Reklama

Cygara - rośnie sprzedaż cygar

W 2012 roku wartość rynku cy­ga­r i cy­ga­ret­ek przekroczy 170 mln zł. W 2015 roku będzie o 25 proc. wyższa

Publikacja: 24.12.2011 01:13

Cygara - rośnie sprzedaż cygar

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

W tym roku Polacy kupią 14,5 mln cygar, o ponad jedną dziesiątą więcej niż w 2010 r. – szacuje firma badawcza Euromonitor International. W przyszłym roku popyt na nie zwiększy się o kolejne 10 proc., a w 2015 r. przekroczy 20 mln sztuk. W górę idzie także sprzedaż cygaretek, czyli wyrobów tytoniowych, w których wykorzystuje się liść tytoniu zamiast bibułki. W tym roku wielkość tej części rynku urośnie o ok. 12 proc., do 8,8 mln sztuk, a za cztery lata sięgnie 12,8 mln.

Optymistami są także dystrybutorzy cygar i cygaretek. – Ich sprzedać może rosnąć w tempie 6 – 7 proc. rocznie – uważa Marcin Ratajczak, dyrektor sprzedaży Imperial Tobacco Polska, trzeciego producenta papierosów w naszym kraju, który także oferuje u nas cygara i cygaretki. – Z każdym rokiem Polacy stają się bardziej otwarci na trendy docierające do nas z rynków europejskich. Coraz częściej wyjeżdżają za granicę i widzą, że cygaro można palić nie tylko w klubach dla gentelmanów – dodaje.

Większość cygar kupowanych przez Polaków wytwarzana jest maszynowo. Sprzedaż tych luksusowych, czyli zwijanych ręcznie sięga na razie, według szacunków branży, 2 mln sztuk. Trzy czwarte z nich pochodzi z Kuby. – Sprzedaż cygar premium rośnie w szybkim tempie i w ciągu kilku lat wielkość tego segmentu ma szansę się podwoić – uważa Marek Wiewiórski, właściciel SklepCygara.pl. - Cygara ręcznie zwijane są produktem luksusowym, który odporny jest na skutki spowolnienia gospodarczego – dodaje.

Cygara premium oferuje też spółka Premium Cigares, kontrolowana przez Jerzego Mazgaja, prezesa firmy handlowej Alma Market. W tym roku jej sprzedaż urośnie o 15 proc. W przyszłym roku ma zwiększyć się o 10 proc. Premium Cigares ma obecnie siedem sklepów firmowych. W 2012 r. chce otworzyć kolejne trzy.

Średnia cena cygara wysokiej klasy to 30 – 40 zł za sztukę. Za te najdroższe trzeba zapłacić ponad 160 zł. Na polski rynek trafiają także, ale w śladowych ilościach, limitowane serie. Takie cygara, które kosztują zazwyczaj po kilka – kilkanaście tysięcy dolarów za skrzynkę liczącą 10 sztuk. Kupuje się jednak głównie na aukcjach organizowanych za granicą. W krótkich seriach specjalizuje się firma Gurkha. W 2010 r., w jednej z nich, wprowadziła 3 pudełka (po 30 cygar każde). Jedno kosztowało 250 tys. dol., ok. 850 tys. zł.

Reklama
Reklama

Cygara premium kupowane są często na prezent, stąd ich sprzedaż wyraźnie idzie w górę przed Bożym Narodzenie. Miłośnicy cygar robią zakupy znacznie częściej.

– Przeciętny polski konsument cygar to mężczyzna mający ponad 25 lat, który pali je dla przyjemności, a nie z powodu nałogu – mówi Jerzy Mazgaj. – Po cygara premium sięga kadra zarządzająca oraz przedstawiciele wolnych zawodów – dodaje.

Zdaniem Marka Wiewiórskiego, jeżeli utrzyma się dotychczasowe tempo rozwoju rynku cygar premium, to za kilkanaście lat wielkość tego rynku może sięgnąć 6-8 mln sztuk. Pomimo szybkiego rozwoju rynku cygar, Polska nie ma już szans dogonić zamożnych rynków na Zachodzie, gdzie jedno cygaro premium przypada na jednego mieszkańca. – Coraz więcej Polaków zaczyna być stać na cygara w czasach, gdy produkt ów tych nie można już reklamować – ubolewa Marek Wiewiórski. - Jeszcze szybszy rozwój rynku cygar blokują także zakaz palenia w lokalach oraz kampanie społeczne o szkodliwości palenia papierosów, dotykające całej branży tytoniowej – dodaje.

W tym roku Polacy kupią 14,5 mln cygar, o ponad jedną dziesiątą więcej niż w 2010 r. – szacuje firma badawcza Euromonitor International. W przyszłym roku popyt na nie zwiększy się o kolejne 10 proc., a w 2015 r. przekroczy 20 mln sztuk. W górę idzie także sprzedaż cygaretek, czyli wyrobów tytoniowych, w których wykorzystuje się liść tytoniu zamiast bibułki. W tym roku wielkość tej części rynku urośnie o ok. 12 proc., do 8,8 mln sztuk, a za cztery lata sięgnie 12,8 mln.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Biznes
Inwestorzy uznali, że Berkshire bez Buffetta to już nie to samo
Biznes
Elektrim znowu przedmiotem sporu. Zygmunt Solorz będzie go bronić przed dziećmi
Biznes
Największa stocznia wojenna Rosji bez pieniędzy na działalność
Biznes
Banki chcą osobistej rozmowy z założycielem Polsatu
Biznes
Niemcy intensywnie kupują sprzęt dla wojska
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama