Więcej optymizmu i chęci do inwestycji w rodzinnych firmach

Firmy rodzinne w Polsce znacznie lepiej niż przed rokiem oceniają teraz swoją sytuację ekonomiczną, co zachęca je do inwestycji.

Publikacja: 23.11.2016 11:29

Firmy rodzinne w Polsce znacznie lepiej niż przed rokiem oceniają teraz swoją sytuację ekonomiczną,

Firmy rodzinne w Polsce znacznie lepiej niż przed rokiem oceniają teraz swoją sytuację ekonomiczną, co zachęca je do inwestycji.

Foto: Bloomberg

Choć polskie firmy rodzinne nadal gorzej oceniają swoją kondycję niż rodzinni przedsiębiorcy w całej Europie, to jednak aż 56 proc. z nich ocenia ją teraz dobrze (przed rokiem takich opinii było 47 proc.) - wynika z najnowszej edycji „Barometru firm rodzinnych" wydanego przez KPMG w Polsce i Inicjatywę Firm Rodzinnych. Barometr jest efektem badania 900 europejskich firm rodzinnych, w tym 139 z Polski.

- Postawa respondentów z Polski może być tłumaczona lepszymi wynikami w obszarze przychodów, zatrudnienia, a także działalności zagranicznej. W Europie mamy natomiast do czynienia z delikatnie słabnącym optymizmem – kolejny rok z rzędu udział firm pozytywnie oceniających swoją sytuację ekonomiczną wyniósł 72 proc. jednak jest on o 3 p.p. niższy w porównaniu z wynikami poprzedniego badania – zwraca uwagę Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.

Bariera kosztów pracy

Jak wynika z raportu, poprawa sytuacji (aż 42 proc. badanych firm zwiększyło w ostatnich 12 miesiącach przychody) przełożyła się na wzrost zatrudnienia. Do 29 proc., (czyli o 12 p.p.). wzrósł odsetek firm rodzinnych, które od jesieni ub. roku zwiększyły liczbę pracowników (wzrost o 12 p.p.). Przyciąganie nowych, utalentowanych pracowników jest też jednym z priorytetów biznesów familijnych w Polsce- wskazuje na to 26 proc. badanych ( w całej Europie 18 proc.).

Nic więc dziwnego, że wśród trzech głównych wyzwań, z jakimi się teraz zmagają są aż dwa związane z ludźmi- aż 50 proc. polskich firm zmaga się z rosnącymi kosztami pracy a dla 29 proc. barierą w rozwoju jest tzw. „walka o talent", czyli pozyskiwanie wykwalifikowanej kadry. Drugim co do ważności wyzwaniem jest niestabilność polityczna (32 proc.) choć i tak ma ona mniejsze znaczenie niż w skali całej Europy (37 proc.).

Dobrzy pracownicy i stabilne otoczenie polityczno-gospodarcze są niezbędne by rodzinne biznesy mogły zrealizować swoje priorytety na najbliższe dwa lata- przede wszystkim zwiększenie zyskowności (priorytet dla ponad połowy firm) oraz przychodów. Co piąta rodzinna firma w Polsce – podobnie jak w całej Europie - chciałaby w tym czasie wejść na nowe rynki i wprowadzić nowe usługi. Nowe rynki to m.in. zagranicą- a już w ciągu ostatniego roku przybyło w Polsce rodzinnych biznesów, które zwiększyły działalność zagraniczną – zrobiło to 39 proc. badanych, czyli o 5 p.p. więcej niż rok wcześniej.

Za mało innowacji

W realizacji priorytetów pomogą inwestycje-w tym roku 59 proc. polskich firm rodzinnych zadeklarowało, że posiada plany inwestycyjne na najbliższą przyszłość (wobec 54 proc. przed rokiem), choć i tak jest to mniej niż w skali kontynentu (73 proc.). Jak też zwracają uwagę eksperci KPMG, polskie firmie znacznie rzadziej niż europejskie planują inwestycje w nowe technologie (odpowiednio 16 proc. i 52 proc.) oraz inwestycje w umiędzynarodowienie firmy (odpowiednio 5 proc. i 40 proc).

- To niestety wyraźnie wskazuje, że firmy europejskie bardziej od polskich chcą wiązać swoją przyszłość z nowymi rynkami i innowacyjnością – komentuje Mirosław Grabarek, partner w dziale audytu w KPMG w Polsce.

Jak zwraca uwagę raport, rozbieżność pomiędzy Polską a pozostałymi krajami europejskimi jest także wyraźnie widoczna w kwestii zwiększenia innowacyjności- wśród priorytetów wskazuje to 14 proc. naszych firm, podczas gdy w całej Europie -25 proc. Rzadziej też polscy przedsiębiorcy planują szkolić swoich pracowników (8 proc.), choć i w skali Europy ten cel jest na końcu.(13 proc.).

Firma w ręce rodziny

Tegoroczny barometr potwierdza też chęci rodzinnych przedsiębiorców do utrzymania pokoleniowej ciągłości biznesu- 18 proc. badanych chce przekazać kolejnemu pokoleniu własność firmy a 15 proc. zarząd nad spółką. Polscy przedsiębiorcy znacznie rzadziej też od europejskich deklarują chęć przekazania władzy osobom spoza rodzinnego grona. Nie są również przychylni sprzedaży firmy w stopniu, jaki deklarują przedstawiciele europejskich firm rodzinnych (6 proc. w porównaniu z 8 proc.).

Dane gospodarcze
Słaby nowy rok dla gospodarki Niemiec
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Dane gospodarcze
Inflacja w listopadzie jednak wyższa. GUS zrewidował dane
Dane gospodarcze
Małe chwile radości dla kredytobiorców walutowych. Stopy procentowe w dół
Dane gospodarcze
Inflacja w USA zgodna z prognozami, Fed może ciąć stopy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Dane gospodarcze
Dług publiczny Polski pobił kolejny rekord