Reklama

Renault i Nissan będą osobno

Fuzja Renaulta z Nissanem jest wykluczona — stwierdził prezes obu firm Carlos Ghosn, ale nie wykluczył zmiany struktury kapitałowej, bo naciskają na to inwestorzy

Publikacja: 27.02.2011 13:49

Renault i Nissan będą osobno

Foto: Bloomberg

W wywiadzie udzielonym w centrali Nissana w Jokohamie zdziwił się tak dużymi oczekiwaniami zmian strukturalnych w sojuszu obu firm samochodowych. Zapowiedział jednak rozwiązanie kwestii struktury kapitałowej prawdopodobnie w ciągu 3 lat.

- Dokonamy zmiany struktury finansowej nie po to, aby skończyć z fuzją, ale by odpowiedzieć na główny powód zatroskania inwestorów, którzy mówią, że być może za dużo kapitału jest używane w obecnej strukturze — powiedział Ghosn.

Wypowiedział się stanowczo przeciwko fuzji, która dałaby czwartą grupę na świecie, po Toyocie, GM i Volkswagenie. — Za każdym razem, gdy dochodzi do fuzji, ktoś traci tożsamość. A mówienie czegoś innego to po prostu bzdura — wyjaśnił.

Renault związał ok. 20 mld dolarów kapitału w udział 43 proc. w Nissanie. Japończycy mają 15 proc. w firmie francuskiej.

Niektórych inwestorów rozczarowało, że w 6-letnim planie biznesowym ogłoszonym w lutym przez Renaulta brakuje natychmiastowych propozycji uwolnienia gotówki na rozwój firmy.

Reklama
Reklama

Zdaniem części analityków, bliższe powiązania, w tym także fuzja, zmniejszyłyby skuteczność kierowania dwiema odrębnymi firmami. Są też i tacy, którzy zalecają zmniejszenie udziałów Renaulta w Nissanie, bo do zachowania pakietu kontrolnego wystarczy jednak trzecia.

- Trzeba ocenić wszystkie konsekwencje — stwierdził Ghosn. Za największe wyzwanie uważa niezadowolenie rynku ze struktury kapitałowej. Po ogłoszeniu 6-letniego planu Renaulta jego akcje staniały o prawie 10 proc., po obecnych słowach prezesa zyskały 2 proc.

- To bardzo delikatna równowaga między obiema firmami. Potrzebujemy czegoś, co uszczęśliwi wszystkich akcjonariuszy, w Renaulcie i w Nissanie — mówi Ghosn.

W wywiadzie udzielonym w centrali Nissana w Jokohamie zdziwił się tak dużymi oczekiwaniami zmian strukturalnych w sojuszu obu firm samochodowych. Zapowiedział jednak rozwiązanie kwestii struktury kapitałowej prawdopodobnie w ciągu 3 lat.

- Dokonamy zmiany struktury finansowej nie po to, aby skończyć z fuzją, ale by odpowiedzieć na główny powód zatroskania inwestorów, którzy mówią, że być może za dużo kapitału jest używane w obecnej strukturze — powiedział Ghosn.

Reklama
Biznes
Coraz droższe zdrowie Polaków. Wydajemy więcej, a dostajemy mniej
Biznes
Kolejna odsłona sporu o sukcesję w Polsacie. Batalia na Cyprze
Biznes
Będą problemy z zakupem uzbrojenia? Okrajana Agencja Uzbrojenia
Biznes
Czy spółki Skarbu Państwa czeka trzęsienie ziemi po rekonstrukcji rządu?
Biznes
Przedsiębiorczy jak Polak? Oto obraz polskiego biznesu
Reklama
Reklama