Reklama

Za zniechęcanie do PPK może być kara

Zniechęcanie pracowników do przystąpienia do PPK może kosztować firmę nawet 1,5 proc. wartości funduszu wynagrodzeń. Do Państwowej Inspekcji Pracy wpłynęły już pierwsze skargi dotyczące nakłaniania pracowników do rezygnacji z uczestnictwa w programie.

Publikacja: 10.10.2019 18:07

Za zniechęcanie do PPK może być kara

Foto: AdobeStock

Zgodnie z ustawą o pracowniczych planach kapitałowych przystąpienie pracownika do programu jest dobrowolne. Pracodawca ma obowiązek poinformowania osoby zatrudnionej zarówno o dobrowolnym charakterze uczestnictwa w programie, jak i możliwości rezygnacji z PPK. Sposób komunikacji nie może jednak w żaden sposób sugerować zatrudnionemu decyzji. Rezygnacja z udziału w PPK musi być podjęta świadomie i wymaga złożenia przez pracownika pisemnego oświadczenia.

- Wielu pracodawców, których wspieramy podczas wdrażania PPK, ma wątpliwości jakie działania są dozwolone w ramach komunikacji z pracownikami. Najwięcej obaw budzi sposób przekazania informacji o możliwości rezygnacji z programu - mówi Łukasz Jasiński, doradca strategiczny w firmie Contract Administration.

Tłumaczy, że poza oczywistymi przypadkami bezpośredniego zniechęcania do uczestnictwa w pracowniczych planach kapitałowych, za takie działanie może zostać uznane także rozpowszechnianie informacji o własnej rezygnacji z programu przez osoby koordynujące obsługę PPK w firmie czy nadmierne eksponowanie miejsca dostępności deklaracji o rezygnacji z programu.

- Podczas przekazywania informacji o PPK pracownikowi wystarczy wskazać procentowe kwoty potrącane z wynagrodzenia oraz część finansowaną przez pracodawcę. Dokładne wyliczanie, o ile złotych zmniejszy się wynagrodzenie pracownika może zostać potraktowane jako zniechęcanie – mówi Łukasz Jasiński.

Za działania noszące znamiona zniechęcania do PPK ukarany może zostać nie tylko pracodawca, ale także osoby upoważnione do działania w jego imieniu, np. członek zarządu, wspólnik, prokurent, pełnomocnik. Pociągnięte do odpowiedzialności mogą zostać także osoby działające z inicjatywy danej firmy.

Reklama
Reklama

- Karę za zniechęcanie do oszczędzania w PPK może ponieść zarówno osoba bezpośrednio do tego nakłaniająca oraz ta, która nakłoniła ją do podjęcia takich działań – tłumaczy Łukasz Jasiński.

Państwowa Inspekcja Pracy do kontrolowania firm pod kątem prawidłowego wdrożenia pracowniczych programów kapitałowych wyznaczyła dedykowanych inspektorów, którzy przeszli odpowiednie szkolenia. Przeszkoleni zostali także pracownicy ZUS. Kontrolerzy będą sprawdzać przede wszystkim sposób wdrażania PPK w firmie, terminowe zawieranie umów oraz dokonywanie wpłat. Od 1 lipca 2019 roku obowiązek utworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych spoczywa na firmach, które zatrudniają co najmniej 250 pracowników. Takie podmioty jeszcze w tym roku muszą podpisać umowę na zarządzanie PPK (do 25 października 2019 r.) oraz umowę o prowadzenie PPK (do 12 listopada 2019 r.). Od 1 stycznia 2020 roku obowiązek utworzenia PPK obejmie firmy, które zatrudniają co najmniej 50 pracowników.

Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Biznes
Tak handel może skorzystać na cyfrowej rewolucji
Biznes
Abramowicz i Janukowycz przegrali z Brukselą. Pozostają na czarnych listach, odcięci od majątków
Biznes
43 mld euro z UE dla Polski, wyzwanie demograficzne i rozwój energetyki w Afryce
Reklama
Reklama