Reklama

Za zniechęcanie do PPK może być kara

Zniechęcanie pracowników do przystąpienia do PPK może kosztować firmę nawet 1,5 proc. wartości funduszu wynagrodzeń. Do Państwowej Inspekcji Pracy wpłynęły już pierwsze skargi dotyczące nakłaniania pracowników do rezygnacji z uczestnictwa w programie.

Publikacja: 10.10.2019 18:07

Za zniechęcanie do PPK może być kara

Foto: AdobeStock

Zgodnie z ustawą o pracowniczych planach kapitałowych przystąpienie pracownika do programu jest dobrowolne. Pracodawca ma obowiązek poinformowania osoby zatrudnionej zarówno o dobrowolnym charakterze uczestnictwa w programie, jak i możliwości rezygnacji z PPK. Sposób komunikacji nie może jednak w żaden sposób sugerować zatrudnionemu decyzji. Rezygnacja z udziału w PPK musi być podjęta świadomie i wymaga złożenia przez pracownika pisemnego oświadczenia.

- Wielu pracodawców, których wspieramy podczas wdrażania PPK, ma wątpliwości jakie działania są dozwolone w ramach komunikacji z pracownikami. Najwięcej obaw budzi sposób przekazania informacji o możliwości rezygnacji z programu - mówi Łukasz Jasiński, doradca strategiczny w firmie Contract Administration.

Tłumaczy, że poza oczywistymi przypadkami bezpośredniego zniechęcania do uczestnictwa w pracowniczych planach kapitałowych, za takie działanie może zostać uznane także rozpowszechnianie informacji o własnej rezygnacji z programu przez osoby koordynujące obsługę PPK w firmie czy nadmierne eksponowanie miejsca dostępności deklaracji o rezygnacji z programu.

- Podczas przekazywania informacji o PPK pracownikowi wystarczy wskazać procentowe kwoty potrącane z wynagrodzenia oraz część finansowaną przez pracodawcę. Dokładne wyliczanie, o ile złotych zmniejszy się wynagrodzenie pracownika może zostać potraktowane jako zniechęcanie – mówi Łukasz Jasiński.

Za działania noszące znamiona zniechęcania do PPK ukarany może zostać nie tylko pracodawca, ale także osoby upoważnione do działania w jego imieniu, np. członek zarządu, wspólnik, prokurent, pełnomocnik. Pociągnięte do odpowiedzialności mogą zostać także osoby działające z inicjatywy danej firmy.

Reklama
Reklama

- Karę za zniechęcanie do oszczędzania w PPK może ponieść zarówno osoba bezpośrednio do tego nakłaniająca oraz ta, która nakłoniła ją do podjęcia takich działań – tłumaczy Łukasz Jasiński.

Państwowa Inspekcja Pracy do kontrolowania firm pod kątem prawidłowego wdrożenia pracowniczych programów kapitałowych wyznaczyła dedykowanych inspektorów, którzy przeszli odpowiednie szkolenia. Przeszkoleni zostali także pracownicy ZUS. Kontrolerzy będą sprawdzać przede wszystkim sposób wdrażania PPK w firmie, terminowe zawieranie umów oraz dokonywanie wpłat. Od 1 lipca 2019 roku obowiązek utworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych spoczywa na firmach, które zatrudniają co najmniej 250 pracowników. Takie podmioty jeszcze w tym roku muszą podpisać umowę na zarządzanie PPK (do 25 października 2019 r.) oraz umowę o prowadzenie PPK (do 12 listopada 2019 r.). Od 1 stycznia 2020 roku obowiązek utworzenia PPK obejmie firmy, które zatrudniają co najmniej 50 pracowników.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama