Spółki PKP walczą o wsparcie

Agencja Rozwoju Przemysłu przeznaczy 500 mln zł na wsparcie sektora kolejowego w Polsce. O pieniądze zabiegają PKP Cargo oraz PKP Intercity

Publikacja: 26.06.2010 03:46

Spółki PKP walczą o wsparcie

Foto: Fotorzepa, Szymon Laszewski Szymon Laszewski

Pieniądze przyznawane są w ramach uruchomionego przez ARP programu antykryzysowego. Nie mogą pokryć więcej niż 80 proc. wartości planowanych inwestycji. Firmy mogą się o nie ubiegać w formie pożyczek, emisji obligacji, gwarancji czy dokapitalizowania.

– Po te pieniądze chętnie sięgniemy. Na razie trudno powiedzieć, na ile będą one atrakcyjne. Wszystko będzie zależeć od tego, na jakich warunkach pozyska je ARP, która działa na warunkach komercyjnych – mówi „Rz” Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

– W tych 500 mln zł dla transportu kolejowego są zawarte koszty uzyskania pożyczki oraz odsetek, więc efektywnie jest do wzięcia ok. 350 mln zł – szacuje Adrian Furgalski, ekspert ds. transportu. Właśnie o 350 mln zł ubiega się PKP Cargo. – Chcemy wyemitować obligacje zamienne na akcje. Po ustalonym okresie albo wykupimy papiery, albo, już po debiucie, Agencja Rozwoju Przemysłu będzie mogła zamienić je na akcje – wyjaśnia Balczun.

Towarowy przewoźnik chce pozyskane pieniądze przeznaczyć na modernizację lokomotyw, inwestycje w systemy informatyczne i na wyposażenie punktów utrzymania taboru.

Jeżeli PKP Cargo dostanie tyle, o ile wnioskuje, praktycznie wyczerpie dostępną dla transportu kolejowego pulę. A na wsparcie liczy też PKP Intercity. – To nowy pomysł. Wniosku jeszcze nie złożyliśmy, trudno więc mówić o tym, jaką pulę chcielibyśmy pozyskać – mówi „Rz” Grzegorz Mędza, prezes PKP IC. PKP Intercity ma w rękach mocny argument w rozmowach z ARP. Zażądała właśnie od spółki H. Cegielski (należącej do ARP), która produkuje dla niej wagony, zwrotu 27 mln zł zaliczki. Powodem ma być wadliwa dokumentacja nowego taboru. Kontrakt przewiduje dostarczenie 17 wagonów, pięć już jeździ w składach spółki. – Cegielski nie wywiązuje się z umowy, więc podjęliśmy kroki przewidziane umową – podsumowuje Grzegorz Mędza.

Jak dodaje, rozmowy z producentem wciąż trwają. Dla Cegielskiego zwrot zaliczki oznaczałby bardzo poważne kłopoty finansowe, które mogłyby się skończyć likwidacją zakładu. – Wykorzystanie środków przewidzianych przez ARP dla sektora kolejowego może być elementem uruchomienia programu zakupu taboru od Cegielskiego – mówi „Rz” prezes PKP IC.

Pieniądze przyznawane są w ramach uruchomionego przez ARP programu antykryzysowego. Nie mogą pokryć więcej niż 80 proc. wartości planowanych inwestycji. Firmy mogą się o nie ubiegać w formie pożyczek, emisji obligacji, gwarancji czy dokapitalizowania.

– Po te pieniądze chętnie sięgniemy. Na razie trudno powiedzieć, na ile będą one atrakcyjne. Wszystko będzie zależeć od tego, na jakich warunkach pozyska je ARP, która działa na warunkach komercyjnych – mówi „Rz” Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?