Reklama
Rozwiń
Reklama

Niemcom nie podoba się zachowanie Geely

Niemcy zbadają, czy należy zaostrzyć przepisy wymagające od inwestora ujawniania stanu posiadania udziałów w danej firmie po informacji o kupnie przez Geely za 9 mld dolarów udziałów w Daimlerze, co zaskoczyło rynek

Publikacja: 01.03.2018 10:19

Li Shufu, prezes Zhejiang Geely Holding Group Co.

Li Shufu, prezes Zhejiang Geely Holding Group Co.

Foto: Bloomberg

Założyciel i główny udziałowiec Geely, Li Shufu ujawnił 23 lutego, że zgromadził 9,7 proc. udziałów w Daimlerze bez wcześniejszego informowania o przekroczeniu pułapów 3 i 5 proc., o czym musiał ogłaszać.

„W związku z obecnym przypadkiem rząd federalny zbada, czy istniejące przepisy wystarczają do zapewnienia dostatecznego poziomu przejrzystości, czy też niezbędne są dalsze wytyczne" — stwierdza raport resortu gospodarki dla komisji ds. gospodarczych Bundestagu. Wszelkie decyzje w tej sprawie podejmie nowy rząd koalicyjny.

Chińczycy pracowali z Bank of America Merrill Lynch, który odmówił wypowiedzi, przy skupowaniu z rynku 9,69 proc. udziałów z prawem głosu wykorzystując instrumenty pochodem, aby uniknąć konieczności informowania o tym — wyjaśniły dwie osoby. Kupno udziału wznowiło w Niemczech obawy, że bardzo atrakcyjne technologie będą trafiać do Chińczyków.

Niemcy zaostrzyły politykę obowiązkowego informowania, aby zapobiegać atakom z ukrycia, takim jak w 2008 r., gdy Porsche zgromadził ok. 30 proc. udziałów we Volkswagenie nie informując o tym inwestorów. Porsche stosował opcje gotówkowe (cash-settled options) kupując udziały w niewidoczny sposób. Niemiecki dostawca podzespołów samochodowych Schaeffler zrobił coś podobnego przejmując po cichu około jednej trzeciej udziałów w większym Continentalu.

Nabywca normalnych opcji na akcje dostaje prawo kupna/sprzedaży po pewnej cenie do danej daty. W opcjach gotówkowych, jak sugeruje sama nazwa, kupujący nie odtaje prawa do samych akcji, ale do gotówkowej różnicy miedzy ceną wykonania opcji (strike price) a ceną rynkową akcji w chwili wykorzystania tej opcji.

Reklama
Reklama

Niektórzy inwestorzy uskarżali się, że Porsche i Schaeffler przekroczyły granice uczciwej gry wykorzystując zbyt luźne przepisy o obowiązku informowania, a organu nadzoru nie były dość stanowcze. — Ukryta własność, aby unikać informowania o posiadaniu dużych udziałów, o ile jest udana, tworzy nierówne warunki konkurencji. Podważa interesy inwestorów i firm będących celem kupna, jest ponadto niezgodna z podstawowymi cechami przejrzystości — stwierdził Henry Hu z katedry prawa bankowego i finansów Uniwersytetu Teksaskiego w Austin.

Założyciel i główny udziałowiec Geely, Li Shufu ujawnił 23 lutego, że zgromadził 9,7 proc. udziałów w Daimlerze bez wcześniejszego informowania o przekroczeniu pułapów 3 i 5 proc., o czym musiał ogłaszać.

„W związku z obecnym przypadkiem rząd federalny zbada, czy istniejące przepisy wystarczają do zapewnienia dostatecznego poziomu przejrzystości, czy też niezbędne są dalsze wytyczne" — stwierdza raport resortu gospodarki dla komisji ds. gospodarczych Bundestagu. Wszelkie decyzje w tej sprawie podejmie nowy rząd koalicyjny.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama