Renault i Nissan będą osobno

Fuzja Renaulta z Nissanem jest wykluczona — stwierdził prezes obu firm Carlos Ghosn, ale nie wykluczył zmiany struktury kapitałowej, bo naciskają na to inwestorzy

Publikacja: 27.02.2011 13:49

Renault i Nissan będą osobno

Foto: Bloomberg

W wywiadzie udzielonym w centrali Nissana w Jokohamie zdziwił się tak dużymi oczekiwaniami zmian strukturalnych w sojuszu obu firm samochodowych. Zapowiedział jednak rozwiązanie kwestii struktury kapitałowej prawdopodobnie w ciągu 3 lat.

- Dokonamy zmiany struktury finansowej nie po to, aby skończyć z fuzją, ale by odpowiedzieć na główny powód zatroskania inwestorów, którzy mówią, że być może za dużo kapitału jest używane w obecnej strukturze — powiedział Ghosn.

Wypowiedział się stanowczo przeciwko fuzji, która dałaby czwartą grupę na świecie, po Toyocie, GM i Volkswagenie. — Za każdym razem, gdy dochodzi do fuzji, ktoś traci tożsamość. A mówienie czegoś innego to po prostu bzdura — wyjaśnił.

Renault związał ok. 20 mld dolarów kapitału w udział 43 proc. w Nissanie. Japończycy mają 15 proc. w firmie francuskiej.

Niektórych inwestorów rozczarowało, że w 6-letnim planie biznesowym ogłoszonym w lutym przez Renaulta brakuje natychmiastowych propozycji uwolnienia gotówki na rozwój firmy.

Zdaniem części analityków, bliższe powiązania, w tym także fuzja, zmniejszyłyby skuteczność kierowania dwiema odrębnymi firmami. Są też i tacy, którzy zalecają zmniejszenie udziałów Renaulta w Nissanie, bo do zachowania pakietu kontrolnego wystarczy jednak trzecia.

- Trzeba ocenić wszystkie konsekwencje — stwierdził Ghosn. Za największe wyzwanie uważa niezadowolenie rynku ze struktury kapitałowej. Po ogłoszeniu 6-letniego planu Renaulta jego akcje staniały o prawie 10 proc., po obecnych słowach prezesa zyskały 2 proc.

- To bardzo delikatna równowaga między obiema firmami. Potrzebujemy czegoś, co uszczęśliwi wszystkich akcjonariuszy, w Renaulcie i w Nissanie — mówi Ghosn.

W wywiadzie udzielonym w centrali Nissana w Jokohamie zdziwił się tak dużymi oczekiwaniami zmian strukturalnych w sojuszu obu firm samochodowych. Zapowiedział jednak rozwiązanie kwestii struktury kapitałowej prawdopodobnie w ciągu 3 lat.

- Dokonamy zmiany struktury finansowej nie po to, aby skończyć z fuzją, ale by odpowiedzieć na główny powód zatroskania inwestorów, którzy mówią, że być może za dużo kapitału jest używane w obecnej strukturze — powiedział Ghosn.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej