Super szybki pociąg Sapsan ma kłopoty

Rosyjskie koleje ograniczyły sprzedaż biletów na super szybki pociąg Sapsan. Podejrzewa się pęknięcia w kołach, ale kolej zaprzecza

Publikacja: 03.02.2010 19:20

Super szybki pociąg Sapsan ma kłopoty

Foto: Materiały Producenta

Pierwszy Sapnas wyruszył na trasę Moskwa-St. Petersburg 17 grudnia 2009 r. Może rozwijać prędkość do 350 km/h, ale na rosyjskich trasach jeździ maksymalnie 250 km/h.

Producentem i konstruktorem Sapsana jest niemieckie Siemens. Za osiem składów (dwie pierwsze klasy, siedem ekonomicznych i wagon restauracyjny) Rosyjskie Drogi Żelazne (RDŻ) zapłaciły 276 mln euro. Dodatkowe 354 mln euro Siemens dostanie za obsługę techniczną składów w ciągu 30 lat.

Już w grudniu pojawiły się w rosyjskich mediach informacje, że nie wszystko w tych pociągach działa jak powinno. W Siemensie problemy z zamykaniem drzwi tłumaczono niskimi temperaturami, ale o jakichkolwiek poważniejszych usterkach nie nie wiedziano.

Tymczasem w styczniu portal train-photo.ru opublikował zdjęcie kół, jakoby Sapsana, z widocznymi pęknięciami. Wreszcie 2 lutego media napisały, że RDŻ zmieniły tryb zakupu biletów na pociąg. Już nie można ich kupić na 45 dni wcześniej, ale tylko na 15 dni. Portal Slon i Infox powołując się na anonimowe źródła twierdzą, że sprzedaż zostanie całkowicie wstrzymana 13 marca. Powodem mają być właśnie szczeliny w kołach.

Tłumaczenia RDŻ jeszcze bardziej podgrzały atmosferę. Najpierw rzecznik kolei w ogóle zaprzeczał zmianie trybu sprzedaży biletów. Potem przyznał, że ma miejsce, ale dlatego, bo 13 marca zmienia się rozkład jazdy.

Tymczasem „Wiedomosti” dotarły do źródła, które widziało depeszę o zmianie sprzedaży. Jako przyczyna została tam podana właśnie wada metalowej konstrukcji kół, spowodowana „niedbalstwem wykonawcy”. Dlatego w pociągach pojawili się specjaliści Siemens'a, którzy sprawdzają koła po każdej jeździe.

Koła badali też pracownicy rosyjskiego Instytutu środków transportu, którzy znaleźli w miejscach zetknięcia kół z szynami 6-milimetrowe szczeliny. Występują one zwykle po 60 tys. km. Ale Sapsany tyle jeszcze nie przejechały.

W Dumie część deputowanych zarzuca rządowi, że kupił od Niemców „kota w worku” i to przestarzałego i niezwykle drogiego. Chińczycy kupili u Siemensa nowszy model osiągający 394 km/h i do tego siedem razy taniej.

Jak obliczyła agencja InfraNews wydatki na Sapsany zwrócą się Rosji po... 90 latach.

Pierwszy Sapnas wyruszył na trasę Moskwa-St. Petersburg 17 grudnia 2009 r. Może rozwijać prędkość do 350 km/h, ale na rosyjskich trasach jeździ maksymalnie 250 km/h.

Producentem i konstruktorem Sapsana jest niemieckie Siemens. Za osiem składów (dwie pierwsze klasy, siedem ekonomicznych i wagon restauracyjny) Rosyjskie Drogi Żelazne (RDŻ) zapłaciły 276 mln euro. Dodatkowe 354 mln euro Siemens dostanie za obsługę techniczną składów w ciągu 30 lat.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się