Ford ulepszył popularny kompakt

Auto kontynuuje dobrą tradycję poprzednika, a nawet przewyższa go pod względem komfortu jazdy. Odmłodzony focus w polskich salonach pojawi się już w pierwszym kwartale tego roku

Aktualizacja: 08.01.2008 08:15 Publikacja: 08.01.2008 03:35

Ford ulepszył popularny kompakt

Foto: Rzeczpospolita

Niemcy z Kolonii przygotowywali się długo do premiery kolejnej wersji focusa. Auto należy do segmentu C, najbardziej zatłoczonego w Europie, gdzie konkurencja jest największa. Tymczasem segment średnich limuzyn się kurczy: udział sprzedaży takich auta zmalał w ubiegłym roku do 15 proc. z ponad 20 proc. trzy lata temu. Z jednej strony atakują go jednobryłowe kompakty, a z drugiej – pojazdy z niższego segmentu, które stały się większe i obszerniejsze. Auto Forda musiało więc być na tyle atrakcyjne, by kontynuować tradycje poprzedników.

Focus to wiodący model firmy Ford of Europe. Od premiery pierwszej wersji w 1998 r. w Genewie sprzedano 5 mln tych pojazdów. W 2004 r. samochód przeszedł restylizację. Dwa lata później nabywców znalazło 500 tys. sztuk tych aut. Focus jako jedyny w świecie otrzymał tytuł Auto Roku po obu stronach Atlantyku, a w Europie ponad 80 nagród i wyróżnień.

Obecna wersja ma styl „kinetic“ zapoczątkowany przez nowy mondeo. Uwagę przyciąga odmieniona sylwetka: bardziej dopracowana, wyraźnie trzybryłowa, z wydłużonymi reflektorami adaptacyjnymi albo ksenonowymi, nową pokrywą silnika, dolnym grillem osłony chłodnicy w kształcie odwróconego trapezu, wystającymi nadkolami. Z tyłu mamy bardziej opływowy zderzak, inny kształt szyby i światła diodowe LED. Wszystkie auta mają też nowy wygodny wlew paliwa bez korka.

Zmieniła się również kabina. Nowe zegary podświetlone na czerwono, tak jak wszystkie lampki kontrolne, nowe tkaniny tapicerki, boczków drzwi, bogatsza gama kolorów i staranniejsze wykończenie wszystkich elementów wprawiają użytkowników w dobry nastrój, a ergonomia foteli zapewnia komfort jazdy.

Największa jednak rewolucja dotyczy wyposażenia bogatszych wersji (w sumie Ford oferuje cztery: Ambiente, Trend, Ghia i ST oraz pakiety Sport albo Style). Znajdziemy w nich środkową konsolę Premium z ruchomym podłokietnikiem i czterolitrowym schowkiem, dodatkowe schowki z tyłu, złącze audio USB, Bluetooth z funkcją sterowania głosem (Voice Control), gniazdko z napięciem 230 V, przycisk elektrycznego rozrusznika (bez używania kluczyka), dwustrefową klimatyzację i system nawigacji. Nowością w opcji jest system wykrywania spadku ciśnienia w oponach (DDS). Nowy focus wyposażony jest ponadto w sześć poduszek, układ stabilizacji toru jazdy (ESP) z układem kontroli trakcji (TCS), nie mówiąc o ABS czy układzie wspomagania nagłego hamowania (EBA) z automatycznym włączaniem świateł awaryjnych, by ostrzec innych kierowców.

Focus oferowany będzie w wersji trzy- i pięciodrzwiowej oraz kombi i coupe. Kabrio oraz sportowy ST pojawią się na rynku nieco później.Do wyboru mamy pięć silników benzynowych: Duratec 1,4 – 2,5 l o mocy 80 – 225 koni i cztery wysokoprężne 1,6 – 2,0 o mocy 90 – 136 koni, z filtrami mikrocząstek. Silniki spełniają normę emisji spalin Euro 4. Wersja ECOnetic z silnikiem 1,6 Duratorq TDCi 109 koni spala średnio 4,3 l oleju i emituje 115 g CO2 na kilometr. Ford przygotował też wersje silników Flexifuel na benzynę i bioetanol E85, na gaz ziemny CNG i na propan-butan LPG.

Prowadzenie nowego focusa zarówno po autostradzie, jak i krętej górskiej drodze zapewnia taką samą przyjemność. Auto jest zwrotne, mocno trzyma się nawierzchni, a w razie konieczności potrafi przyspieszyć albo daje się bezpiecznie zatrzymać. Miejsca jest dosyć zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, na ciasnotę nie mogą też narzekać osoby podróżujące na tylnej kanapie.

Auto ma kosztować od 52,6 tys. zł w wersji podstawowej Ambiente do 108 tys. zł za sportową pomarańczową ST.

Informacje o autach Forda na stronie www.ford.com.pl

ford focus - Silnik: wysokoprężny,

4-cylindrowy, z turbodoładowaniem, o pojemności 1997 cm sześc.

- Moc maksymalna: 136 KM przy 4000 obr./min

- Maks. moment obrotowy: 320 Nm przy 2000 obr./min

- Prędkość maks.: 205 km/h

- Przyspieszenie: 0-100 km/h: 9,3 s

- Zużycie paliwa:

ok. 7,1 l/100 km

- Konkurencja: opel astra, honda civic, toyota corolla

- Gwarancja: 2 lata

werdykt

Plusy

+ staranne wykończenie

+ zgrabna deska, czytelne zegary i wskaźniki

Minusy

– za płytkie gniazda na butelki między fotelami z przodu

– pokrętło siły głosu radia za małe i za nisko umieszczone

Niemcy z Kolonii przygotowywali się długo do premiery kolejnej wersji focusa. Auto należy do segmentu C, najbardziej zatłoczonego w Europie, gdzie konkurencja jest największa. Tymczasem segment średnich limuzyn się kurczy: udział sprzedaży takich auta zmalał w ubiegłym roku do 15 proc. z ponad 20 proc. trzy lata temu. Z jednej strony atakują go jednobryłowe kompakty, a z drugiej – pojazdy z niższego segmentu, które stały się większe i obszerniejsze. Auto Forda musiało więc być na tyle atrakcyjne, by kontynuować tradycje poprzedników.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca