Pięć mld zł przychodów Reala

Wzrost po fuzji. Niemiecki koncern zyskuje po przejęciu Geanta. Niemiecka sieć Metro AG, czwarta grupa handlowa na świecie, pierwszy raz w historii podała oficjalne wyniki swoich spółek działających w Polsce.

Aktualizacja: 19.03.2008 05:09 Publikacja: 19.03.2008 05:08

Pięć mld zł przychodów Reala

Foto: Rzeczpospolita

Przychody naszego oddziału Metro wzrosły o ponad 25 proc., do 16,4 mld zł. Sieć powiększyła się o 11 sklepów (do 118), wydając na ten cel 90 mln euro. Sporą kwotę wydała też na rebranding oraz modernizację niektórych hal Makro.

Najwyższą dynamiką może się poszczycić hipermarketowy Real, którego obroty wzrosły o 52,6 proc., do 5,2 mld zł. Za tak dobry wynik odpowiada jednak głównie przejęcie 19 sklepów francuskiej sieci Geant – pierwszy raz konsolidowano ich całoroczne wyniki. O ponad 31 proc., do 3,8 mld zł, wzrosła sprzedaż sklepów ze sprzętem elektronicznym Media Markt i Saturn, a przychody hurtowni Makro zwiększyły się o niemal 10 proc. – do 7,4 mld zł. Metro jest największą firmą handlową działającą w Polsce – zatrudnia ok. 26,2 tys. pracowników.

W sumie przychody Metro AG zwiększyły się w ubiegłym roku o 10,4 proc., do 64,4 mld euro. Zagraniczna sprzedaż grupy wzrosła o 13,6 proc. (na strategicznym rynku niemieckim jedynie o 6 proc.) – poza rynkiem niemieckim generowanych jest już 60 proc. obrotów koncernu.

Choć spółki regionalne wykazują coraz lepsze wyniki, to sytuacja urzędującego od kilku miesięcy prezesa Eckharda Cordesa nie jest rewelacyjna – zysk netto Metro AG zmniejszył się z 1,2 mld euro w 2006 r. do 0,983 mld euro w roku ubiegłym. Za słabe wyniki grupy odpowiada głównie sieć hipermarketów Real i Domy Towarowe Kaufhof. Od wielu miesięcy trwają spekulacje, że podstawowym celem nowego prezesa jest sprzedanie tych spółek. Zarząd grupy milczy jednak na ten temat. Cordes potwierdził, że droga do uzdrowienia sieci Real zależy wyłącznie od sytuacji w Niemczech. – 30 – 40 sklepów ma bardzo słabe wyniki, musimy coś z tym zrobić. Jeśli proces naprawczy się nie powiedzie, będziemy wiedzieli, co zrobić – mówił wczoraj.

Zarząd Metro AG zapowiedział też, że rozważa sprzedaż na giełdzie części udziałów w Media Saturn Holding, aby pozyskać kapitał na kolejne inwestycje. – Trwają już w tej sprawie rozmowy, ale nie zapadły żadne ustalenia. Podobny ruch z siecią Praktiker był dobrym pomysłem – z nowym właścicielem rozwija się bardzo szybko. Możliwe jest też sprzedanie sieci Kaufhof, choć tu władze koncernu są ostrożniejsze.

Rz:Czy jeśli plan uzdrowienia sytuacji finansowej Reala w Niemczech się nie powiedzie, możliwe będzie sprzedanie tej sieci także w innych krajach, np. w Polsce?

Eckhard Cordes, prezes Metro AG:

Nie wchodzi to absolutnie w grę, nie przyszło nam nic takiego do głowy. Polska jest dla nas jednym ze strategicznych rynków, odpowiada już za ok. 7 proc. naszych przychodów, co jest bardzo dobrym wynikiem. Ekspansja w waszym regionie jest jednym z naszych priorytetów. W tym roku chcemy otwierać kolejne sklepy i dalej się rozwijać – uruchomimy m.in. pierwszą placówkę na Ukrainie. Sytuacja w Niemczech to coś zupełnie innego – tam Real czekają wyzwania.

Rozwój której sieci w Polsce jest dla Metro priorytetem?

Chcemy być coraz mocniejsi we wszystkich formatach – zarówno z hurtowniami Makro, jak i sklepami Media Markt czy hipermarketami Real. Wasz rynek jest bardzo trudny – zupełnie nie przypomina ani sytuacji w krajach zachodnich, ani takich państw jak Rumunia. W końcu widać, dlaczego jesteście Europą Centralną, a nie Wschodnią. Panuje tu ogromna konkurencja – prawdopodobnie jedna z najostrzejszych w Europie.

W Polsce od kilku miesięcy obowiązuje prawo utrudniające budowę sklepów większych niż 400 mkw. Czy te utrudnienia mogą spowodować zmianę waszych planów inwestycyjnych?

Sytuacja na pewno jest trudna. Poprzez organizacje branżowe, jak choćby Eurocommerce, pilnujemy tego, co się dzieje z tym tematem w Brukseli. Zwłaszcza że jak już wiemy, obowiązującą w Polsce ustawą zajęła się Komisja Europejska. Musimy poczekać i zobaczyć, co się stanie dalej.

Przychody naszego oddziału Metro wzrosły o ponad 25 proc., do 16,4 mld zł. Sieć powiększyła się o 11 sklepów (do 118), wydając na ten cel 90 mln euro. Sporą kwotę wydała też na rebranding oraz modernizację niektórych hal Makro.

Najwyższą dynamiką może się poszczycić hipermarketowy Real, którego obroty wzrosły o 52,6 proc., do 5,2 mld zł. Za tak dobry wynik odpowiada jednak głównie przejęcie 19 sklepów francuskiej sieci Geant – pierwszy raz konsolidowano ich całoroczne wyniki. O ponad 31 proc., do 3,8 mld zł, wzrosła sprzedaż sklepów ze sprzętem elektronicznym Media Markt i Saturn, a przychody hurtowni Makro zwiększyły się o niemal 10 proc. – do 7,4 mld zł. Metro jest największą firmą handlową działającą w Polsce – zatrudnia ok. 26,2 tys. pracowników.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej