Wypłaty z bankomatu. Kiedy bankomat nie wypłaci pieniędzy

Bankomat nie wydał żądanej kwoty, ale bank obciążył konto klienta

Publikacja: 08.03.2012 00:25

Sytuacje, gdy maszyna zadziała nieprawidłowo, są rzadkie

Sytuacje, gdy maszyna zadziała nieprawidłowo, są rzadkie

Foto: Fotorzepa, Anna Węglewska Anna Węglewska

Czytelniczka z Warszawy w styczniu tego roku chciała podjąć pieniądze z bankomatu ING Banku Śląskiego. – Maszyna nie wydała mi gotówki. Potem okazało się jednak, że wypłata została zaksięgowana – twierdzi pani Anna (nazwisko do wiadomości redakcji). – Złożyłam w banku reklamację. Nie została uwzględniona. Bank stwierdził, że transakcja była prawidłowa.

Czytelniczka interweniowała w banku jeszcze raz, ale bez efektu.

Reklamacja pod lupą

Piotr Utrata z ING Banku Śląskiego informuje, że bankomat może nie wydać żądanej kwoty, kiedy w maszynie nie ma gotówki lub gdy doszło do awarii systemu informatycznego banku czy też samego urządzenia.

– Takie sytuacje zdarzają się rzadko. Szczegółowo je analizujemy – zapewnia Piotr Utrata.

Jeśli klient nie dostał gotówki z bankomatu, a mimo to jego konto zostało obciążone, powinien złożyć reklamację, w której poda szczegóły dotyczące transakcji.

– Po potwierdzeniu wersji klienta dokonujemy korekty na jego rachunku – wyjaśnia przedstawiciel ING Banku Śląskiego. I podkreśla, że bank nie uznaje reklamacji, kiedy nie stwierdzi, że bankomat źle przeprowadził operację.

Piotr Utrata zapewnia, że każda reklamacja jest szczegółowo analizowana, także wówczas, gdy wpływa ponownie, a pierwsza skarga została odrzucona.

Zdarza się rzadko

Jak jest w innych bankach? Magdalena Macko-Gizińska, dyrektor Departamentu Jakości w Millennium, tłumaczy, że po złożeniu reklamacji przez klienta bank szczegółowo analizuje przebieg wypłaty.

– Sprawdzamy historię transakcji oraz rozliczenie bankomatu, a w razie potrzeby także drogę, jaką banknoty przeszły w urządzeniu od momentu pobrania ich z kasety do wydania klientowi – tłumaczy dyrektor Macko-Gizińska. – Jeśli klient korzystał z naszej karty i z naszego bankomatu, reklamację staramy się rozpatrzyć w ciągu 48 godzin. Pieniądze na rachunek klienta często wracają jeszcze przed złożeniem reklamacji, gdy okaże się, że w urządzeniu jest nadwyżka, a konto klienta zostało obciążone.

Przedstawicielka Millennium podkreśla, że jeśli bankomat jest wyposażony w kamerę, bank sprawdza też zapis.

– Gdy nasz klient podejmuje gotówkę z bankomatu należącego do innego banku, korzystamy z informacji tamtej placówki – mówi Magdalena Macko-Gizińska.

I podaje, że w grudniu 2011 r. klienci Millennium zrobili ponad 1,4 mln wypłat z bankomatów tego banku i 0,9 mln z urządzeń innych instytucji. – Reklamacje dotyczące transakcji z naszych bankomatów stanowiły 0,0045 proc., a z bankomatów innych banków – 0,0084 proc. Są to więc rzadkie przypadki – twierdzi dyrektor Macko-Gizińska.

Bank nie zwraca pieniędzy tylko wówczas, gdy rozliczenie bankomatu jednoznacznie wskazuje, że urządzenie wypłaciło pełną żądaną kwotę.

Niesprawna maszyna

W PKO BP, jak mówi Monika Floriańczyk z biura prasowego, klient, który nie dostał pieniędzy z bankomatu, a obciążono jego konto, powinien złożyć reklamację w ciągu 60 dni. Trzeba to zrobić na specjalnym formularzu. Przedstawicielka PKO BP zapewnia, że liczba takich przypadków jest znikoma.

Jak zwraca uwagę Ewa Krawczyk z Kredyt Banku, zdarza się też tak, że bankomat wyda pieniądze, ale klient ich nie odbierze. – Bywa, że maszyna jest uszkodzona i nie wypłaci całej żądanej kwoty – mówi Ewa Krawczyk.

Kredyt Bank po otrzymaniu reklamacji rozpatruje ją na podstawie rozliczeń bankomatu. Potrzebuje na to więcej czasu, jeśli klient korzystał z urządzeń innych banków.

Eurobank, jak informuje jego przedstawicielka Magdalena Suchanek, analizując reklamację, sprawdza zapisaną w maszynie historię wszystkich operacji przeprowadzonych przez klientów przed zacięciem się urządzenia i rozlicza bankomat.

Czytelniczka z Warszawy w styczniu tego roku chciała podjąć pieniądze z bankomatu ING Banku Śląskiego. – Maszyna nie wydała mi gotówki. Potem okazało się jednak, że wypłata została zaksięgowana – twierdzi pani Anna (nazwisko do wiadomości redakcji). – Złożyłam w banku reklamację. Nie została uwzględniona. Bank stwierdził, że transakcja była prawidłowa.

Czytelniczka interweniowała w banku jeszcze raz, ale bez efektu.

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy