Reklama

Polska handlowym liderem regionu

Wśród państw Europy Środkowej jedynie w Polsce sprzedaż detaliczna jest na plusie. Najgorzej jest w Rumunii

Publikacja: 06.11.2009 03:30

Polska handlowym liderem regionu

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Jak wynika z raportu firmy PMR, polski handel zdecydowanie najlepiej radzi sobie z dekoniunkturą. W krajach Unii Europejskiej wyższy wzrost sprzedaży jest tylko w Szwecji.

Jeszcze lepiej wyglądamy na tle innych państw Europy Środkowo-Wschodniej. We wrześniu sprzedaż detaliczna wzrosła w Polsce o 2,5 proc., a jej spadek wystąpił w tym roku tylko w lutym i marcu.

Jak wynika z raportu, od września 2008 r. do sierpnia 2009 r. sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła ok. 5,2 proc. i jest to jedyny dodatni wynik spośród krajów regionu. W pozostałych spadki wynoszą od 7,2 proc. na Węgrzech do 12,2 proc. w Rumunii. – Na Słowacji ten rok był bardzo ciężkim okresem dla detalistów, co zaowocowało znaczącą liczbą bankructw i upadłości firm. Natomiast czescy detaliści – pomimo spadku wartości sprzedaży o około 10 proc. – utrzymali zdobytą w poprzednich latach pozycję i z niecierpliwością oczekują powrotu koniunktury na przełomie tego i przyszłego roku – mówi Jozef Janov, partner zarządzający Penta Investments, właściciela m.in. sieci Żabka, która udostępniła raport.

Z kolei w Rumunii kryzys spowodował znaczące ożywienie na rynku fuzji i przejęć, a kilka międzynarodowych sieci próbuje z tego względu sprzedawać swoje aktywa w tym kraju. Jozef Janov przewiduje także, że w Polsce również dojdzie do intensywnej konsolidacji handlu detalicznego. Nasz rynek jest bowiem jednym z najbardziej rozdrobnionych i na około 122,5 tys. sklepów spożywczych tylko 4 tys. to placówki duże: hiper- lub supermarkety. Dziesięciu głównych graczy ma 30 proc. udziału w rynku, podczas gdy w Czechach 61 proc., a w Niemczech aż 87 proc.

Mimo spowolnienia obserwowanego także w Polsce wiele sieci jednak dalej inwestuje.

Reklama
Reklama

– Otworzyliśmy już w tym roku finansowym 12 sklepów i wszystko wskazuje, że plan zakładający 25 nowych placówek do lutego zostanie zrealizowany – mówi Michał Kubajek, rzecznik Tesco. PMR w styczniu prognozował na ten rok wzrost wartości handlu detalicznego żywnością o 3,4 proc., do 224,7 mld zł. – Obecnie przygotowujemy kolejny raport i trzeba się liczyć, niestety, z wynikiem ujemnym, ale nieznacznie poniżej zera. Mimo to nasz rynek i tak wygląda znacznie lepiej niż w innych państwach regionu – mówi Patrycja Nalepa, analityk PMR.

Firmy są znacznie bardziej optymistyczne. – Rynek na pewno wzrośnie, choć nie w takiej skali jak w latach poprzednich. My spodziewamy się wzrostu obrotów o 8 – 10 proc. – mówi Wojciech Kruszewski, prezes sieci Lewiatan.

Jak wynika z raportu firmy PMR, polski handel zdecydowanie najlepiej radzi sobie z dekoniunkturą. W krajach Unii Europejskiej wyższy wzrost sprzedaży jest tylko w Szwecji.

Jeszcze lepiej wyglądamy na tle innych państw Europy Środkowo-Wschodniej. We wrześniu sprzedaż detaliczna wzrosła w Polsce o 2,5 proc., a jej spadek wystąpił w tym roku tylko w lutym i marcu.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Dane gospodarcze
Najpierw Fitch, teraz Moody's. Kolejna agencja ścina perspektywę polskiego ratingu
Dane gospodarcze
Produkcja przemysłowa w sierpniu 2025 rośnie, budowlanka mocno w dół – dane GUS zaskakują
Dane gospodarcze
Przeciętne wynagrodzenie w firmach rośnie wolniej od oczekiwań. Zatrudnienie spada
Dane gospodarcze
Fed obniża stopy procentowe. Do końca roku możliwe jeszcze dwa cięcia
Dane gospodarcze
Inflacja bazowa najniższa od 5,5 roku, również alternatywne miary inflacji w dół
Reklama
Reklama