W samym pierwszym kwartale, w stosunku do stanu na koniec grudnia 2013 roku, dynamika wzrostu wyniosła 3 proc. - Łączna flota samochodów firmowych finansowanych i zarządzanych przez 16 największych i najważniejszych na polskim rynku firm CFM, zrzeszonych w PZWLP, wynosi po pierwszym kwartale blisko 117,5 tys. aut – czytamy w raporcie związku. - Stanowi to 75 proc. całego rynku wynajmu długoterminowego w Polsce.
Z zestawienia wynika, że większość, bo aż 77 proc. - 90,4 tys. - pojazdów znajduje się w leasingu operacyjnym z pełną obsługą, czyli w najbardziej rozwiniętej i jednocześnie najpopularniejszej na rozwiniętych rynkach Europy Zachodniej, formie finansowania i zarządzania parkiem samochodów firmowych. W leasingu z serwisem, a więc w uproszczeniu, niepełnej wersji leasingu operacyjnego z pełną obsługą, pozostaje 14 proc. aut (16,4 tys.). Najmniejszą grupę (9 proc.) łącznej floty firm PZWLP stanowią pojazdy znajdujące się w tzw. wyłącznym zarządzaniu, czyli usłudze zapewniającej przedsiębiorcom tylko opiekę administracyjną i serwisową nad flotą samochodów służbowych, bez finansowania pojazdów.
- Możliwość zakupu przez cały pierwszy kwartał samochodów z kratką, od których dzięki tzw. okienku derogacyjnemu, przedsiębiorcy będą mogli odliczać 100 proc. podatku VAT przez cały okres eksploatacji, nie miała istotnego wpływu na wyniki odnotowane przez branżę CFM w pierwszych trzech miesiącach roku - komentuje w raporcie Leszek Pomorski, Prezes Zarządu PZWLP i Alphabet Polska Fleet Management. – Aut tego typu we flotach firm PZWLP przybyło niewiele, podczas gdy łącznie w tym okresie w Polsce sprzedano ponad 22 tys. samochodów z homologacją ciężarową.
W jego ocenie jednak, zaplanowane od kwietnia wdrożenie znaczących zmian prawnych dotyczących VAT od samochodów firmowych, mogło już mieć wyraźny wpływ na decyzje części przedsiębiorców w zakresie zakupu bądź wymiany flot. - Dlatego też, ze względu na nietypową sytuację prawno – podatkową, z jaką mieliśmy do czynienia w pierwszych trzech miesiącach roku, z pełnowartościowymi ocenami oraz wnioskami dotyczącymi aktualnej kondycji branży CFM w Polsce, warto zaczekać do końca pierwszego półrocza - dodaje. Dane po drugim kwartale, kiedy rynek ustabilizuje się po wprowadzeniu nowych przepisów, będą już w pełni odzwierciedlały obraz branży w 2014 roku.
Zgodnie z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, przygotowanymi na podstawie informacji publikowanych przez Centralną Ewidencję Pojazdów, w okresie od stycznia do marca bieżącego roku, w Polsce zostało zakupionych łącznie blisko 55,3 tys. nowych aut zarejestrowanych na firmy, uwzględniając wszystkie podmioty posiadające regon, od jednoosobowych mikro przedsiębiorstw do dużych korporacji oraz wszelkie formy finansowania – od zakupu za środki własne, przez leasing finansowy, kredyt i wynajem długoterminowy.