Polacy ponad średnią europejską lubią również usługi dostępowe w sieciach mobilnych – wynika z opublikowanego przez Komisję Europejską badania E-Communications Household Survey. W Polsce pod koniec ubiegłego roku penetracja usługami dostępowymi wyniosła 52 proc. gospodarstw domowych. Dostęp do jakichkolwiek usług telefonicznych w sieci stacjonarnej lub komórkowej deklarowało 96 proc. Polaków. Dla całej Unii ten odsetek wynosił 98 proc.
[wyimek][b][link=http://www.rp.pl/artykul/549290-Polacy-szybko-rezygnuja-z-telefonii-stacjonarnej.html]Przeczytaj więcej na www.rpkom.pl[/link][/b][/wyimek]
Polska znalazła się pośród krajów, których mieszkańcy najszybciej rezygnują ze stacjonarnych telefonów. W ciągu roku od poprzedniego badania (listopad – grudzień 2008 r.) odsetek gospodarstw domowych, który zadeklarował wyposażenie wyłącznie w telefon komórkowy wzrosło o 12 pkt. procentowy do 44 proc. Średnia dla UE, to 25 proc. Taki sam skok jak Polska liczby gospodarstw tylko z komórkami zanotowała Słowacja, a Finlandia i Szwecja skok o 10 pkt. procentowych. Jednocześnie nasz kraj zanotował 5-proc. spadek liczby gospodarstw korzystających tylko z telefonów stacjonarnych oraz z obu typów telefonów.
Polska należy również do liderów wykorzystania sieci komórkowych w dziedzinie usług dostępu do internetu. Przyznaje się do tego po 15 proc. przebadanych Austriaków i Irlandczyków, i po 14 proc. Polaków i Słowaków. Trzeba tylko zaznaczyć, że ankieta brała pod uwagę wszelkie typu mobilnego dostępu, także poprzez telefony komórkowe (nie podłączone do komputerów).
Polska wykazała jeden z najwyższych skoków w penetracji internetu w okresie 2008-2009 r. – o 15 pkt. proc. Penetracja pod koniec 2009 r. miała wynosić 52 proc. Średnia dla UE wynosiła wówczas 57 proc. a dla liderów Unii: Holandii - 89 proc., Danii – 85 proc. Pośród tych Europejczyków, którzy nie korzystają z dostępu do internetu 58 proc. powiedziało, że nie chce, 19 proc., że usługi sa zbyt drogie, a 2 proc., że ich dom jest poza zasięgiem sieci telekomunikacyjnych. Pośród polskich respondentów 56 proc. wymieniło brak zainteresowania, a 3 proc. brak infrastruktury dostępowej. 9 proc. wskazało zbyt wysoki koszt opłaty abonamentowej, 6 proc. zbyt wysoką opłatę instalacyjną lub kosztu zakupu sprzętu abonenckiego.