W dziewięciu działających w Polsce fabrykach autobusów wyprodukowano w pierwszym kwartale 804 pojazdy – wyliczyła wrocławska firma badawcza JMK. To o niespełna 1 proc. więcej niż w podobnym okresie roku 2007. Taki wynik to sukces, ponieważ coraz mniej zamawiają polscy odbiorcy.
W 2007 roku na polski rynek trafiło 27 proc. autobusów wyprodukowanych w kraju (942 sztuki). W pierwszych miesiącach bieżącego roku największym ich odbiorcą okazali się Niemcy, którzy kupili 27,5 proc. produkcji polskich fabryk. Krajowi odbiorcy spadli na drugie miejsce z 26-proc. udziałem. Pierwsze miejsca pod względem produkcji zajmują najwięksi eksporterzy autobusów: MAN, Scania, Volvo i Solaris. Te firmy wyprodukowały 643 pojazdy.
W I kwartale 2008 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 594 autobusy, o 26 szt. więcej niż rok wcześniej. Od dwóch lat liderem w tej grupie jest MAN. W tym roku sprzedał zagranicznym klientom aż 344 autobusy, o 144 szt. więcej niż przed rokiem. Autobusy z Polski trafiły m.in. do Dubaju. Drugie miejsce wśród eksporterów przypadło Volvo. Koncern wysłał za granicę 97 pojazdów (48 mniej niż przed rokiem). Trzecie miejsce ma Scania, która wyeksportowała 78 autobusów. Grupę największych eksporterów zamyka polski producent Solaris Bus & Coach. W I kwartale bieżącego roku wysłał za granicę 49 autobusów i 3 trolejbusy.
Polskie firmy najwięcej autobusów sprzedały do Niemiec – w I kwartale 2008 r. aż 222. Drugie miejsce zajęła w tej klasyfikacji Norwegia (111 pojazdów), a trzecie Zjednoczone Emiraty Arabskie – 74. Na koniec roku pozycja tego kraju będzie jeszcze mocniejsza dzięki realizacji wszystkich zamówień MAN i Solarisa.
W Polsce w I kwartale 2008 r. kupiono 261 autobusów, o 17 mniej niż rok wcześniej. Według Aleksandra Kiereckiego z JMK całoroczna sprzedaż nie powinna spaść poniżej poziomu zeszłorocznego, kiedy kupiono łącznie 1215 pojazdów.