Nowe unijne przepisy kolejowe

Komisja Europejska szykuje nowe przepisy dotyczące rynku transportu kolejowego

Publikacja: 23.12.2010 02:46

Nowe unijne przepisy kolejowe

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Zgodnie z nowymi przepisami przygotowanymi przez Komisję Europejską każde z unijnych państw musi mieć urząd nadzorujący rynek kolejowy niezależny pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym, hierarchicznym i w zakresie podejmowania decyzji od innych operatorów infrastruktury i od innych władz. W Polsce resort infrastruktury nadzorują Urząd Transportu Kolejowego i spółki kolejowe z grupy PKP. Po wejściu w życie nowych przepisów, to będzie się musiało zmienić. – Gotowość do otwarcia krajowych rynków kolejowych znacząco różni się w poszczególnych państwach UE. Wprowadzenie skutecznego nadzoru na poziomie Unii jest więc absolutnie niezbędne – stwierdzają Thiemo Jeck i Benedikt Langner, eksperci z Centrum für Europaische Politik. Zapewnienie konkurencyjnego rynku transportu kolejowego całkowicie zależy od proponowanego ustanowienia niezależnych organów regulacyjnych – podkreślają eksperci. Polskiego nadzorcę rynku czekają spore zmiany.

– Polski Urząd Transportu Kolejowego jest bardzo słabo wyposażony w prawne możliwości działania, w ludzi i w środki finansowe. Nie jest sprawną instytucją. Gdyby był, to zamieszanie z rozkładem jazdy, jakie przeżyliśmy ostatnio, nie miałoby miejsca – przyznaje Janusz Piechociński, wiceszef Sejmowej Komisji Infrastruktury.

Komisja Europejska już pozwała Polskę i 12 innych europejskich krajów przed Trybunał Sprawiedliwości za to, że nie przyjęły w pełni obecnie obowiązującego unijnego pakietu kolejowego, m.in. nie zapewniając zarządcy torów, spółce PKP PLK, wystarczającej niezależności. Razem z nami z niewprowadzenia przepisów będą się tłumaczyć m.in. władze Austrii, Niemiec, Francji czy Hiszpanii. Komisja gani też kraje członkowskie, w tym Polskę, za to, że źle zorganizowały prace regulatorów. Przyjmując obecną dyrektywę, zażądała, by przewoźnicy byli oddzieleni od zarządcy infrastruktury. W Polsce spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządzająca torami, oraz przewoźnicy – PKP InterCity i PKP Cargo, mają jednego właściciela – spółkę PKP SA. Rząd zamierza do 2015 r. wykupić od PKP SA akcje PKP PLK .

[ramka][srodtytul]Opinia[/srodtytul]

[b]Tadeusz Syryjczyk, ekspert FOR, były minister transportu i gospodarki morskiej[/b]

Polityka transportowa UE stawiała sobie za cel rewitalizację kolei na zasadach rynkowych. Do tego miały prowadzić trzy środki: konkurencja firm kolejowych, uczciwa konkurencja intermodalna, zwłaszcza z transportem drogowym, i poprawa infrastruktury kolejowej. Wydane w tym celu regulacje są realizowane kiepsko, o czym świadczy liczba krajów, w których trzeba interweniować. W transporcie towarowym konkurencja „w zasadzie” zaistniała. W przypadku przewozów osobowych przeciwnicy konkurencji znajdują mocne oparcie w dotyczących usług publicznych świadczonych przez koleje przepisach… rozporządzenie Parlamentu i Rady Unii, które zezwala na szerokie wyłączenie postępowań przetargowych i umożliwia uznaniowe ustanawianie monopoli. [/ramka]

Pełna wersja analizy dostępna jest na stronie Fundacji FOR [link=http://www.for.org.pl]www.for.org.pl[/link]

Zgodnie z nowymi przepisami przygotowanymi przez Komisję Europejską każde z unijnych państw musi mieć urząd nadzorujący rynek kolejowy niezależny pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym, hierarchicznym i w zakresie podejmowania decyzji od innych operatorów infrastruktury i od innych władz. W Polsce resort infrastruktury nadzorują Urząd Transportu Kolejowego i spółki kolejowe z grupy PKP. Po wejściu w życie nowych przepisów, to będzie się musiało zmienić. – Gotowość do otwarcia krajowych rynków kolejowych znacząco różni się w poszczególnych państwach UE. Wprowadzenie skutecznego nadzoru na poziomie Unii jest więc absolutnie niezbędne – stwierdzają Thiemo Jeck i Benedikt Langner, eksperci z Centrum für Europaische Politik. Zapewnienie konkurencyjnego rynku transportu kolejowego całkowicie zależy od proponowanego ustanowienia niezależnych organów regulacyjnych – podkreślają eksperci. Polskiego nadzorcę rynku czekają spore zmiany.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej