Ponad 80 proc. smartfonów na światowym rynku jest wyposażonych w system operacyjny Android. Dla porównania iOS ma niewiele ponad 15 proc. Jednak w segmencie zdominowanym przez Google i Apple szybko rośnie udział Windows. Ale to efekt niskiej bazy. Telefony z systemem Microsoftu stanowią zaledwie około 3 proc. rynku. Znacznie lepiej sytuacja wygląda w przypadku tabletów.
Google i Apple stracą
W 2014 r. na świecie sprzedano prawie 235 mln tabletów. W porównaniu z poprzednim rokiem jest to wzrost o około 5 mln sztuk – wynika z danych IDC. Firma prognozuje, że w 2015 r. sprzedaż wzrośnie do ponad 269 mln sztuk. Utrzymujący się popyt na tablety – mimo ostrzeżeń, że rynek jest już nasycony – to spora szansa dla Microsoftu.
Tablety wyposażone w system operacyjny tego koncernu stają się coraz popularniejsze. W 2014 r. kupiono w sumie 16,3 mln tabletów z Windowsem, czyli o ponad 40 proc. więcej niż rok wcześniej.
Zainteresowanie elektronicznymi tabliczkami z Windowsem wzrosło o ok. 5 mln sztuk. To więcej niż w przypadku tabletów z Androidem. Na rynek trafiło 158 mln takich urządzeń z systemem operacyjnym Google (wzrost o 3,4 mln sztuk). Co ciekawe, maleje popularność tabletów Apple. Sprzęt z systemem iOS trafił do 60 mln klientów. Oznacza to spadek o 3,3 mln.
Według IDC Windows ma najlepsze perspektywy w segmencie tabletów. Dziś jego udział w rynku szacuje się na 5 proc., jednak do końca roku wskaźnik ten ma skoczyć do 7 proc., a w 2019 r. może sięgać już ponad 14 proc. Prognozy IDC wskazują, że w tym czasie popyt na tablety z Androidem skurczy się z 67,3 do 62,9 proc., a na te z iOS – z 27,6 do 23 proc.