Pierwsze związane jest z zakładanym kształtowaniem się sytuacji makroekonomicznej w Europie i na świecie, która obecnie jest szczególnie niepewna. Drugie ryzyko wynika z założonej na 2012 r. redukcji deficytu sektora finansów publicznych. Skala tej redukcji jest duża, ale w znacznej mierze ma ona charakter dyskrecjonalnego ograniczenia wydatków w jednostkach, których nie obejmuje projekt ustawy.

Według szacunków NBP, przyjęte zmiany systemowe powinny zmniejszyć deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2012 r. o ok. 1,7 pkt. proc. PKB.

Przy uwzględnieniu dodatkowo mniej sprzyjających uwarunkowań makroekonomicznych w 2012 r., osiągnięcie zakładanej przez rząd skali redukcji deficytu jest obarczone ryzykiem i silnie uzależnione od działań dyskrecjonalnych. Planowane zacieśnienie jest w szczególności oparte na ograniczeniu wydatków poza budżetem państwa, co negatywnie wpływa na przejrzystość polityki fiskalnej.

Według szacunków NBP, planowane na 2012 r. zacieśnienie fiskalne ma w większym stopniu polegać na zwiększeniu dochodów sektora finansów publicznych, niż na ograniczeniu wydatków.