Sprawdzasz kontrahentów w urzędzie gminy, oczekuj wizyty pracownika MSWiA

Podmioty, które korzystają z dostępu do danych ze zbioru PESEL oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych, podlegają kontroli prowadzonej przez ministra spraw wewnętrznych

Publikacja: 07.01.2009 05:40

Zasady jej przeprowadzania określają przepisy rozporządzenia z 11 grudnia 2008 r., które jutro, tj. 8 stycznia 2009 r. wchodzi w życie. Kontrolą obejmuje podmioty korzystające z dostępu do danych za pomocą teletransmisji danych oraz w drodze weryfikacji. Jej zakres obejmuje spełnianie warunków, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182546]ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.[/link]

[srodtytul]Według planu lub doraźnie[/srodtytul]

Kontrolę zarządza i koordynuje minister właściwy do spraw wewnętrznych i administracji. Przeprowadza ją zawsze pracownik MSWiA wyznaczony i upoważniony przez ministra. Szef resortu może wyznaczyć również zespół kontrolerów do jej przeprowadzenia w danym podmiocie. Wzór upoważnienia określa załącznik do rozporządzenia. Z przeprowadzonej kontroli należy sporządzić protokół.

Kontrole przeprowadza się zgodnie z ustalonym na dany rok planem. Nie wyklucza to możliwości zarządzenia kontroli doraźnej.

[srodtytul]Dokumentując czynności[/srodtytul]

Roczny plan kontroli sporządza dyrektor komórki organizacyjnej ministerstwa właściwej do prowadzenia spraw związanych z udostępnianiem danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych, a zatwierdza go minister.

Kontrolę przeprowadza się w siedzibie kontrolowanego podmiotu oraz w innych miejscach wykonywania przez niego zadań. Osoba upoważniona ma prawo żądać w jej trakcie złożenia pisemnych wyjaśnień przez kierownika sprawdzanego podmiotu lub inne osoby przetwarzające udostępnione dane. Niezależnie od tego minister jest uprawniony do żądania od kontrolowanego podmiotu wyjaśnień i dokumentów potwierdzających spełnienie ustawowych warunków udostępnienia danych za pomocą urządzeń teletransmisji w drodze weryfikacji.

Jeżeli inspekcja obejmuje dokumenty zawierające informacje niejawne, kontroler jest zobowiązany mieć przy sobie odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa, o którym mowa w [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=179387]ustawie z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych.[/link] Ponadto do obowiązków kontrolera należy dokumentowanie wszelkich dokonywanych czynności w specjalnych aktach. Obejmują one w szczególności:

- wykaz ich zawartości, z wymienieniem nazw dokumentów i wskazaniem odpowiednich stron,

- inne dokumenty związane z przedmiotem kontroli.

Do obowiązków kierownika kontrolowanego podmiotu należy natomiast zapewnienie warunków organizacyjnych i technicznych umożliwiających sprawne przeprowadzenie kontroli.

[srodtytul]Protokół i wnioski[/srodtytul]

Z przeprowadzonej kontroli należy niezwłocznie sporządzić protokół w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty. Przedstawić w nim należy m.in. opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności podmiotu kontrolowanego, w tym ujawnione nieprawidłowości z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu, skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych. Jeżeli protokół kontroli zawiera informacje niejawne, nadaje się mu odpowiednią klauzulę tajności. Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla kierownika podmiotu kontrolowanego i ministra. Jego wzór określa załącznik do rozporządzenia.

Po zakończeniu kontroli, z uwzględnieniem terminów, o których mowa w § 10, kontroler sporządza, w razie stwierdzenia niespełnienia warunków, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 ustawy, wystąpienie do ministra o wydanie decyzji, o której mowa w art. 44i ust. 6 ustawy, jeżeli kontrola ujawniła niespełnienie warunków, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 ustawy.

[i]Podstawa prawna

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=293633]rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 11 grudnia 2008 r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych w drodze weryfikacji danych (DzU nr 228, poz. 1523)[/link].[/i]

[ramka][b]Gdy zgłoszono zastrzeżenia[/b]

Kierownik kontrolowanego podmiotu może wnieść do protokołu zastrzeżenia w terminie siedmiu dni roboczych od dnia jego otrzymania. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń kontroler obowiązany jest dokonać ich analizy i – w miarę potrzeby – podejmuje dodatkowe czynności kontrolne.

W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kontroler uzupełnia protokół kontroli o informację, w której wskazuje przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń. Natomiast w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń kontroler zmienia lub uzupełnia odpowiednią część protokołu. [/ramka]

Zasady jej przeprowadzania określają przepisy rozporządzenia z 11 grudnia 2008 r., które jutro, tj. 8 stycznia 2009 r. wchodzi w życie. Kontrolą obejmuje podmioty korzystające z dostępu do danych za pomocą teletransmisji danych oraz w drodze weryfikacji. Jej zakres obejmuje spełnianie warunków, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182546]ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.[/link]

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo