Więcej za benzynę, dom i jedzenie

Materiały budowlane mogą podrożeć w tym roku o 5 – 15 proc. Podobnie usługi transportowe. Za żywność zapłacimy o 3 – 5 proc. więcej

Publikacja: 24.01.2012 02:30

Producenci materiałów budowlanych szacują, że dziś o ok. 30 proc. więcej niż rok temu płacą za paliw

Producenci materiałów budowlanych szacują, że dziś o ok. 30 proc. więcej niż rok temu płacą za paliwa, transport i surowce

Foto: Materiały Inwestora

W cią­gu naj­bliż­szych kil­ku ty­go­dni moż­na się spo­dzie­wać, że litr ben­zy­ny bę­dzie droż­szy o 10 gro­szy.  –  Wzrost cen pa­liw i su­row­ców zwy­kle naj­bar­dziej do­ty­ka bran­ży prze­my­sło­wej, han­dlu i trans­por­tu. Wła­ści­wie każ­dej, któ­ra za­le­ży od trans­por­tu sa­mo­cho­do­we­go – uwa­ża prof. Wi­told Or­łow­ski.

Pro­du­cen­ci ma­te­ria­łów bu­dow­la­nych tłu­ma­czą, że pod­wyż­ki są nie­unik­nio­ne. Hen­ryk Siod­mok, pre­zes za­rzą­du Gru­py Atlas (che­mia bu­dow­la­na), sza­cu­je, że w tym ro­ku, w za­leż­no­ści od ro­dza­ju ma­te­ria­łów bu­dow­la­nych, ce­ny pój­dą w gó­rę o 5 – 15 proc.

Tak­że Ce­za­ry Szeszu­ła, pre­zes za­rzą­du Xel­la Pol­ska (fir­my pro­du­ku­ją­cej m.in. ma­te­ria­ły na ścia­ny do­mów Ytong i Sil­ka), twier­dzi, że pod­wyż­ki mo­gą wy­no­sić od kil­ku do na­wet kil­ku­na­stu pro­cent. – Wy­ni­ka to z ro­sną­cych kosz­tów pro­duk­cji spo­wo­do­wa­nych wzro­stem cen ener­gii i trans­por­tu – wy­ja­śnia pre­zes Szeszu­ła.

30 procent więcej dziś niż rok temu płacą producenci mat. budowlanych za paliwa, trasnport i surowce

An­drzej Kie­lar, pre­zes Roc­k-wo­ol Pol­ska (fir­my pro­du­ku­ją­cej izo­la­cje i ocie­ple­nie do­mów), przy­zna­je, że sko­ro su­row­ce kosz­tu­ją wię­cej, to ich pod­wyż­ki z pew­no­ścią prze­ło­żą się na ce­ny ma­te­ria­łów bu­dow­la­nych. – Fir­my mu­szą za­cho­wać opła­cal­ność pro­duk­cji – mó­wi.

Droż­sze żyw­ność i trans­port

Da­riusz Wi­nek, głów­ny eko­no­mi­sta BGŻ, uwa­ża, że dro­że­ją­ce pa­li­wa mo­gą się przy­czy­nić m.in. do wzro­stu de­ta­licz­nych cen mą­ki i jej prze­two­rów. – Rol­ni­cy od­czu­ją z pew­no­ścią skut­ki pod­wyż­ki na ryn­ku ole­ju na­pę­do­we­go. Sta­no­wi on 65 – 70 proc. pa­liw płyn­nych zu­ży­wa­nych w rol­nic­twie – wy­ja­śnia. Sza­cu­je, że w cią­gu ostat­nie­go ro­ku je­go ce­ny wzro­sły o po­nad 20 proc. – Prze­kła­da się to w spo­sób bez­po­śred­ni na wzrost kosz­tów pro­duk­cji zbóż o 4 – 6 proc., a tak­że cen bu­ra­ków o blisko 7 proc., ziem­nia­ków o 3,5 proc., a żyw­ca o 2 – 3 proc. – mó­wi Wi­nek.

Prze­woź­ni­cy dro­go­wi twier­dzą, że już ma­ją kło­po­ty z po­wo­du wzro­stu cen pa­li­wa. Jan Bu­czek, pre­zes  Zrze­sze­nia Mię­dzy­na­ro­do­wych Prze­woź­ni­ków Dro­go­wych, oce­nia, że jesz­cze rok te­mu koszt pa­li­wa w ogól­nych kosz­tach bran­ży trans­por­to­wej wy­no­sił ok. 40 – 42 proc., a dziś jest to już 54 – 56 proc. – Tam, gdzie fir­my trans­por­to­we ma­ją bez­po­śred­ni kon­takt z klien­ta­mi, kon­trak­ty są zmie­nia­ne i ce­ny pod­no­szo­ne. Mó­wi­my o pod­wyż­kach ok. 15 proc. – do­da­je.

