W zestawieniu nie znalazła się ani jedna firma z Polski, są w nim jednak sieci międzynarodowe, które działają także w naszym kraju. Największą firmą europejską jest francuski Carrefour, którego roczne przychody to niemal 100 mld dol. Pozycję umocniło Tesco, po raz pierwszy udało się mu wyprzedzić niemiecką grupę Metro. Brytyjska firma szybko pnie się w zestawieniu – w 1996 r. była 18., w 2001 już 13.

Na 11. miejsce spadł Aldi, którego z czołowej dziesiątki zestawienia wyrzuciła niemiecka grupa Schwarz, właściciel sieci Lidl. 37,2 proc. listy to sieci amerykańskie, ale europejskie to już 36,4 proc. po raz pierwszy pojawiły się firmy z Rosji i Chin.

Łączna sprzedaż 250 firm z listy wzrosła w porównaniu z wcześniejszym rokiem o 8 proc. do 3,25 bln dol. Tylko 36 firm w zestawieniu zanotowało gorsze obroty (w poprzedniej edycji raportu dotyczyło to 49 spółek. – To zdecydowanie gorący okres w globalnym handlu. Mamy też dowód na postępującą konsolidację branży i umacnianie liderów – mówi Ira Kalish, dyrektor z Deloitte.