Polska promuje się w Hiszpanii

Nasz pawilon na Expo odwiedziło już 100 tysięcy osób. Większość deklaruje, że chciałaby zobaczyć nasz kraj na własne oczy

Publikacja: 07.07.2008 01:08

Polska promuje się w Hiszpanii

Foto: Rzeczpospolita

W niedzielę Polacy zdominowali Saragossę. W Dniu Polskim na Expo na głównej scenie występowali rodzimi artyści, na uliczkach pomiędzy pawilonami można było spotkać polskich szczudlarzy, mażoretki oraz zobaczyć występy teatrów ulicznych z naszego kraju. Do Saragossy przyjechał też prezydent Lech Kaczyński.

– Nasze hasło podczas tej wystawy to „Twórz i dbaj”. Pokazujemy, że Polska weszła na drogę, na której kreatywność jest podstawowym mechanizmem rozwoju. Nasza kreatywność przejawia się m.in. poprzez przedsiębiorczość. W naszym kraju na niespełna dwie rodziny przypada jedno przedsiębiorstwo – mówił prezydent Kaczyński podczas inauguracji Dnia Polskiego.

Celem naszego uczestnictwa w tegorocznej wystawie jest przede wszystkim przyciągnięcie do Polski hiszpańskich turystów i inwestorów. Bowiem to właśnie Hiszpanie będą stanowili ok. 90 proc. odwiedzających wystawę. Rezultaty już widać. Mnóstwo osób wpisujących się w księdze pamiątkowej deklaruje chęć przyjechania do Polski.

– Cudowny kraj i cudowni ludzie. Niedługo pojedziemy do Polski – zapewnia Valentina Sosa z Wenezueli.

– Jesteśmy pod wrażeniem polskich krajobrazów – napisała rodzina López de Manzanero-Saneo. Ester i Jose Alberto obiecują zaś, że spotkamy ich w Polsce.

Zainteresowanie naszą ekspozycją jest ogromne. Codziennie odwiedza ją ok. 5 tys. osób. W ciągu trzech tygodni dało to już 100 tys. To nie rekord, ale na więcej nie pozwala przepustowość pawilonu.

– Zwiedzanie go zajmuje ponad 20 minut. Postawiliśmy na jakość, a nie na ilość. Chcemy jak najlepiej wypaść w oczach tych, który zwiedzą nasz pawilon – wyjaśnia Maciej Pawlicki, komisarz generalny sekcji polskiej na Expo 2008.

Około dwunastu minut trwa sam film o Polsce, który promuje nasz kraj jako doskonałe miejsce do uprawiania aktywnej turystyki. Pokazujemy też najbardziej doniosłe chwile z historii polskiego futbolu oraz projekty stadionów, które powstaną w Polsce. To oczywiście zaproszenie na Euro 2012.

Polski pawilon z zewnątrz przypomina tężnię solankową, a wewnątrz nowoczesny jacht. To nawiązanie do tematu przewodniego wystawy „Woda a zrównoważony rozwój”.

– Nasz pawilon stanowi bezpośrednie przeniesienie tężni takiej, jakie mamy np. w Ciechocinku czy Konstancinie. Wykonana jest z tarniny, wykorzystaliśmy też prawdziwą wodę solankową, co tworzy specyficzny uzdrowiskowy klimat – mówi Marcin Przygoda z pracowni architektonicznej KIPP Projekt, który razem z Adrianem Góreckim zaprojektował polski pawilon.

– Jestem dumna z Polski, kiedy oglądam ją tak nowoczesną i tak piękną – skomentowała naszą prezentację Danuta Hübner, komisarz ds. polityki regionalnej.

Ze względu na rozmiary naszego pawilonu szacuje się, że w ciągu trzech miesięcy odwiedzi go ok. 600 tys. osób. Expo 2008 potrwa do 15 września.

Nasz budżet na wystawy Expo jest zwykle dużo niższy niż innych krajów. Mimo skromnych środków nasze prezentacje cieszą się dużym zainteresowaniem. Dobra passa Polski zaczęła się od Hanoweru, gdzie Expo odbyło się w 2000 r. Polski program zajął wówczas w rankingu popularności czwarte miejsce na 172 kraje biorące udział w wystawie.

Duży sukces odnieśliśmy też w Japonii pięć lat później. Na 21 mln gości, którzy zwiedzali tereny Expo, do naszego pawilonu zawitało 1,3 mln osób. – Naszą ekspozycję odwiedził m.in. pan Toyoda, właściciel koncernu Toyota. Bardzo mu się polski pawilon podobał – opowiada Mirosław Boruc, prezes Fundacji Promocja Polska – Instytutu Marki Polskiej. W pawilonie Polski odbyły się 102 koncerty muzyki Chopina, których wysłuchało ponad 16 tys. osób. Zorganizowano też 51 polsko-japońskich spotkań biznesowych z udziałem ponad 600 uczestników z 208 firm.Efekty? Trudno je zmierzyć – trzeba jednak zwrócić uwagę, żelata 2006 – 2007 to prawdziwy wysyp japońskich inwestycji w Polsce. We wrześniu 2006 r. firma Toshiba podjęła decyzję o wydaniu ok. 167 mln zł na budowę fabryki telewizorów LCD w Kobierzycach. W listopadzie 2006 r. firma Funai podpisała umowę dotyczącą inwestycji w fabrykę telewizorów LCD. Zaczęła również produkować w Polsce odtwarzacze DVD.

Duże nadzieje możemy wiązać także z obecnością w Saragossie. Hiszpanie już teraz wykazują spore zainteresowanie naszym krajem. Zainwestowali u nas ok. 3 mld euro, głównie w branży budowlanej i energetycznej. Zwiększa się także liczba podróży Hiszpanów do Polski. W ubiegłym roku przyjechało ich ponad 118 tys., o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej.

Kolejne Expo odbędzie się w Szanghaju 1 maja – 31 października 2010 r. Tematem wystawy jest „Lepsze miasto, lepsze życie”. Polska rozpoczęła już przygotowania do uczestnictwa w tej imprezie. Hasło przewodnie naszej ekspozycji to „Ludzie tworzą miasto”. Wszystko wskazuje na to, że będzie to największa wystawa w historii Expo. Swój udział zapowiedziało już ok. 160 państw.

Aktualności na temat polskiej ekspozycji www.expo2008poland.pl

W niedzielę Polacy zdominowali Saragossę. W Dniu Polskim na Expo na głównej scenie występowali rodzimi artyści, na uliczkach pomiędzy pawilonami można było spotkać polskich szczudlarzy, mażoretki oraz zobaczyć występy teatrów ulicznych z naszego kraju. Do Saragossy przyjechał też prezydent Lech Kaczyński.

– Nasze hasło podczas tej wystawy to „Twórz i dbaj”. Pokazujemy, że Polska weszła na drogę, na której kreatywność jest podstawowym mechanizmem rozwoju. Nasza kreatywność przejawia się m.in. poprzez przedsiębiorczość. W naszym kraju na niespełna dwie rodziny przypada jedno przedsiębiorstwo – mówił prezydent Kaczyński podczas inauguracji Dnia Polskiego.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?