Solaris Bus & Coach SA: Od Dubaju po Norwegię

Od 2000 r. przychody firmy wzrosły aż o 600 proc., osiągając w 2010 r. 325 mln euro. Pojazdy z Bolechowa jeżdżą w 23 krajach świata

Publikacja: 25.10.2011 11:28

Solange Olszewska, prezes spółki

Solange Olszewska, prezes spółki

Foto: Archiwum

Solaris Bus & Coach jest firmą rodzinną. Jej założycielami i właścicielami są Solange i Krzysztof Olszewscy. Zanim w połowie lat 90. powstała w Polsce pierwsza fabryka solarisów, Krzysztof Olszewski pracował w niemieckiej firmie Neoplan jako dyrektor fabryki autobusów w Berlinie. Potem otworzył w Warszawie biuro handlowe Neoplan Polska.

Przełomowym okazał się rok 2005, kiedy władze Poznania ogłosiły przetarg na dostawę 122 niskopodłogowych autobusów miejskich. Jednym z warunków była produkcja pojazdów w okolicach Poznania. Olszewski wygrał zamówienie na 72 autobusy. Był to początek fabryki w podpoznańskim Bolechowie. Produkcja rozpoczęła się rok później. Firma zatrudniała wówczas 36 pracowników, a w pierwszym roku działalności wyjechało z niej 56 pojazdów. Wkrótce spółka pozyskała zamówienia z kolejnych miast i w latach 1996 – 1999 została krajowym liderem w dostawie niskopodłogowych autobusów miejskich.

W 2001 r. firma Olszewskich zerwała powiązania z Neoplanem, zmieniając nazwę na Solaris Bus & Coach. Od tego momentu jej rozwój mocno przyspieszył. Oferta autobusów miejskich Solaris Urbino została rozszerzona o trolejbusy Trollino. Dzisiaj Solaris jest największym producentem trolejbusów w UE. Firma konstruuje także autobusy specjalne (np.  lotniskowe) i międzymiastowe InterUrbino.

W 2006 r. Solaris jako pierwszy producent w Europie zaprezentował pojazd z napędem hybrydowym Solaris Urbino 18 Hybrid. Do dziś do klientów trafiło ich już blisko 100. Jeżdżą w Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Francji i Norwegii. Firma zajęła się także produkcją tramwajów. W 2009 r. został zaprezentowany tramwaj o nazwie Tramino. Trafi m.in. na ulice Poznania oraz Jeny.

W firmie pracuje dziś 1600 osób przy produkcji autobusów i trolejbusów oraz 400 przy produkcji pojazdów szynowych. Łącznie z zagranicznymi oddziałami firma daje zatrudnienie ponad 2000 pracowników. Roczna produkcja Solarisa to blisko 1200 pojazdów. Od 2000 r. przychody wzrosły aż o 600 proc. i w ubiegłym roku wyniosły 325 mln euro.

Autobusy z Bolechowa jeżdżą w 23 krajach, m.in. w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, dokąd w 2007 r. dostarczono 225 pojazdów.

Solaris Bus & Coach jest firmą rodzinną. Jej założycielami i właścicielami są Solange i Krzysztof Olszewscy. Zanim w połowie lat 90. powstała w Polsce pierwsza fabryka solarisów, Krzysztof Olszewski pracował w niemieckiej firmie Neoplan jako dyrektor fabryki autobusów w Berlinie. Potem otworzył w Warszawie biuro handlowe Neoplan Polska.

Przełomowym okazał się rok 2005, kiedy władze Poznania ogłosiły przetarg na dostawę 122 niskopodłogowych autobusów miejskich. Jednym z warunków była produkcja pojazdów w okolicach Poznania. Olszewski wygrał zamówienie na 72 autobusy. Był to początek fabryki w podpoznańskim Bolechowie. Produkcja rozpoczęła się rok później. Firma zatrudniała wówczas 36 pracowników, a w pierwszym roku działalności wyjechało z niej 56 pojazdów. Wkrótce spółka pozyskała zamówienia z kolejnych miast i w latach 1996 – 1999 została krajowym liderem w dostawie niskopodłogowych autobusów miejskich.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?