W tym roku Polacy kupią 14,5 mln cygar, o ponad jedną dziesiątą więcej niż w 2010 r. – szacuje firma badawcza Euromonitor International. W przyszłym roku popyt na nie zwiększy się o kolejne 10 proc., a w 2015 r. przekroczy 20 mln sztuk. W górę idzie także sprzedaż cygaretek, czyli wyrobów tytoniowych, w których wykorzystuje się liść tytoniu zamiast bibułki. W tym roku wielkość tej części rynku urośnie o ok. 12 proc., do 8,8 mln sztuk, a za cztery lata sięgnie 12,8 mln.
Optymistami są także dystrybutorzy cygar i cygaretek. – Ich sprzedać może rosnąć w tempie 6 – 7 proc. rocznie – uważa Marcin Ratajczak, dyrektor sprzedaży Imperial Tobacco Polska, trzeciego producenta papierosów w naszym kraju, który także oferuje u nas cygara i cygaretki. – Z każdym rokiem Polacy stają się bardziej otwarci na trendy docierające do nas z rynków europejskich. Coraz częściej wyjeżdżają za granicę i widzą, że cygaro można palić nie tylko w klubach dla gentelmanów – dodaje.
Większość cygar kupowanych przez Polaków wytwarzana jest maszynowo. Sprzedaż tych luksusowych, czyli zwijanych ręcznie sięga na razie, według szacunków branży, 2 mln sztuk. Trzy czwarte z nich pochodzi z Kuby. – Sprzedaż cygar premium rośnie w szybkim tempie i w ciągu kilku lat wielkość tego segmentu ma szansę się podwoić – uważa Marek Wiewiórski, właściciel SklepCygara.pl. - Cygara ręcznie zwijane są produktem luksusowym, który odporny jest na skutki spowolnienia gospodarczego – dodaje.
Cygara premium oferuje też spółka Premium Cigares, kontrolowana przez Jerzego Mazgaja, prezesa firmy handlowej Alma Market. W tym roku jej sprzedaż urośnie o 15 proc. W przyszłym roku ma zwiększyć się o 10 proc. Premium Cigares ma obecnie siedem sklepów firmowych. W 2012 r. chce otworzyć kolejne trzy.
Średnia cena cygara wysokiej klasy to 30 – 40 zł za sztukę. Za te najdroższe trzeba zapłacić ponad 160 zł. Na polski rynek trafiają także, ale w śladowych ilościach, limitowane serie. Takie cygara, które kosztują zazwyczaj po kilka – kilkanaście tysięcy dolarów za skrzynkę liczącą 10 sztuk. Kupuje się jednak głównie na aukcjach organizowanych za granicą. W krótkich seriach specjalizuje się firma Gurkha. W 2010 r., w jednej z nich, wprowadziła 3 pudełka (po 30 cygar każde). Jedno kosztowało 250 tys. dol., ok. 850 tys. zł.