Urząd antymonopolowy podważa możliwość stosowania rabatów za regulowanie rachunków na czas. Jeden z operatorów telekomunikacyjnych – Orange Polska – złożył broń. Inny – Netia z grupy Cyfrowy Polsat – zrobił specjalną promocję.
– Prowadzimy postępowanie wyjaśniające w sprawie Orange. Z naszych ustaleń wynika, że spółka zrezygnowała z rabatu za e-fakturę i terminową płatność, zastępując go rabatem za e-fakturę uzależnionym od logowania w aplikacji Mój Orange. Przyglądamy się też innym rabatom oferowanym przez Orange – informuje biuro prasowe Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w odpowiedzi na nasze pytania. Zadaliśmy je, gdy urząd ogłosił wszczęcie postępowania przeciwko P4, operatorowi sieci Play, w związku ze stosowanymi przez firmę rabatami za e-fakturę i terminowe płatności.
– W ramach wyjaśnień składanych prezesowi UOKiK poinformowaliśmy, że podjęliśmy decyzję o wycofaniu z aktualnej oferty rabatu za e-fakturę warunku terminowego jej opłacania – potwierdza Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska. Podaje, że zmiana podejścia nastąpiła w lipcu minionego roku i dotyczy osób, które od tego momentu podpisywały umowy z telekomem. – Od 26 lipca 2021 roku Orange Polska stosuje rabat obniżający wysokość opłaty abonamentowej pod warunkiem korzystania z e-faktury i odbierania co miesiąc rabatu w Mój Orange – podaje Jabczyński.
Czytaj więcej
Urząd antymonopolowy podważa możliwość stosowania rabatów za regulowanie rachunków na czas. Jeden z operatorów telekomunikacyjnych złożył broń. Inny zrobił specjalną promocję.
Sprawa, przynajmniej teoretycznie, jest poważna. Jeśli UOKiK stwierdzi, że P4 naruszało zbiorowe interesy konsumentów, może nałożyć na telekom karę w wysokości do 10 proc. jego rocznych obrotów.
Według urzędu problem pojawia się, gdy użytkownik spóźnia się z płatnościami i traci rabat, a oprócz tego telekom nalicza mu odsetki karne, zachowując jednocześnie korzyści w postaci oszczędności, jakie daje mu możliwość wysyłania e-faktury. UOKiK stoi na stanowisku, że konstrukcja ta ma charakter kary umownej.
– Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych – tłumaczył Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Operator uważa, że jest niewinny. Przypomina, że urząd prowadził już analizy tej zniżki i w grudniu 2015 r. zamknął postępowanie, nie zgłaszając zastrzeżeń.
Rabat za e-fakturę i terminowe płatności stosowało lub stosuje wielu operatorów. UOKiK sam z siebie podał, że prowadzi postępowania wyjaśniające wobec Canal+ Netii, T-Mobile oraz Vectry. – Netia była jednym z pierwszych operatorów, którzy zastosowali się do wytycznych prezesa UOKiK. Już od początku 2020 roku nie uzależniamy udzielania rabatu za e-fakturę od terminowej płatności – mówi Karol Wieczorek, rzecznik Netii. Z formalnego punktu widzenia operator od stycznia 2020 r. wprowadził promocję.