Tani autoToyoty dla Azji

Toyota i Daihatsu zastanawiają się nad uruchomieniem w Indonezji produkcji taniego auta. Jego cena miałby wynosić około 10,5 tys. dolarów

Publikacja: 16.02.2011 15:15

Tani autoToyoty dla Azji

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

W związku z trudną sytuacją w USA i w innych uprzemysłowionych krajach, gdzie sprzedaż pojazdów wraca powoli do poziomu sprzed kryzysu, Toyota i inne firmy samochodowe starają się wykorzystać rosnący popyt na tanie pojazdy na wschodzących rynkach.

Japoński dziennik gospodarczy „Nikkei” podał, że obie firmy zastanawiają się nad autem mniejszym od Etiosa, produkowanego w Indiach od 2010 r., które kosztowałoby 800-900 tys. jenów (9550-10 740 dolarów). Szef departamentu rozwiniętych technologii w indonezyjskim resorcie przemysłu, Budi Dharmadi, potwierdził, że japońska grupa rozważa właśnie taką produkcję.

Według „Nikkei”, Daihatsu należący w 51 proc. do Toyoty, z dużym doświadczeniem w produkcji małych samochodów, zainwestowałby ok. 20 mld jenów w nowy zakład w Indonezji, który mógłby wytwarzać 100 tys. sztuk licznie, a 70 proc. produkcji oddawałby firmie matce. Produkcja ruszyłaby w 2013 r., początkowo w liczbie 50 tys. rocznie.

Rzeczniczka Toyoty, Shiori Hashimoto odmówiła skomentowania tych planów produkcyjnych, co zresztą nie dziwi, bo nikt nie chce powić za dużo o planach, a Japończycy są szczególnie dyskretni.

Zwiększając produkcję w Indonezji Toyota uczyniłaby z tego kraju drugi regionalny ośrodek, po Tajlandii. — Jeśli będzie to prawda, to uważamy tę informację za pozytywną dla obu firm — stwierdził analityk Crédit Suisse, Issei Takahashi. - Wcześniej Toyota nie wspominała o proponowaniu czegoś mniejszego od Etiosa dla wschodzących rynków, więc ta informacja może zwiększyć oczekiwania co do strategii firmy w krajach uprzemysłowionych - dodał.

Japończycy dołączą do grona konkurentów. Na początku lutego Renault zapowiedział uruchomienie w Maroku produkcji do 350 tys. pojazdów rocznie taniej marki Dacia. Tata Motors rozszerza na całe Indie sprzedaż swego Nano, nazywanego najtańszym samochodem na świecie, a ma w planach oferowanie elektrycznej wersji w Europie. Volkswagen także rozważa produkcję taniego pojazdu w Indiach i odrębnego modelu tylko w Chinach.

W związku z trudną sytuacją w USA i w innych uprzemysłowionych krajach, gdzie sprzedaż pojazdów wraca powoli do poziomu sprzed kryzysu, Toyota i inne firmy samochodowe starają się wykorzystać rosnący popyt na tanie pojazdy na wschodzących rynkach.

Japoński dziennik gospodarczy „Nikkei” podał, że obie firmy zastanawiają się nad autem mniejszym od Etiosa, produkowanego w Indiach od 2010 r., które kosztowałoby 800-900 tys. jenów (9550-10 740 dolarów). Szef departamentu rozwiniętych technologii w indonezyjskim resorcie przemysłu, Budi Dharmadi, potwierdził, że japońska grupa rozważa właśnie taką produkcję.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku