Reklama

Jak wirus wpłynie na spółki. Coraz szerszy, niepokojący obraz

Już kilkadziesiąt giełdowych firm jasno stwierdziło, że pandemia uderzy w ich biznes – w mniejszym, lub większym stopniu.

Publikacja: 19.03.2020 10:01

Jak wirus wpłynie na spółki. Coraz szerszy, niepokojący obraz

Foto: Fotorzepa/Grzegorz Psujek

Od kilku dni na rynek masowo trafiają raporty bieżące, w których spółki informują o obecnym i przewidywanym wpływie trwającej pandemii na ich biznesy. Raporty firm z rynku głównego (publikowane od dnia 12 marca) wziął pod lupę DM BDM i w czwartkowym, porannym biuletynie opisał poszczególne spółki i ich oczekiwania. Zdecydowana większość analizowanych firm podała, że wpływ rozprzestrzeniającego się koronawirusa na ich biznes będzie negatywny.

Na tej długiej liście są m.in. Alumetal (wstrzymanie produkcji w zakładach klientów spółki), Nowa Gala (ograniczenie produkcji o 75 proc. obniży miesięcznie wyniki o 2 mln zł. Ryzyko zatorów płatniczych i zaostrzenia polityki ze strony instytucji finansujących) czy Dębica (wstrzymana produkcja).

Trwająca sytuacja bardzo mocno uderzy też w sektor odzieżowo-obuwniczy. Takie spółki jak CCC, LPP, Monnari, Solar, CDRL, TXM czy VRG już liczą straty m.in. z powodu bardzo mocnego, negatywnego wpływ zamknięcia galerii handlowych na ich biznesy. Obawy inwestorów dobrze ilustruje mocna przecena spółek z tej grupy, w tym m.in. CCC.

Kolejna grupa spółek, które już teraz mają kłopoty z powodu obecnej sytuacji to przedstawiciele branży turystycznej i gastronomicznej. W tarapatach jest m.in. Rainbow Tours. Z kolei w przychody spółek restauracyjnych (m.in. Sfinks, AmRest, Mex) mocno bije zakaz obsługi w lokalach - możliwa jest tylko sprzedaż na wynos i dostawy do klienta. W giełdowym Sfinksie te dwa ostatnie kanały mają niewielki udział w przychodach. O tym jak mocny jest to wpływ świadczą dane ze zeszły weekend, kiedy to przychody w Sfinksie spadły aż o 90 proc.

W zestawieniu sporządzonym przez BDM znajdziemy też kilka spółek, w przypadku których wpływ pandemii na ich biznes może być pozytywny. To m.in. R22 (zwiększone wykorzystanie kanałów komunikacji cyfrowej), Vivid Games (wzrost pobrań gier), Mercator Medical (wzrost popytu na wyroby), Global Cosmed (wzmożony popyt na mydła) oraz spółki spożywcze jak Makarony Polskie (wzrost popytu na produkty). Przy czym trzeba odnotować, że wpływ pandemii na wyniki wyżej wymienionych spółek jest złożony. Informują one np. o pojawiających się zakłóceniach w dostawie surowców i opakowań do produkcji wraz ze spekulacyjnym wzrostem cen, jak również o ryzyku pojawienia się zatorów płatniczych.

Reklama
Reklama
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Biznes
Jak amerykański rząd przejmuje udziały w strategicznych spółkach
Biznes
PFR pokazał strategię na kolejne 5 lat. Zakłada solidny wzrost wartości aktywów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Najlepsi z najlepszych Listy 2000 „Rzeczpospolitej”
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama