6 października 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał bardzo ważny wyrok w sprawie Maximilian Schrems przeciwko Data Protection Commissioner (C-362-14), w którym stwierdził nieważność decyzji Komisji Europejskiej z 26 lipca 2000 r. w sprawie adekwatności ochrony przewidzianej przez zasady ochrony prywatności w ramach „bezpiecznej przystani" przez Stany Zjednoczone (decyzja KE nr 2000/520/WE).
Jeżeli chodzi o praktyczne konsekwencje tego wyroku, to najważniejsza jest taka, że przekazywanie danych osobowych, przetwarzanych przez administratorów danych, z Unii Europejskiej do Stanów Zjednoczonych nie może być dłużej dokonywane na podstawie przywołanej decyzji Komisji. Należy wyraźnie podkreślić, że w każdym przypadku operacje przekazywania nadal mające miejsce na podstawie decyzji w sprawie bezpiecznej przystani po wydaniu orzeczenia TSUE są niezgodne z prawem.
Ponieważ wyrok TSUE ma bardzo duże znaczenie, w odpowiedzi na niego, 16 października tzw. Grupa Robocza art. 29 ds. Ochrony Danych (najważniejsze forum współpracy organów ochrony danych osobowych państw członkowskich UE) wydała w jego sprawie oświadczenie.
Podkreśliła w nim m.in., że mimo niemożności korzystania już z tzw. bezpiecznej przystani w przypadku przekazywania danych osobowych do USA, skuteczne pozostają wszystkie pozostałe przesłanki legalizujące transfer danych osobowych. Oznacza to, że nadal mogą być wykorzystywane standardowe klauzule umowne i tzw. wiążące reguły korporacyjne. W polskim porządku prawnym katalog takich przesłanek przewidziany został w art. 47–48 ustawy o ochronie danych osobowych (patrz ramka). W oświadczeniu czytamy, że w przypadku, gdy państwa członkowskie nie wypracują innego wspólnego rozwiązania, organy ochrony danych osobowych państw członkowskich od 1 lutego 2016 r. rozpoczną z własnej inicjatywy egzekwowanie przepisów w tym zakresie.
Należy jednak podkreślić, że w ocenie generalnego inspektora ochrony danych osobowych wyrażona w powołanym oświadczeniu graniczna data 1 lutego przyszłego roku nie oznacza, że przedsiębiorcy nie są zobowiązani do niezwłocznego legitymowania się inną z podstaw prawnych legalizujących transfer do państw trzecich. Wskazany termin powinien być traktowany jako maksymalny, do którego organy ochrony danych państw członkowskich co do zasady nie będą inicjowały czynności zmierzających do egzekwowania wykonania wskazanego wyroku.