Reklama

Ssangyong na skraju bankructwa

Ssangyong Motor zwrócił się po sądową ochronę przed wierzycielami. Producent aut boryka się z poważnymi problemami finansowymi i może zbankrutować

Aktualizacja: 10.01.2009 05:07 Publikacja: 09.01.2009 14:06

Ssangyong na skraju bankructwa

Foto: AFP

Sąd w Seulu ma miesiąc na podjęcie decyzji. Może otoczyć koncern ochroną lub rozpocząć proces postępowania upadłościowego.

W ciągu ostatnich czterech lat SAIC Motor, chińska firma zarządzała działalnością Ssangyonga, ostatni rok okazał się jednak fatalny. Ssangyong zwrócił się do rządu oraz do swoich kredytodawców po pomoc, jednak ta nie została przyznana.

W wyniku narastający kłopotów dwóch z trzech prezesów spółki zrezygnowało z pełnionych funkcji. Oprócz tego firma obniży na dwa lata, o jedną trzecią płace pracowników. W ten sposób koncern chce ograniczyć koszty i przetrwać kryzys branży motoryzacyjnej.

W ostatnim roku największy wpływ na spadek rentowności firmy miała słaba sprzedaż modeli typu SUV o nazwie Rexton. Ogólnie Ssangyong sprzedał o 30 proc. samochodów mniej niż w 2007 r.

Według Korea Development Bank, który jest najwiekszym wierzycielem koreańskiego producenta, koncern potrzebuje dodatkowych 451 mln dolarów (600 mld wonów), aby pozostać na rynku. Dług Ssangyonga wobec banku wynosi 240 mld wonów.

Reklama
Reklama

Problem polega na tym, że Korea Development Bank zapowiedział, że jeżeli SAIC odejdzie od Ssangyonga, to bank będzie domagała się likwidacji koncernu, aby odzyskać pieniądze.

W opałach znajduje się również największy koreański producent aut - Hyundai, który zapowiedział zmniejszyć o jedną trzecią produkcję we wszystkich fabrykach w Korei Południowej.

Hyundai rozważa także cięcia w produkcji w fabrykach poza krajem w pierwszym kwartale tego roku. Hyundai posiada fabryki w Chinach, Indiach, Turcji, Czechach i Stanach Zjednoczonych.

Sąd w Seulu ma miesiąc na podjęcie decyzji. Może otoczyć koncern ochroną lub rozpocząć proces postępowania upadłościowego.

W ciągu ostatnich czterech lat SAIC Motor, chińska firma zarządzała działalnością Ssangyonga, ostatni rok okazał się jednak fatalny. Ssangyong zwrócił się do rządu oraz do swoich kredytodawców po pomoc, jednak ta nie została przyznana.

Reklama
Biznes
Rząd zamawia druk Poradnika Bezpieczeństwa. Ile za to zapłacimy i kiedy do nas dotrze?
Biznes
Trump w Londynie, 4 mld na cybertarczę i zapowiedź głębokich reform w Niemczech
Biznes
Rosyjskie ambicje kosmiczne. Konkurent Starlinka w fazie testów?
Biznes
Potężny atak hakerski. Wyciekły dane logowania ponad 140 tysięcy kont Polaków
Biznes
Sankcje na Rosję opóźnione, spór CDU–SPD i propozycja reparacji Prezydenta
Reklama
Reklama