Reklama

Więcej optymizmu i chęci do inwestycji w rodzinnych firmach

Firmy rodzinne w Polsce znacznie lepiej niż przed rokiem oceniają teraz swoją sytuację ekonomiczną, co zachęca je do inwestycji.

Publikacja: 23.11.2016 11:29

Firmy rodzinne w Polsce znacznie lepiej niż przed rokiem oceniają teraz swoją sytuację ekonomiczną,

Firmy rodzinne w Polsce znacznie lepiej niż przed rokiem oceniają teraz swoją sytuację ekonomiczną, co zachęca je do inwestycji.

Foto: Bloomberg

Choć polskie firmy rodzinne nadal gorzej oceniają swoją kondycję niż rodzinni przedsiębiorcy w całej Europie, to jednak aż 56 proc. z nich ocenia ją teraz dobrze (przed rokiem takich opinii było 47 proc.) - wynika z najnowszej edycji „Barometru firm rodzinnych" wydanego przez KPMG w Polsce i Inicjatywę Firm Rodzinnych. Barometr jest efektem badania 900 europejskich firm rodzinnych, w tym 139 z Polski.

- Postawa respondentów z Polski może być tłumaczona lepszymi wynikami w obszarze przychodów, zatrudnienia, a także działalności zagranicznej. W Europie mamy natomiast do czynienia z delikatnie słabnącym optymizmem – kolejny rok z rzędu udział firm pozytywnie oceniających swoją sytuację ekonomiczną wyniósł 72 proc. jednak jest on o 3 p.p. niższy w porównaniu z wynikami poprzedniego badania – zwraca uwagę Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.

Bariera kosztów pracy

Jak wynika z raportu, poprawa sytuacji (aż 42 proc. badanych firm zwiększyło w ostatnich 12 miesiącach przychody) przełożyła się na wzrost zatrudnienia. Do 29 proc., (czyli o 12 p.p.). wzrósł odsetek firm rodzinnych, które od jesieni ub. roku zwiększyły liczbę pracowników (wzrost o 12 p.p.). Przyciąganie nowych, utalentowanych pracowników jest też jednym z priorytetów biznesów familijnych w Polsce- wskazuje na to 26 proc. badanych ( w całej Europie 18 proc.).

Nic więc dziwnego, że wśród trzech głównych wyzwań, z jakimi się teraz zmagają są aż dwa związane z ludźmi- aż 50 proc. polskich firm zmaga się z rosnącymi kosztami pracy a dla 29 proc. barierą w rozwoju jest tzw. „walka o talent", czyli pozyskiwanie wykwalifikowanej kadry. Drugim co do ważności wyzwaniem jest niestabilność polityczna (32 proc.) choć i tak ma ona mniejsze znaczenie niż w skali całej Europy (37 proc.).

Dobrzy pracownicy i stabilne otoczenie polityczno-gospodarcze są niezbędne by rodzinne biznesy mogły zrealizować swoje priorytety na najbliższe dwa lata- przede wszystkim zwiększenie zyskowności (priorytet dla ponad połowy firm) oraz przychodów. Co piąta rodzinna firma w Polsce – podobnie jak w całej Europie - chciałaby w tym czasie wejść na nowe rynki i wprowadzić nowe usługi. Nowe rynki to m.in. zagranicą- a już w ciągu ostatniego roku przybyło w Polsce rodzinnych biznesów, które zwiększyły działalność zagraniczną – zrobiło to 39 proc. badanych, czyli o 5 p.p. więcej niż rok wcześniej.

Reklama
Reklama

Za mało innowacji

W realizacji priorytetów pomogą inwestycje-w tym roku 59 proc. polskich firm rodzinnych zadeklarowało, że posiada plany inwestycyjne na najbliższą przyszłość (wobec 54 proc. przed rokiem), choć i tak jest to mniej niż w skali kontynentu (73 proc.). Jak też zwracają uwagę eksperci KPMG, polskie firmie znacznie rzadziej niż europejskie planują inwestycje w nowe technologie (odpowiednio 16 proc. i 52 proc.) oraz inwestycje w umiędzynarodowienie firmy (odpowiednio 5 proc. i 40 proc).

- To niestety wyraźnie wskazuje, że firmy europejskie bardziej od polskich chcą wiązać swoją przyszłość z nowymi rynkami i innowacyjnością – komentuje Mirosław Grabarek, partner w dziale audytu w KPMG w Polsce.

Jak zwraca uwagę raport, rozbieżność pomiędzy Polską a pozostałymi krajami europejskimi jest także wyraźnie widoczna w kwestii zwiększenia innowacyjności- wśród priorytetów wskazuje to 14 proc. naszych firm, podczas gdy w całej Europie -25 proc. Rzadziej też polscy przedsiębiorcy planują szkolić swoich pracowników (8 proc.), choć i w skali Europy ten cel jest na końcu.(13 proc.).

Firma w ręce rodziny

Tegoroczny barometr potwierdza też chęci rodzinnych przedsiębiorców do utrzymania pokoleniowej ciągłości biznesu- 18 proc. badanych chce przekazać kolejnemu pokoleniu własność firmy a 15 proc. zarząd nad spółką. Polscy przedsiębiorcy znacznie rzadziej też od europejskich deklarują chęć przekazania władzy osobom spoza rodzinnego grona. Nie są również przychylni sprzedaży firmy w stopniu, jaki deklarują przedstawiciele europejskich firm rodzinnych (6 proc. w porównaniu z 8 proc.).

Dane gospodarcze
Brytyjska gospodarka hamuje. PKB niespodziewanie na minusie
Dane gospodarcze
Podzielony Fed znów tnie stopy. Co dalej z polityką monetarną USA?
Dane gospodarcze
Polski dług publiczny rośnie szybciej niż PKB. Ale nowe dane resortu finansów zaskakują
Dane gospodarcze
„Liczby są wstrząsające”. Prognozy EKF dla polskiej gospodarki
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Dane gospodarcze
Rok pod znakiem obniżek stóp procentowych w Polsce
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama