Reklama

Chińczycy zbudują polskie sieci mobilne?

Ok. 70 proc. dla Huawei, reszta dla Nokia Siemens Networks – tak ma wyglądać podział przychodów z kontraktu przydzielonego dostawcom infrastruktury telekomunikacyjnej przez NetWorkS!, utworzoną przez PTK Centertel (Orange) i Polską Telefonię Cyfrową (T-Mobile).

Publikacja: 19.01.2012 20:01

Chińczycy zbudują polskie sieci mobilne?

Foto: Fotorzepa, Miachał Walczak miachał WALCZAK

NetWorkS! już kilka tygodni temu wybrał dostawców, ale przekazał decyzję do akceptacji właścicielom. Najprawdopodobniej ostatecznie dziś Telekomunikacja Polska (właściciel Orange) i PTC potwierdzą, kto zbuduje dla operatorów nowoczesną ogólnopolską sieć mobilnego Internetu.

Z naszych informacji wynika, że ogłoszenie dostawcy nie będzie medialnym wydarzeniem roku. Spółki szykują wspólną informację, pozbawioną nawet danych o wartości zlecenia. Mogą tak zrobić, bo kontrakt, choć w sumie opiewa na niemal 2 mld zł, będzie wieloletni i podzielony po połowie, co oznacza, że

każdy z operatorów wyłoży rocznie ok. 200 – 300 mln zł.

Wynik oznacza przegraną m.in. spółki zależnej szwedzkiego Ericssona. Jej szansą na utrzymanie pozycji wśród dostawców jest projekt rozbudowy i modernizacji sieci Polkomtelu, operatora sieci Plus. Według nieoficjalnych informacji serwisu rpkom.pl w Polkomtelu ruszył przetarg na nowe urządzenia nadawcze i modernizację starych. Jego wartość szacowana jest na 800 – 900 mln zł.

– To wygląda jak remanent. Nowy właściciel (Zygmunt Solorz-Żak – red.) sprawdza, co ma i decyduje, co chciałby mieć. Dostawcy stają do gry o wszystko – mówi osoba zbliżona do jednej z firm technologicznych. Ocenia, że do rozstrzygnięcia dojdzie za kilka miesięcy.

Reklama
Reklama

Do tej pory głównymi partnerami Plusa były Ericsson i NSN. Teraz do walki z nimi o kontrakty staje Huawei.

Jego szanse są o tyle spore, ż

e jest dostawcą dla drugiej grupy spółek Solorza-Żaka, skupionych wokół funduszu NFI Midas (Aero 2, Mobyland i CenterNet), które odpaliły sieć LTE. W ub.r. NFI i Huawei podpisały list intencyjny dotyczący budowy sieci, w którym dostawca nie wykluczył, że pomoże NFI zdobyć 85 proc. z 300 mln euro potrzebnych Midasowi.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama