Hiszpanie i Włosi walczą o budowę polskich torów

Piętnaście firm walczy o budowę 45 km torów między Krakowem a Tarnowem. Inwestycja została podzielona na dwa kontrakty. Najniższe oferty opiewają na 1,13 mld zł i są ok. 500 mln zł niższe od kosztorysu

Publikacja: 15.07.2010 16:12

Hiszpanie i Włosi walczą o budowę polskich torów

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Linia jest częścią trasy E30 — przecinającej Polskę z zachody na wschód od Zgorzelca przez Wrocław, Kraków i Tarnów do przejścia granicznego w Medyce.

PKP Polskie Linie Kolejowe chciała na realizację inwestycji przeznaczyć ponad 1,6 mld zł brutto. Na ogłoszenie przetargowe na budowę odpowiedziało dziewięć konsorcjów, wśród nich firmy z Polski, Niemiec, Czech, Włoch czy Hiszpanii.

O kontrakt na budowę 22,3 km linii między Bochnią a Biadolinami walczy 9 firm. Najtańsza oferta opiewa na ok. 500 mln zł i jest o 200 mln zł niższa od kosztorysu. Złożyło ją konsorcjum firm ze spółką PKP Energetyka na czele, w jego skład wchodzi również Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno – Torowe z Gdańska. Najdroższa oferta należy do konsorcjum na czele którego stoi czeski oddział Skanskiej — wynosi 678,4 mln zł.

Wśród chętnych na realizację tej inwestycji jest również Alcef Costruzioni Edili e Ferroviarie z Włoch czy FCC Construccion z Hiszpani. — Zagraniczne firmy, które mają doświadczenie w budowie torów na swoich rynkach zaczynają sondować nasz rynek — mówi Robert Kuczyński, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe.

Kolejny 23 km odcinek chce budować sześć konsorcjów, wśród nich znajduje się m.in. czeska Trakce. Oferta konsorcjum w skład którego weszli Czesi opiewa na 766,2 mln zł. PKP PLK na realizację inwestycji chciała przeznaczyć 919,3 mln zł brutto. Najniższą cenę za modernizację tego fragmentu linii zaoferowało konsorcjum z polskimi Torpolem i Ferroco. Chcą za prace 629,9 mln zł.

Teraz komisja przetargowa przystąpi do wyboru najkorzystniejszej oferty. — Taką nie zawsze jest oferta najtańsza. Zależy nam też na realizacji inwestycji zgodnie z określonymi standardami — mówi Robert Kuczyński.

Modernizacja obu odcinków ma być współfinansowana z funduszy unijnych dzielonych w ramach rządowego programu Infrastruktura i Środowisko.

Linia jest częścią trasy E30 — przecinającej Polskę z zachody na wschód od Zgorzelca przez Wrocław, Kraków i Tarnów do przejścia granicznego w Medyce.

PKP Polskie Linie Kolejowe chciała na realizację inwestycji przeznaczyć ponad 1,6 mld zł brutto. Na ogłoszenie przetargowe na budowę odpowiedziało dziewięć konsorcjów, wśród nich firmy z Polski, Niemiec, Czech, Włoch czy Hiszpanii.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?