Spóźniamy budowy wspierane z UE

Pięć dużych inwestycji infrastrukturalnych ma kłopoty z utrzymaniem harmonogramu prac. W trzech, wartych 1,5 mld zł, problemy są na tyle istotne, że może im grozić utrata części dotacji z Unii – dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 22.03.2008 00:55

Spóźniamy budowy wspierane z UE

Foto: Rzeczpospolita

Duże inwestycje, o wartości powyżej 50 mln euro, współfinansowane z programu operacyjnego „Transport” (na lata 2004 – 2006) podlegają stałemu monitoringowi. Ostatnia ocena, na koniec 2007 r., nie jest zbyt optymistyczna. Chodzi o projekty o wartości prawie 3 mld zł, z czego Unia ma dołożyć 1,9 mld zł.

Jak wynika z raportu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, na sześć dużych projektów tylko jeden jest realizowany bez żadnych problemów (budowa Trasy im. Kwiatkowskiego w Gdyni), pięć ma opóźnienia, z czego trzy – dosyć poważne. Wartość tych ostatnich sięga 1,5 mld zł. Najpoważniej sprawa przedstawia się z budową drogi ekspresowej nr 22 z Elbląga do Grzechotek. Na koniec roku zaawansowanie finansowe projektu wyniosło tylko 49 proc. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyjaśnia, że prace spowolniły stare pociski znalezione na placu budowy i wymagania ekologów dotyczące budowy dodatkowych 17 przejść dla zwierząt. Zakończenie budowy jednego z etapów projektu przesunęło się z października 2007 roku na czerwiec 2008 roku.

Jak po grudzie idzie też budowa drogi krajowej nr 7 z Jedlińska do Białobrzegów (64 proc. zaawansowania) – głównie wskutek problemów z wykupem gruntów. Inwestycji może nie udać się zakończyć do czerwca 2008 roku. – Wykonawca, konsorcjum firm Mostostal i Acciona Infraestructuras, musi utrzymywać wysoką mobilizację, aby nadrobić wszelkie zaległości – uważa GDDKiA.

Trzecim zagrożonym projektem jest warszawskie metro (66 proc. zaawansowania finansowego odcinka na szlaku B20 do stacji Młociny). Do końca ub.r. nie wykonano części zaplanowanych prac, przeciągały się procedury z wydawaniem pozwoleń na przebudowę, np. magistrali sieci cieplnej, magistrali gazowej. Zdaniem władz stolicy te problemy nie powinny spowodować przesunięcia planowanego terminu zakończenia inwestycji w czerwcu 2008 r. Nieco mniejsze są kłopoty z modernizacją torów na trasie Warszawa – Łódź i budową obwodnicy Puław.

Data 30 czerwca jest tu kluczowa. Mija wtedy termin tzw. kwalifikowalności wydatków i wszystkie inwestycje współfinansowane z programu SPOT powinny być już zakończone. – Do tego czasu beneficjenci, czyli w większości przypadków GDDKiK lub PKP, mogą składać wnioski o płatność – mówi Artur Bartoszewicz, ekspert PKPP Lewiatan. A jeśli inwestycja się nie zakończy zgodnie z harmonogramem? Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opracowuje właśnie odpowiednie procedury. Jedno z możliwych rozwiązań jest dla nas szczególnie niekorzystne – jego konsekwencją jest bowiem brak dotacji z UE. Przewiduje ono, że po przekroczeniu terminu inwestycja będzie kontynuowana, ale wydatki dokonane w tym czasie nie będą już dotowane przez UE. Takie rozwiązanie byłoby najbardziej dotkliwe dla projektów, które mają największe opóźnienia.

Jednak możliwe jest też zastosowanie innego wariantu, zupełnie bezbolesnego – przesunięcia terminu poza czerwiec 2008 r. – Ale zgoda na to jest udzielana tylko w wyjątkowych, obiektywnie uzasadnionych, przypadkach – podkreśla Stanisław Krakowski z MRR. Resort chce uniknąć spiętrzenia wniosków o płatności na koniec 2008 r.

Koniec 2008 r. to kolejny newralgiczny termin. Do 31 grudnia musimy wysłać do Brukseli aplikacje o refundację. Jeśli się spóźnimy, Komisja Europejska nie zwróci nam pieniędzy.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorek a.cieslak@rp.pl; a.stefanska@rp.pl

Duże inwestycje, o wartości powyżej 50 mln euro, współfinansowane z programu operacyjnego „Transport” (na lata 2004 – 2006) podlegają stałemu monitoringowi. Ostatnia ocena, na koniec 2007 r., nie jest zbyt optymistyczna. Chodzi o projekty o wartości prawie 3 mld zł, z czego Unia ma dołożyć 1,9 mld zł.

Jak wynika z raportu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, na sześć dużych projektów tylko jeden jest realizowany bez żadnych problemów (budowa Trasy im. Kwiatkowskiego w Gdyni), pięć ma opóźnienia, z czego trzy – dosyć poważne. Wartość tych ostatnich sięga 1,5 mld zł. Najpoważniej sprawa przedstawia się z budową drogi ekspresowej nr 22 z Elbląga do Grzechotek. Na koniec roku zaawansowanie finansowe projektu wyniosło tylko 49 proc. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyjaśnia, że prace spowolniły stare pociski znalezione na placu budowy i wymagania ekologów dotyczące budowy dodatkowych 17 przejść dla zwierząt. Zakończenie budowy jednego z etapów projektu przesunęło się z października 2007 roku na czerwiec 2008 roku.

Biznes
Awantura o pizzę z ananasem. Nowa cena, to 100 funtów
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Biznes
Nowa republika bananowa. Kreml hoduje własne banany
Biznes
Kto straci na nowym cle Donalda Trumpa
Biznes
Donald Trump bierze się za banki. Ruga prezesów, mówi komu mają pożyczać
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Biznes
Duży kontrakt dla Rolls-Royce: reaktory dla marynarki wojennej
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej