Polskie Stronnictwo Ludowe chce, by w szkole pojawiło się wychowanie patriotyczne. Szef ludowców Władysław Kosiniak-Kamysz podczas posiedzenia Rady Naczelnej PSL zapowiedział, że wkrótce zostanie przygotowany projekt ustawy regulujący tę kwestię. – Szkoła ma nie tylko uczyć, ale ma też wychowywać. Dlatego w najbliższym czasie przedstawimy ustawę o wychowaniu patriotycznym. Tak, aby zmiana kadencji rządu nie wpływała na kanon lektur i wartości. W Polsce jest miejsce dla wszystkich – tłumaczył.
Kształtowanie postaw patriotycznych jest już w podstawie programowej
– W obecnych podstawach programowych jest sporo elementów związanych z kształtowaniem tożsamości narodowej i postaw patriotycznych. Uczniowie uczą się tego od pierwszej klasy szkoły podstawowej na języku polskim, historii, geografii czy wiedzy o społeczeństwie. Od najmłodszych lat koloruje się flagi i przygotowuje apele z okazji ważnych rocznic – mówi „Rzeczpospolitej” dr Robert Zieliński, naukowiec z Instytutu Badań Edukacyjnych. – Podejrzewam, że sporo takich treści będzie także na lekcjach edukacji obywatelskiej – dodaje.
Czytaj więcej
Trudno wyczuć, w jaki sposób Władysław Kosiniak-Kamysz będzie chciał kształtować w młodych ludzia...
IBE przeprowadził właśnie badania „Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej”, w których zapytano o stosunek do polskości nauczycieli, dyrektorów szkół i samych uczniów. Wynika z niego, że kwestie patriotyczne są znacznie ważniejsze dla pracowników szkół niż dla młodzieży. Według kadry zarządzającej szkołami i nauczycieli badani w większości uważali, że jednym z głównych zadań szkoły powinno być kształtowanie postaw patriotycznych. Sądziło tak 92,3 proc. badanych dyrektorów i 79,7 proc. nauczycieli. Patriotyzm przede wszystkim powinien przekładać się na szacunek do innych narodów (96 proc. – dyrektorzy, 80 proc. – nauczyciele). Ponadto 91,7 proc. dyrektorów deklarowało, że w szkole powinno się uczyć o tym, że aktem patriotyzmu jest dbanie o swoje najbliższe otoczenie. A 68 proc. dyrektorów i 55,6 proc. nauczycieli twierdziło, że powinno się uczyć o tym, że oddanie życia za ojczyznę jest najwyższym aktem patriotyzmu.
Jak na tę kwestię patrzą uczniowie? Poczucie dumy narodowej ważne jest dla 72,9 proc. uczniów (i dla 87,9 proc. nauczycieli). Praca na rzecz ojczyzny i praktyki religijne są mniej istotne dla uczniów niż dla nauczycieli. Jest ona wartością dla 65,8 proc. uczniów i 89,6 proc. nauczycieli, zaś w przypadku praktyk religijnych było to 68,5 proc. nauczycieli i 41,8 proc. uczniów.