Reklama

Renault i Nissan będą osobno

Fuzja Renaulta z Nissanem jest wykluczona — stwierdził prezes obu firm Carlos Ghosn, ale nie wykluczył zmiany struktury kapitałowej, bo naciskają na to inwestorzy

Publikacja: 27.02.2011 13:49

Renault i Nissan będą osobno

Foto: Bloomberg

W wywiadzie udzielonym w centrali Nissana w Jokohamie zdziwił się tak dużymi oczekiwaniami zmian strukturalnych w sojuszu obu firm samochodowych. Zapowiedział jednak rozwiązanie kwestii struktury kapitałowej prawdopodobnie w ciągu 3 lat.

- Dokonamy zmiany struktury finansowej nie po to, aby skończyć z fuzją, ale by odpowiedzieć na główny powód zatroskania inwestorów, którzy mówią, że być może za dużo kapitału jest używane w obecnej strukturze — powiedział Ghosn.

Wypowiedział się stanowczo przeciwko fuzji, która dałaby czwartą grupę na świecie, po Toyocie, GM i Volkswagenie. — Za każdym razem, gdy dochodzi do fuzji, ktoś traci tożsamość. A mówienie czegoś innego to po prostu bzdura — wyjaśnił.

Renault związał ok. 20 mld dolarów kapitału w udział 43 proc. w Nissanie. Japończycy mają 15 proc. w firmie francuskiej.

Niektórych inwestorów rozczarowało, że w 6-letnim planie biznesowym ogłoszonym w lutym przez Renaulta brakuje natychmiastowych propozycji uwolnienia gotówki na rozwój firmy.

Reklama
Reklama

Zdaniem części analityków, bliższe powiązania, w tym także fuzja, zmniejszyłyby skuteczność kierowania dwiema odrębnymi firmami. Są też i tacy, którzy zalecają zmniejszenie udziałów Renaulta w Nissanie, bo do zachowania pakietu kontrolnego wystarczy jednak trzecia.

- Trzeba ocenić wszystkie konsekwencje — stwierdził Ghosn. Za największe wyzwanie uważa niezadowolenie rynku ze struktury kapitałowej. Po ogłoszeniu 6-letniego planu Renaulta jego akcje staniały o prawie 10 proc., po obecnych słowach prezesa zyskały 2 proc.

- To bardzo delikatna równowaga między obiema firmami. Potrzebujemy czegoś, co uszczęśliwi wszystkich akcjonariuszy, w Renaulcie i w Nissanie — mówi Ghosn.

W wywiadzie udzielonym w centrali Nissana w Jokohamie zdziwił się tak dużymi oczekiwaniami zmian strukturalnych w sojuszu obu firm samochodowych. Zapowiedział jednak rozwiązanie kwestii struktury kapitałowej prawdopodobnie w ciągu 3 lat.

- Dokonamy zmiany struktury finansowej nie po to, aby skończyć z fuzją, ale by odpowiedzieć na główny powód zatroskania inwestorów, którzy mówią, że być może za dużo kapitału jest używane w obecnej strukturze — powiedział Ghosn.

Reklama
Biznes
Rodzina Trumpów miała finansowo udany rok
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama