Solaris Bus & Coach SA: Od Dubaju po Norwegię

Od 2000 r. przychody firmy wzrosły aż o 600 proc., osiągając w 2010 r. 325 mln euro. Pojazdy z Bolechowa jeżdżą w 23 krajach świata

Publikacja: 25.10.2011 11:28

Solange Olszewska, prezes spółki

Solange Olszewska, prezes spółki

Foto: Archiwum

Solaris Bus & Coach jest firmą rodzinną. Jej założycielami i właścicielami są Solange i Krzysztof Olszewscy. Zanim w połowie lat 90. powstała w Polsce pierwsza fabryka solarisów, Krzysztof Olszewski pracował w niemieckiej firmie Neoplan jako dyrektor fabryki autobusów w Berlinie. Potem otworzył w Warszawie biuro handlowe Neoplan Polska.

Przełomowym okazał się rok 2005, kiedy władze Poznania ogłosiły przetarg na dostawę 122 niskopodłogowych autobusów miejskich. Jednym z warunków była produkcja pojazdów w okolicach Poznania. Olszewski wygrał zamówienie na 72 autobusy. Był to początek fabryki w podpoznańskim Bolechowie. Produkcja rozpoczęła się rok później. Firma zatrudniała wówczas 36 pracowników, a w pierwszym roku działalności wyjechało z niej 56 pojazdów. Wkrótce spółka pozyskała zamówienia z kolejnych miast i w latach 1996 – 1999 została krajowym liderem w dostawie niskopodłogowych autobusów miejskich.

W 2001 r. firma Olszewskich zerwała powiązania z Neoplanem, zmieniając nazwę na Solaris Bus & Coach. Od tego momentu jej rozwój mocno przyspieszył. Oferta autobusów miejskich Solaris Urbino została rozszerzona o trolejbusy Trollino. Dzisiaj Solaris jest największym producentem trolejbusów w UE. Firma konstruuje także autobusy specjalne (np.  lotniskowe) i międzymiastowe InterUrbino.

W 2006 r. Solaris jako pierwszy producent w Europie zaprezentował pojazd z napędem hybrydowym Solaris Urbino 18 Hybrid. Do dziś do klientów trafiło ich już blisko 100. Jeżdżą w Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Francji i Norwegii. Firma zajęła się także produkcją tramwajów. W 2009 r. został zaprezentowany tramwaj o nazwie Tramino. Trafi m.in. na ulice Poznania oraz Jeny.

W firmie pracuje dziś 1600 osób przy produkcji autobusów i trolejbusów oraz 400 przy produkcji pojazdów szynowych. Łącznie z zagranicznymi oddziałami firma daje zatrudnienie ponad 2000 pracowników. Roczna produkcja Solarisa to blisko 1200 pojazdów. Od 2000 r. przychody wzrosły aż o 600 proc. i w ubiegłym roku wyniosły 325 mln euro.

Autobusy z Bolechowa jeżdżą w 23 krajach, m.in. w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, dokąd w 2007 r. dostarczono 225 pojazdów.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni