Jak podaje Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe ta oferta spełniła wszystkie wymagania określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia — uzyskała najwyższą liczbę punktów — 1600. Komisja przetargowa wybierając wykonawcę analizowała proponowaną cenę (60 proc. oceny) i koncepcję realizacji zamówionych prac (40 proc. oceny).
Konkurencyjną ofert, choć droższą złożyło konsorcjum angielsko — francuskie konsorcjum czyli firmy EC Harris Internationa, Systra i Safege. Po ocenie przez komisję uzyskało 1406,22 punkty. Pozostałe trzy oferty, w tym najtańsza złożona przez niemieckie firmy Ingeniueurbüro Dipl. -Ing. H. Vössing i Dornie Consulting opiewająca na 43,6 mln zł netto zostały odrzucone. Najdroższa z pięciu złożonych propozycji wynosi 67,2 mln zł netto. Przedstawiły ją niemiecka Pöyry Infra, polska Pöyry Infra oraz portugalska Projectos e Consultatoria de Engenharia.
Pierwotne plany przewidywały, że firma, która sporządzi studium zostanie wyłoniona w 2009 roku, a opracowanie będzie gotowe w roku 2011. Ten ostatni termin może udać się dotrzymać. Zwycięzca ma 13 miesięcy na na opracowanie studium wykonalności linii dużych prędkości i jej połączeń z Centralną Magistralą Kolejową oraz zarekomendowanie i wskazanie wariantu najkorzystniejszego dla środowiska. Kolejne 27 miesięcy będzie mógł poświęcić na uszczegółowienie projektu.
Inwestycja jest współfinansowana z środków unijnych przyznanych na lata 2007 — 2013. Wartość całego projektu szacowana jest na 291 mln zł. Obejmuje nie tylko sporządzenie dokumentacji, ale i wykup nieruchomości. Budowa szybkiej kolei w Polsce ma zacząć się w 2014 roku. Przez sześć lat powstanie 450 km odpowiednich torów. Polska sieć Kolei Dużych Prędkości (KDP), czyli torów, po których pociągi będą mogły się poruszać z prędkością 360 km na godzinę, ma mieć 540 km. Łączyć ma Wrocław i Poznań przez Łódź z Warszawą. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 25 mld zł. Budowa torów pochłonie ok. 20 mld zł.