Eksport napędza gospodarkę

Za większość polskiego eksportu odpowiadają firmy zagraniczne. Ale rola rodzimych przedsiębiorców na światowych rynkach szybko rośnie.

Aktualizacja: 01.12.2017 06:05 Publikacja: 30.11.2017 20:00

Eksport napędza gospodarkę

Foto: Bloomberg

Eksport rozpędził się wyjątkowo mocno. Po trzech kwartałach wartość zagranicznej sprzedaży polskich towarów wyniosła 149,63 miliarda euro. To o 9,8 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Ta dynamika jest przeszło trzykrotnie większa niż w roku 2016. Wyższa także w porównaniu z uznanym za bardzo dobry wynikiem sprzed dwóch lat, kiedy to wzrost eksportu za cały 2015 rok sięgnął 8,3 proc.

Największa część eksportu trafia na rynki UE: w okresie styczeń–wrzesień jego wartość wyniosła 118,93 mld euro i zwiększyła się w ujęciu rocznym o 9,1 proc. Do Niemiec, największego partnera handlowego Polski, wysłaliśmy produkty warte 40,98 mld euro, eksport do Czech będących obecnie naszym drugim rynkiem eksportowym wyniósł 9,54 mld euro, natomiast eksport do Wielkiej Brytanii – 9,48 mld euro. W pierwszej dziesiątce najważniejszych kierunków eksportowych polskich firm najszybciej rosła sprzedaż polskich towarów w Stanach Zjednoczonych: o 27,2 proc. w porównaniu z ub. rokiem, do wartości 4,11 mld euro. Wyjątkowo dynamicznie – o prawie jedna czwartą – rośnie także eksport do Europy Środkowo-Wschodniej.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Tylko 99 zł za rok czytania.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Dane gospodarcze
Ekonomiści Credit Agricole BP z najcelniejszym scenariuszem
Dane gospodarcze
Kiedy Fed może powrócić do obniżek stóp procentowych?
Dane gospodarcze
Prezes NBP Adam Glapiński: Wątpliwa kolejna obniżka stóp procentowych w czerwcu
Dane gospodarcze
Pośpieszne zakupy w USA w marcu. Powstał rekordowy deficyt bilansu handlowego
Dane gospodarcze
Zamówienia w niemieckich fabrykach wzrosły w marcu bardziej niż przewidywano
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem