Reklama

Sprawdzasz kontrahentów w urzędzie gminy, oczekuj wizyty pracownika MSWiA

Podmioty, które korzystają z dostępu do danych ze zbioru PESEL oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych, podlegają kontroli prowadzonej przez ministra spraw wewnętrznych

Publikacja: 07.01.2009 05:40

Zasady jej przeprowadzania określają przepisy rozporządzenia z 11 grudnia 2008 r., które jutro, tj. 8 stycznia 2009 r. wchodzi w życie. Kontrolą obejmuje podmioty korzystające z dostępu do danych za pomocą teletransmisji danych oraz w drodze weryfikacji. Jej zakres obejmuje spełnianie warunków, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182546]ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.[/link]

[srodtytul]Według planu lub doraźnie[/srodtytul]

Kontrolę zarządza i koordynuje minister właściwy do spraw wewnętrznych i administracji. Przeprowadza ją zawsze pracownik MSWiA wyznaczony i upoważniony przez ministra. Szef resortu może wyznaczyć również zespół kontrolerów do jej przeprowadzenia w danym podmiocie. Wzór upoważnienia określa załącznik do rozporządzenia. Z przeprowadzonej kontroli należy sporządzić protokół.

Kontrole przeprowadza się zgodnie z ustalonym na dany rok planem. Nie wyklucza to możliwości zarządzenia kontroli doraźnej.

[srodtytul]Dokumentując czynności[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Roczny plan kontroli sporządza dyrektor komórki organizacyjnej ministerstwa właściwej do prowadzenia spraw związanych z udostępnianiem danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych, a zatwierdza go minister.

Kontrolę przeprowadza się w siedzibie kontrolowanego podmiotu oraz w innych miejscach wykonywania przez niego zadań. Osoba upoważniona ma prawo żądać w jej trakcie złożenia pisemnych wyjaśnień przez kierownika sprawdzanego podmiotu lub inne osoby przetwarzające udostępnione dane. Niezależnie od tego minister jest uprawniony do żądania od kontrolowanego podmiotu wyjaśnień i dokumentów potwierdzających spełnienie ustawowych warunków udostępnienia danych za pomocą urządzeń teletransmisji w drodze weryfikacji.

Jeżeli inspekcja obejmuje dokumenty zawierające informacje niejawne, kontroler jest zobowiązany mieć przy sobie odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa, o którym mowa w [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=179387]ustawie z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych.[/link] Ponadto do obowiązków kontrolera należy dokumentowanie wszelkich dokonywanych czynności w specjalnych aktach. Obejmują one w szczególności:

- wykaz ich zawartości, z wymienieniem nazw dokumentów i wskazaniem odpowiednich stron,

- inne dokumenty związane z przedmiotem kontroli.

Do obowiązków kierownika kontrolowanego podmiotu należy natomiast zapewnienie warunków organizacyjnych i technicznych umożliwiających sprawne przeprowadzenie kontroli.

Reklama
Reklama

[srodtytul]Protokół i wnioski[/srodtytul]

Z przeprowadzonej kontroli należy niezwłocznie sporządzić protokół w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty. Przedstawić w nim należy m.in. opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności podmiotu kontrolowanego, w tym ujawnione nieprawidłowości z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu, skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych. Jeżeli protokół kontroli zawiera informacje niejawne, nadaje się mu odpowiednią klauzulę tajności. Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla kierownika podmiotu kontrolowanego i ministra. Jego wzór określa załącznik do rozporządzenia.

Po zakończeniu kontroli, z uwzględnieniem terminów, o których mowa w § 10, kontroler sporządza, w razie stwierdzenia niespełnienia warunków, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 ustawy, wystąpienie do ministra o wydanie decyzji, o której mowa w art. 44i ust. 6 ustawy, jeżeli kontrola ujawniła niespełnienie warunków, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 ustawy.

[i]Podstawa prawna

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=293633]rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 11 grudnia 2008 r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych w drodze weryfikacji danych (DzU nr 228, poz. 1523)[/link].[/i]

[ramka][b]Gdy zgłoszono zastrzeżenia[/b]

Reklama
Reklama

Kierownik kontrolowanego podmiotu może wnieść do protokołu zastrzeżenia w terminie siedmiu dni roboczych od dnia jego otrzymania. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń kontroler obowiązany jest dokonać ich analizy i – w miarę potrzeby – podejmuje dodatkowe czynności kontrolne.

W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kontroler uzupełnia protokół kontroli o informację, w której wskazuje przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń. Natomiast w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń kontroler zmienia lub uzupełnia odpowiednią część protokołu. [/ramka]

Zasady jej przeprowadzania określają przepisy rozporządzenia z 11 grudnia 2008 r., które jutro, tj. 8 stycznia 2009 r. wchodzi w życie. Kontrolą obejmuje podmioty korzystające z dostępu do danych za pomocą teletransmisji danych oraz w drodze weryfikacji. Jej zakres obejmuje spełnianie warunków, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182546]ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.[/link]

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo karne
„Szon patrole” to nie zabawa. Prawnicy mówią, co i komu za nie grozi
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Spadki i darowizny
Chciała testament zgodny z prawem ukraińskim, notariusz odmówił. Co orzekł sąd?
Reklama
Reklama