Reklama
Rozwiń

Uwaga na nośniki reklam wyborczych podczas ciszy

Nie można jeździć samochodami z reklamami wyborczymi w trakcie ciszy wyborczej. Internet jest traktowany tak samo jak prasa - wyjaśnia PKW

Publikacja: 18.11.2010 09:40

Uwaga na nośniki reklam wyborczych podczas ciszy

Foto: Fotorzepa, Bosiacki Roman Bos Roman Bosiacki

Ci, co mają reklamy wyborcze na samochodach i będą jeździć nimi w trakcie ciszy wyborczej muszą liczyć się z konsekwencjami finansowymi za złamanie ciszy wyborczej – wyjaśnia Państwowa Komisja Wyborcza. Uwaga także na Internet, który PKW traktuje dokładnie tak samo jak prasę, a więc nie można uaktualniać tekstów po zakończeniu kampanii wyborczej.

Państwowa Komisja Wyborcza przypomina, że kampania wyborcza ulega zakończeniu na 24 godziny przed dniem wyborów. To znaczy, że od północy z piątku na sobotę aż do zamknięcia lokali wyborczych zabronione jest zwoływanie zgromadzeń, organizowanie pochodów i manifestacji, wygłaszanie przemówień, rozdawanie ulotek, jak też prowadzenie w inny sposób agitacji na rzecz kandydatów i list kandydatów.

Plakaty, billboardy, ulotki wywieszone w trakcie kampanii na słupach ogłoszeniowych czy murach mogą tam pozostać. Jednak trzeba pamiętać, żeby „nośniki, na których umieszczone zostały materiały oraz emitowany obraz były statyczne”. Czyli emisja reklam wyborczych na nośnikach, na których materiały reklamowe przewijają się, czasowo zmieniając prezentowany obraz także może zostać uznana za naruszenie ciszy wyborczej.

Nie jest natomiast zakazane organizowanie w czasie ciszy wyborczej akcji zachęcających do pójścia do urn, jeśli nie ma to formy agitacji wyborczej na rzecz konkretnych kandydatów, nie jest prowadzone przez nich, czy ich sztaby.

Naruszenie ciszy wyborczej ponosi za sobą konsekwencje finansowe. Kara za czynną agitację wynosi 5 tys. zł, za publikację sondaży od 500 tys. zł do 1 mln zł.

Głosowanie w wyborach samorządowych odbędzie się w niedzielę w godzinach 8.00-22.00, lub dłużej, jeśli z jakiegoś powodu PKW zdecyduje się na przedłużenie tego terminu.

[b]Podstawa prawna[/b]

[i][link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=368145]Ustawa z 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 2010 r. Nr 176, poz. 1190)[/link].[/i]

Ci, co mają reklamy wyborcze na samochodach i będą jeździć nimi w trakcie ciszy wyborczej muszą liczyć się z konsekwencjami finansowymi za złamanie ciszy wyborczej – wyjaśnia Państwowa Komisja Wyborcza. Uwaga także na Internet, który PKW traktuje dokładnie tak samo jak prasę, a więc nie można uaktualniać tekstów po zakończeniu kampanii wyborczej.

Państwowa Komisja Wyborcza przypomina, że kampania wyborcza ulega zakończeniu na 24 godziny przed dniem wyborów. To znaczy, że od północy z piątku na sobotę aż do zamknięcia lokali wyborczych zabronione jest zwoływanie zgromadzeń, organizowanie pochodów i manifestacji, wygłaszanie przemówień, rozdawanie ulotek, jak też prowadzenie w inny sposób agitacji na rzecz kandydatów i list kandydatów.

Biznes
Revolut zrobi rewolucję na polskim rynku komórkowym? Sprawdzamy
Biznes
Rosyjski bogacz traci majątek. Sfinansuje wojnę Putina
Biznes
Niemiecki biznes boi się poboru. A co w Polsce?
Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI
Biznes
Fundacja rodzinna, czyli międzypokoleniowy skarbiec