Mniej dróg na Euro 2012

Rząd zweryfikował program budowy dróg i autostrad do mistrzostw. Nie zdążymy wybudować ok. 1000 km tras na przyjazd kibiców – wynika z danych, do których dotarła „Rz”

Publikacja: 22.10.2008 05:11

Polska autostrada

Polska autostrada

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

Jeszcze rok temu rząd deklarował, że do piłkarskich mistrzostw Euro 2012 w Polsce przybędzie 3012 km dróg ekspresowych i 1050 km autostrad. Już wiadomo, że na pewno nie skończy się budowa 753 km tras. Kolejne 200 km stoi pod znakiem zapytania.

– Ten plan od początku był nierealny z przyczyn technicznych i finansowych – mówi „Rz” Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Zgodnie z nowymi założeniami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w 2012 r. wciąż będą trwały prace na kilkuset kilometrach tras ekspresowych. – Zakładamy, że autostrady będą gotowe. Wszystkie trasy przewidziane w programie zostaną wybudowane, po prostu część odcinków dróg ekspresowych w 2012 r. będzie jeszcze w budowie – mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA.

Drogowcom nie uda się m.in. zakończyć prac na całym odcinku ekspresowej „piątki” z Poznania do Wrocławia, „siódemki” z Warszawy do Krakowa czy trasy łączącej Wrocław z autostradą A1. Na utrudnienia natrafią też kierowcy jadący trasą nr 17 z Warszawy do Lublina i do przejść granicznych z Ukrainą w Hrebennem i Dorohusku. Ostatnie odcinki, od Piasków pod Lublinem do wschodniej granicy, zostały wpisane na listę projektów rezerwowych.

Eksperci nie są zaskoczeni. – Od razu było wiadomo, że przyjmowany z pompą plan budowy dróg na Euro 2012 nie będzie zrealizowany – ocenia Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Do jego realizacji brakowało ok. 40 mld zł. Teraz, po przesunięciu terminów rozpoczęcia budowy części inwestycji, pieniędzy na pozostałe trasy powinno drogowcom wystarczyć. Program wreszcie staje się realny – podsumowuje Furgalski.

Innego zdania jest Jerzy Polaczek, były minister transportu, za którego kadencji powstał program. – W momencie przyjmowania ten plan był do zrealizowania. Spodziewałbym się raczej, że nowy rząd będzie szukał dodatkowych pieniędzy na drogi, niż odkładał ich budowę – mówi.

Zbigniew Kotlarek, były dyrektor dróg krajowych i autostrad i jeden ze współautorów pierwszej wersji programu budowy dróg na Euro 2012, przyznaje, że budowa wielu tras, m.in. ekspresowej „piątki” łączącej Wrocław z Poznaniem, była nierealna od samego początku. – Decyzja o wpisaniu jej do planu zapadła z przyczyn politycznych – wyjaśnia. Prace związane z przygotowaniem tej inwestycji rozpoczęły się zbyt późno. M.in. dlatego za cztery lata na tym odcinku wciąż będą trwały prace budowlane.

To zresztą jedna z dwóch najczęściej powtarzających się przyczyn przesunięcia terminów zakończenia prac. Drugą są kłopoty związane z prawem ochrony środowiska. I to zarówno błędnie sporządzane oceny oddziaływania na środowisko, jak i pojawianie się nowych obszarów Natura 2000.

Ministerstwo Ochrony Środowiska wciąż nie wyznaczyło wszystkich obszarów Natura 2000, drogowcy jednak we własnym zakresie przygotowują inwestycje. Jeżeli resort wyznaczy je, kiedy przygotują już trasę do wpuszczenia na nią firm budowlanych, całą procedurę trzeba będzie powtórzyć. Tak było m.in. w przypadku południowego fragmentu trasy S7 czy 60-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej nr 17.

Jeszcze rok temu rząd deklarował, że do piłkarskich mistrzostw Euro 2012 w Polsce przybędzie 3012 km dróg ekspresowych i 1050 km autostrad. Już wiadomo, że na pewno nie skończy się budowa 753 km tras. Kolejne 200 km stoi pod znakiem zapytania.

– Ten plan od początku był nierealny z przyczyn technicznych i finansowych – mówi „Rz” Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki