lub spisz ze sprawcą oświadczenie o okolicznościach zdarzenia (pobierz druk wspólnego zgłoszenia szkody).

3. Szkodę zgłoś bezpośrednio do towarzystwa, w którym sprawca wykupił OC. Właściciel pojazdu zarejestrowanego w krajach nienależących do UE (nie dotyczy to Liechtensteinu i Szwajcarii), wjeżdżając do jednego z tych krajów i nie mając przy sobie ważnego certyfikatu zielonej karty, musi przed przekroczeniem granicy zawrzeć umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (tzw. ubezpieczenie graniczne).

źródło: Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Co gwarantują polisy komunikacyjne

- Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe. Zapewnia pokrycie szkód, które wyrządzimy innym. Towarzystwo sfinansuje naprawę zniszczonego z naszej winy samochodu uczestnika wypadku (ale nie naszego auta). W razie potrzeby pokryje też koszty leczenia i rehabilitacji poszkodowanych przez nas osób. Może też wypłacić im zadośćuczynienie czy rentę. Uwaga: posiadanie OC nie zwalnia nas z odpowiedzialności karnej za spowodowanie wypadku.

- Autocasco to ubezpieczenie dobrowolne. Odszkodowanie przysługuje osobie, która wykupiła polisę. Jest wypłacane wtedy, gdy osoba ta sama ponosi winę za uszkodzenie samochodu, gdy sprawca uszkodzeń nie jest znany, zniszczenia są skutkiem zderzenia ze zwierzętami albo wynikiem działania żywiołów (np. powodzi, wybuchu, pożaru). Autocasco obejmuje też kradzież pojazdu, z tym że czasami jest to dodatkowo płatna opcja.

- Assistance to zestaw usług dodawanych na ogół do autocasco. Ich zakres jest bardzo różny. Najczęściej polegają na udzieleniu pomocy przy organizacji naprawy lub holowania auta, zapewnieniu na ten czas noclegu czy samochodu zastępczego.

Bez względu na to, czy jedziemy na wypoczynek do bliskich Czech czy do dalekiej Portugalii – byleby był to kraj Unii Europejskiej – wykupione w Polsce obowiązkowe ubezpieczenie OC jest ważne i nie musimy mieć innej polisy.

– Problem się pojawi, gdy wyruszymy na Wschód. Ukraina czy Białoruś nie należą do UE, dlatego wtedy trzeba się zaopatrzyć w tzw. zieloną kartę – radzi Wojciech Rabiej, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Rankomat.pl.

Pozostało 95% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy