Niemcy z Kolonii przygotowywali się długo do premiery kolejnej wersji focusa. Auto należy do segmentu C, najbardziej zatłoczonego w Europie, gdzie konkurencja jest największa. Tymczasem segment średnich limuzyn się kurczy: udział sprzedaży takich auta zmalał w ubiegłym roku do 15 proc. z ponad 20 proc. trzy lata temu. Z jednej strony atakują go jednobryłowe kompakty, a z drugiej – pojazdy z niższego segmentu, które stały się większe i obszerniejsze. Auto Forda musiało więc być na tyle atrakcyjne, by kontynuować tradycje poprzedników.
Focus to wiodący model firmy Ford of Europe. Od premiery pierwszej wersji w 1998 r. w Genewie sprzedano 5 mln tych pojazdów. W 2004 r. samochód przeszedł restylizację. Dwa lata później nabywców znalazło 500 tys. sztuk tych aut. Focus jako jedyny w świecie otrzymał tytuł Auto Roku po obu stronach Atlantyku, a w Europie ponad 80 nagród i wyróżnień.
Obecna wersja ma styl „kinetic“ zapoczątkowany przez nowy mondeo. Uwagę przyciąga odmieniona sylwetka: bardziej dopracowana, wyraźnie trzybryłowa, z wydłużonymi reflektorami adaptacyjnymi albo ksenonowymi, nową pokrywą silnika, dolnym grillem osłony chłodnicy w kształcie odwróconego trapezu, wystającymi nadkolami. Z tyłu mamy bardziej opływowy zderzak, inny kształt szyby i światła diodowe LED. Wszystkie auta mają też nowy wygodny wlew paliwa bez korka.
Zmieniła się również kabina. Nowe zegary podświetlone na czerwono, tak jak wszystkie lampki kontrolne, nowe tkaniny tapicerki, boczków drzwi, bogatsza gama kolorów i staranniejsze wykończenie wszystkich elementów wprawiają użytkowników w dobry nastrój, a ergonomia foteli zapewnia komfort jazdy.
Największa jednak rewolucja dotyczy wyposażenia bogatszych wersji (w sumie Ford oferuje cztery: Ambiente, Trend, Ghia i ST oraz pakiety Sport albo Style). Znajdziemy w nich środkową konsolę Premium z ruchomym podłokietnikiem i czterolitrowym schowkiem, dodatkowe schowki z tyłu, złącze audio USB, Bluetooth z funkcją sterowania głosem (Voice Control), gniazdko z napięciem 230 V, przycisk elektrycznego rozrusznika (bez używania kluczyka), dwustrefową klimatyzację i system nawigacji. Nowością w opcji jest system wykrywania spadku ciśnienia w oponach (DDS). Nowy focus wyposażony jest ponadto w sześć poduszek, układ stabilizacji toru jazdy (ESP) z układem kontroli trakcji (TCS), nie mówiąc o ABS czy układzie wspomagania nagłego hamowania (EBA) z automatycznym włączaniem świateł awaryjnych, by ostrzec innych kierowców.