W li­niach lot­ni­czych ro­sną opła­ty pa­li­wo­we, ale nie w każ­dym przy­pad­ku. W Lo­cie np.  nie wzro­sły opła­ty na bar­dzo ob­le­ga­nym kie­run­ku War­sza­wa – Lon­dyn, a po­dro­ża­ły na dal­szych tra­sach.

Od 1 stycz­nia 2012 ro­ku  ce­na bi­le­tów lot­ni­czych zo­sta­ła do­dat­ko­wo po­więk­szo­na o opła­tę za włą­cze­nie li­nii lot­ni­czych do sys­te­mu han­dlu emi­sja­mi CO2 . W efek­cie więk­szość li­nii już te­raz, cho­ciaż jesz­cze za emi­sję nie pła­cą (za­pew­ne za­czną w dru­giej po­ło­wie ro­ku), do­da­je 10 – 12 eu­ro do bi­le­tu.

Co z inflacją

Tak znacz­ne pod­wyż­ki mu­sia­ły­by wpły­nąć na zwięk­sze­nie in­fla­cji. Jak wy­ni­ka z sza­cun­ków „Rz", wzrost cen ma­te­ria­łów bu­dow­la­nych o 15 proc. spo­wo­du­je, że zwięk­szy się ona o 0,81 pkt proc., a po­dob­ny wzrost cen usług trans­por­to­wych – o 0,6 pkt proc. Naj­bar­dziej do­tkli­wa bę­dzie jed­nak  dro­że­ją­ca żyw­ność. Jej 5-proc. wzrost spra­wi, że in­fla­cja wzro­śnie o 0,93 pkt proc.

Ja­nusz Jan­ko­wiak, głów­ny eko­no­mi­sta Pol­skiej Ra­dy Biz­ne­su, uwa­ża, że pod­wy­żek zwią­za­nych ze wzro­stem cen pa­liw moż­na unik­nąć, gdy­by osłabł do­lar. A mo­że do te­go dojść w kwiet­niu br., po de­cy­zji Ame­ry­kań­skie­go Ban­ku Cen­tral­ne­go.

Rów­nież in­ni ana­li­ty­cy szan­sę na mniej­szą in­fla­cję wi­dzą w umoc­nie­niu zło­te­go. – Na­szym zda­niem in­fla­cja mo­gła­by wzro­snąć w 2012 r. po­wy­żej 4 proc., gdy­by zło­ty przez dłuż­szy czas utrzy­my­wał się na po­zio­mie 4,50 za eu­ro – mó­wi Adam Czer­niak z Kre­dyt Ban­ku. A Igna­cy Mo­raw­ski z PBP Ban­ku uspo­ka­ja: – ­Naj­więk­szy wzrost cen miał miej­sce w dru­giej po­ło­wie ze­szłe­go ro­ku. W naj­bliż­szym cza­sie ocze­ki­wał­bym sta­bi­li­za­cji cen ro­py, dla­te­go wpływ wzro­stu pa­liw na in­fla­cję ogó­łem bę­dzie co­raz mniej­szy.

—współ­pra­ca: agmk, bd, dw, aig

W cią­gu naj­bliż­szych kil­ku ty­go­dni moż­na się spo­dzie­wać, że litr ben­zy­ny bę­dzie droż­szy o 10 gro­szy.  –  Wzrost cen pa­liw i su­row­ców zwy­kle naj­bar­dziej do­ty­ka bran­ży prze­my­sło­wej, han­dlu i trans­por­tu. Wła­ści­wie każ­dej, któ­ra za­le­ży od trans­por­tu sa­mo­cho­do­we­go – uwa­ża prof. Wi­told Or­łow­ski.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Dane gospodarcze
Nowe dane GUS. Nominalny PKB Polski podwoił się w niecałą dekadę
Dane gospodarcze
Ekonomiści Credit Agricole BP z najcelniejszym scenariuszem
Dane gospodarcze
Kiedy Fed może powrócić do obniżek stóp procentowych?
Dane gospodarcze
Prezes NBP Adam Glapiński: Wątpliwa kolejna obniżka stóp procentowych w czerwcu
Dane gospodarcze
Pośpieszne zakupy w USA w marcu. Powstał rekordowy deficyt bilansu handlowego