Od ubiegłego grudnia Netia może konkurować z Telekomunikacją Polską o jej abonentów. Na cel wzięła przede wszystkim rynek internetowy. Od początku roku odebrała narodowemu operatorowi ok. 80 tys. abonentów Internetu – więcej niż wszyscy inni konkurenci razem wzięci. Ale taki sukces musi kosztować.

– Wzrost naszych kosztów jest spowodowany zwiększeniem wydatków na reklamę‚ szczególnie na kampanie telewizyjne skierowane do klientów domowych – mówi Jolanta Ciesielska‚ rzecznik Netii. Jak wynika z danych firmy Expert Monitor (która monitoruje rynek) w ciągu trzech kwartałów tego roku nominalne wydatki Netii na reklamę brutto (zgodne z cennikami reklamobiorców‚ bez uwzględnienia rabatów, jakie przyznają klientom) wyniosły ponad 21 mln zł. W gotówce operator prawdopodobnie wydał 12 – 15 mln zł. – Będzie to wydatek opłacalny‚ jeżeli uda im się zbudować świadomość marki pośród szerokiej rzeszy klientów‚ zwłaszcza tych‚ którzy generują wyższe od przeciętnej przychody. Myślę‚ że wzrost nakładów na reklamę jest całkowicie uzasadniony – mówi Paweł Puchalski‚ analityk Domu Maklerskiego BZ WBK.

W trzecim kwartale‚ przed świętami‚ operatorzy wydają zwykle od 20 do 40 proc. całorocznych budżetów‚ więc żniwa dopiero przed reklamobiorcami.

Sama Netia powinna wydać jeszcze do końca roku 7–10 mln zł brutto‚ tym bardziej że intensywnie reklamuje swoją ostatnią internetową promocję. Netia jest trzecim reklamodawcą pośród stacjonarnych operatorów telekomunikacyjnych (nie licząc sieci telewizji kablowych). Powyżej 100 mln zł brutto rocznie wydaje Telekomunikacja Polska‚ ale w ciągu ostatnich dwóch lat jej budżet reklamowy spada.

Drugim co do wielkości reklamodawcą jest walczące zaciekle z narodowym operatorem Tele2‚ którego wydatki w tym roku można szacować na 30 – 35 mln zł brutto.

Do tej pory Tele2 reklamowało głównie usługi telefoniczne‚ ale największą akcję przeprowadziło we wrześniu‚ kiedy wprowadziło do oferty Internet. Warta ok. 5 mln zł brutto przyniosła jednak niewielkie rezultaty i Tele2 jeszcze się nie liczy zbytnio na internetowym rynku. Znacznie silniejsza jest pozycja operatora na rynku usług głosowych‚ na którym świadczy usługi ok. 800 – 900 tys. abonentów podłączanym liniami TP, a mniej więcej od połowy z nich pobiera abonament telefoniczny.

Tele2 w ciągu ostatnich lat również wydaje mniej na reklamę‚ ale nowych usług głosowych nie musi już tak silnie promować, bo po prostu sprzedaje je dotychczasowym klientom.

W tym roku aktywniejsza jest bardziej niż kiedykolwiek Telefonia Dialog‚ której tegoroczne wydatki można szacować na ok. 18 mln zł brutto‚ czyli o 44 proc. więcej niż przed rokiem i 200 proc. więcej niż dwa lata temu.

– Nie znamy wprawdzie gotówkowych wydatków Dialogu‚ ale może tutaj tkwi tajemnica strat finansowych w trzecim kwartale – zastanawia się Paweł Puchalski.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Ogłoszenie wyników konkursu już jutro, oglądaj ralację z Gali wręczenia nagród na rp.pl

Dowiedz się więcej

Od przyszłego roku Netia będzie kupować reklamę razem ze swoją spółką zależną P4‚ która jest operatorem sieci komórkowej Play i wydaje kilkakrotnie więcej pieniędzy na reklamę niż Netia. Dzięki wspólnej polityce reklamowej operatorzy będą mogli wynegocjować wyższe rabaty. - Szacujemy‚ że dzięki temu uda się poczynić 15 proc. oszczędności na wydatkach – mówi Jolanta Ciesielska.