Wypłaty z bankomatu. Kiedy bankomat nie wypłaci pieniędzy

Bankomat nie wydał żądanej kwoty, ale bank obciążył konto klienta

Publikacja: 08.03.2012 00:25

Sytuacje, gdy maszyna zadziała nieprawidłowo, są rzadkie

Sytuacje, gdy maszyna zadziała nieprawidłowo, są rzadkie

Foto: Fotorzepa, Anna Węglewska Anna Węglewska

Czytelniczka z Warszawy w styczniu tego roku chciała podjąć pieniądze z bankomatu ING Banku Śląskiego. – Maszyna nie wydała mi gotówki. Potem okazało się jednak, że wypłata została zaksięgowana – twierdzi pani Anna (nazwisko do wiadomości redakcji). – Złożyłam w banku reklamację. Nie została uwzględniona. Bank stwierdził, że transakcja była prawidłowa.

Czytelniczka interweniowała w banku jeszcze raz, ale bez efektu.

Reklamacja pod lupą

Piotr Utrata z ING Banku Śląskiego informuje, że bankomat może nie wydać żądanej kwoty, kiedy w maszynie nie ma gotówki lub gdy doszło do awarii systemu informatycznego banku czy też samego urządzenia.

– Takie sytuacje zdarzają się rzadko. Szczegółowo je analizujemy – zapewnia Piotr Utrata.

Jeśli klient nie dostał gotówki z bankomatu, a mimo to jego konto zostało obciążone, powinien złożyć reklamację, w której poda szczegóły dotyczące transakcji.

– Po potwierdzeniu wersji klienta dokonujemy korekty na jego rachunku – wyjaśnia przedstawiciel ING Banku Śląskiego. I podkreśla, że bank nie uznaje reklamacji, kiedy nie stwierdzi, że bankomat źle przeprowadził operację.

Piotr Utrata zapewnia, że każda reklamacja jest szczegółowo analizowana, także wówczas, gdy wpływa ponownie, a pierwsza skarga została odrzucona.

Zdarza się rzadko

Jak jest w innych bankach? Magdalena Macko-Gizińska, dyrektor Departamentu Jakości w Millennium, tłumaczy, że po złożeniu reklamacji przez klienta bank szczegółowo analizuje przebieg wypłaty.

– Sprawdzamy historię transakcji oraz rozliczenie bankomatu, a w razie potrzeby także drogę, jaką banknoty przeszły w urządzeniu od momentu pobrania ich z kasety do wydania klientowi – tłumaczy dyrektor Macko-Gizińska. – Jeśli klient korzystał z naszej karty i z naszego bankomatu, reklamację staramy się rozpatrzyć w ciągu 48 godzin. Pieniądze na rachunek klienta często wracają jeszcze przed złożeniem reklamacji, gdy okaże się, że w urządzeniu jest nadwyżka, a konto klienta zostało obciążone.

Przedstawicielka Millennium podkreśla, że jeśli bankomat jest wyposażony w kamerę, bank sprawdza też zapis.

– Gdy nasz klient podejmuje gotówkę z bankomatu należącego do innego banku, korzystamy z informacji tamtej placówki – mówi Magdalena Macko-Gizińska.

I podaje, że w grudniu 2011 r. klienci Millennium zrobili ponad 1,4 mln wypłat z bankomatów tego banku i 0,9 mln z urządzeń innych instytucji. – Reklamacje dotyczące transakcji z naszych bankomatów stanowiły 0,0045 proc., a z bankomatów innych banków – 0,0084 proc. Są to więc rzadkie przypadki – twierdzi dyrektor Macko-Gizińska.

Bank nie zwraca pieniędzy tylko wówczas, gdy rozliczenie bankomatu jednoznacznie wskazuje, że urządzenie wypłaciło pełną żądaną kwotę.

Niesprawna maszyna

W PKO BP, jak mówi Monika Floriańczyk z biura prasowego, klient, który nie dostał pieniędzy z bankomatu, a obciążono jego konto, powinien złożyć reklamację w ciągu 60 dni. Trzeba to zrobić na specjalnym formularzu. Przedstawicielka PKO BP zapewnia, że liczba takich przypadków jest znikoma.

Jak zwraca uwagę Ewa Krawczyk z Kredyt Banku, zdarza się też tak, że bankomat wyda pieniądze, ale klient ich nie odbierze. – Bywa, że maszyna jest uszkodzona i nie wypłaci całej żądanej kwoty – mówi Ewa Krawczyk.

Kredyt Bank po otrzymaniu reklamacji rozpatruje ją na podstawie rozliczeń bankomatu. Potrzebuje na to więcej czasu, jeśli klient korzystał z urządzeń innych banków.

Eurobank, jak informuje jego przedstawicielka Magdalena Suchanek, analizując reklamację, sprawdza zapisaną w maszynie historię wszystkich operacji przeprowadzonych przez klientów przed zacięciem się urządzenia i rozlicza bankomat.

Czytelniczka z Warszawy w styczniu tego roku chciała podjąć pieniądze z bankomatu ING Banku Śląskiego. – Maszyna nie wydała mi gotówki. Potem okazało się jednak, że wypłata została zaksięgowana – twierdzi pani Anna (nazwisko do wiadomości redakcji). – Złożyłam w banku reklamację. Nie została uwzględniona. Bank stwierdził, że transakcja była prawidłowa.

Czytelniczka interweniowała w banku jeszcze raz, ale bez efektu.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Ekonomia
Brak wody bije w konkurencyjność
Ekonomia
Kraina spierzchniętych ust, kiedyś nazywana Europą
Ekonomia
AI w obszarze compliance to realna pomoc
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień