Solaris Bus & Coach jest firmą rodzinną. Jej założycielami i właścicielami są Solange i Krzysztof Olszewscy. Zanim w połowie lat 90. powstała w Polsce pierwsza fabryka solarisów, Krzysztof Olszewski pracował w niemieckiej firmie Neoplan jako dyrektor fabryki autobusów w Berlinie. Potem otworzył w Warszawie biuro handlowe Neoplan Polska.
Przełomowym okazał się rok 2005, kiedy władze Poznania ogłosiły przetarg na dostawę 122 niskopodłogowych autobusów miejskich. Jednym z warunków była produkcja pojazdów w okolicach Poznania. Olszewski wygrał zamówienie na 72 autobusy. Był to początek fabryki w podpoznańskim Bolechowie. Produkcja rozpoczęła się rok później. Firma zatrudniała wówczas 36 pracowników, a w pierwszym roku działalności wyjechało z niej 56 pojazdów. Wkrótce spółka pozyskała zamówienia z kolejnych miast i w latach 1996 – 1999 została krajowym liderem w dostawie niskopodłogowych autobusów miejskich.
W 2001 r. firma Olszewskich zerwała powiązania z Neoplanem, zmieniając nazwę na Solaris Bus & Coach. Od tego momentu jej rozwój mocno przyspieszył. Oferta autobusów miejskich Solaris Urbino została rozszerzona o trolejbusy Trollino. Dzisiaj Solaris jest największym producentem trolejbusów w UE. Firma konstruuje także autobusy specjalne (np. lotniskowe) i międzymiastowe InterUrbino.
W 2006 r. Solaris jako pierwszy producent w Europie zaprezentował pojazd z napędem hybrydowym Solaris Urbino 18 Hybrid. Do dziś do klientów trafiło ich już blisko 100. Jeżdżą w Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Francji i Norwegii. Firma zajęła się także produkcją tramwajów. W 2009 r. został zaprezentowany tramwaj o nazwie Tramino. Trafi m.in. na ulice Poznania oraz Jeny.
W firmie pracuje dziś 1600 osób przy produkcji autobusów i trolejbusów oraz 400 przy produkcji pojazdów szynowych. Łącznie z zagranicznymi oddziałami firma daje zatrudnienie ponad 2000 pracowników. Roczna produkcja Solarisa to blisko 1200 pojazdów. Od 2000 r. przychody wzrosły aż o 600 proc. i w ubiegłym roku wyniosły 325 mln euro.