Większe wydatki na reklamę aut

Do końca kwietnia wartość reklam samochodów przekroczyła 367 mln zł. To prawie 10 proc. więcej nic rok temu

Publikacja: 07.06.2011 20:54

Bentley na promocję wydał w Polsce od stycznia do kwietnia ledwie 90 tys. zł.

Bentley na promocję wydał w Polsce od stycznia do kwietnia ledwie 90 tys. zł.

Foto: Bloomberg

Peugeot Polska przekaże jutro 117 samochodów na potrzeby polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Umowa, którą firma podpisała z Ministerstwem Spraw Zagranicznych jeszcze w grudniu ubiegłego roku, zakłada bezpłatne użyczenie m.in. 52 sztuk modelu 508 – flagowego auta marki, które kilka tygodni temu weszło na rynek, a także trzech całkowicie elektrycznych aut iOn.

Importer liczy, że unijni oficjele jeżdżący peugeotami okażą się dla marki znacznie lepszą promocją niż zdjęcia samochodów w gazetach i na billboardach. Rzecznik Peugeot Polska Dorota Pajączkowska nie ukrywa: – To dla nas duży wysiłek finansowy. Ale ta niestandardowa forma reklamy będzie budować prestiż marki, a przy tym skuteczniej trafi do potencjalnego klienta.

Przyznaje to wiceprezes Pentor Research International Jerzy Głuszyński. – Żeby się wyróżnić, trzeba znaleźć sposób. Im mniej standardowy, tym większy przynosi efekt – stwierdza.

W tym roku samochody na polskim rynku sprzedają się słabiej niż w ubiegłym. Od stycznia do końca maja liczba rejestracji nowych aut osobowych stopniała o blisko 5 proc. Instytut Samar szacuje, że w całym bieżącym roku sprzedaż liczona rok do roku może spaść o ok. jedną dziesiątą. Popyt słabnie, bo aut nie kupują firmy, które wymieniły samochody w roku ubiegłym, a klienci indywidualni boją się dużych wydatków, słysząc stale o podwyżkach i niepewnej sytuacji gospodarczej.

Nic więc dziwnego, że sprzedający auta  nie oszczędzają na reklamie. Według Kantar Media w pierwszych czterech miesiącach roku cennikowa wartość wydatków na reklamy aut i kampanie wizerunkowe marek przekroczyła 367 mln zł (faktyczna wartość wydatków mogła być niższa, bo zamawiający indywidualnie negocjują rabaty). To o jedną dziesiątą więcej niż w podobnym okresie ubiegłego roku. Najwięcej wydał Fiat – cennikowo prawie 40 mln zł, – oraz Hyundai – ponad 30 mln zł. Obydwie marki zwiększyły wydatki niemal dwukrotnie.

– Chcemy w bieżącym roku utrzymać podobne proporcje nakładów na reklamę w stosunku do liczby sprzedanych aut, jak w ubiegłym – mówi szef marketingu Hyundai Motor Poland Piotr Ziarkowski. Ponieważ importer zakłada, że tegoroczna sprzedaż będzie większa od tej z ubiegłego roku o ok. 15 proc., najprawdopodobniej o tyle wzrosną jego wydatki reklamowe.

Na reklamach nie oszczędzają marki popularne: na kolejnych po Fiacie i Hyundaiu miejscach w rankingu wydatków są Citroen, Opel, Peugeot, Toyota, Volkswagen, Nissan, Ford oraz Skoda. Co ciekawe, ta ostatnia wydała do końca kwietnia najmniej z pierwszej dziesiątki – 17,5 mln zł, choć jest zdecydowanym liderem sprzedaży samochodów, z 12-proc. udziałem w polskim rynku.

Z danych monitoringu mediów wynika także, że motoryzacyjne supermarki – Aston Martin czy Bentley – wydają na promocję przysłowiowe grosze: Bentley wydał w Polsce od stycznia do kwietnia ledwie 90 tys. zł. W tym czasie sprzedano sześć takich aut. Można więc zakładać, że takie pojazdy reklamują się same.

Peugeot Polska przekaże jutro 117 samochodów na potrzeby polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Umowa, którą firma podpisała z Ministerstwem Spraw Zagranicznych jeszcze w grudniu ubiegłego roku, zakłada bezpłatne użyczenie m.in. 52 sztuk modelu 508 – flagowego auta marki, które kilka tygodni temu weszło na rynek, a także trzech całkowicie elektrycznych aut iOn.

Importer liczy, że unijni oficjele jeżdżący peugeotami okażą się dla marki znacznie lepszą promocją niż zdjęcia samochodów w gazetach i na billboardach. Rzecznik Peugeot Polska Dorota Pajączkowska nie ukrywa: – To dla nas duży wysiłek finansowy. Ale ta niestandardowa forma reklamy będzie budować prestiż marki, a przy tym skuteczniej trafi do potencjalnego klienta.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca