Spadła sprzedaż soków

W 2011 r. Po­la­cy wy­da­li na so­ki i na­po­je owo­co­we o nie­mal 200 mln zł mniej niż rok wcze­śniej

Publikacja: 30.01.2012 01:31

Spadła sprzedaż soków

Foto: Bloomberg

Po kil­ku­na­stu la­tach szyb­kie­go roz­wo­ju, w ubie­głym ro­ku pro­du­cen­ci so­ków, nek­ta­rów i na­po­jów mu­sie­li zmie­rzyć się z du­żym spad­kiem po­py­tu.

Z da­nych fir­my ba­daw­czej Nie­lsen wy­ni­ka, że ku­pi­li­śmy ich o 12,4 proc. mniej niż w 2010 r. Na­sze wy­dat­ki na nie zma­la­ły o 6 proc., do nie­speł­na 3,1 mld zł. Mniej­sza niż rok wcze­śniej – i to aż o 16,5 proc. – by­ła na­wet sprze­daż ta­nich pro­duk­tów pod mar­ka­mi wła­sny­mi sie­ci han­dlo­wych. Przy­pa­da na nie już po­nad 20 proc. ryn­ku w uję­ciu war­to­ścio­wym.

Pro­du­cen­ci spa­dek sprze­da­ży tłu­ma­czą m.in. chłod­nym la­tem, któ­re za­ha­mo­wa­ło po­pyt na wszyst­kie na­po­je. – Roz­wo­jo­wi ryn­ku nie sprzy­ja­ły też wy­so­kie ce­ny su­row­ców, któ­re mu­sia­ły prze­ło­żyć się na wzrost cen go­to­wych so­ków, nek­ta­rów i na­po­jów – mó­wi Do­ro­ta Lisz­ka, rzecz­nik pra­so­wy gru­py Ma­spex, li­de­ra ryn­ku, do któ­re­go na­le­ży mar­ka Tym­bark.

Jo­an­na Ban­ce­row­ska, rzecz­nik Agros No­va, gra­cza nu­mer trzy pro­du­ku­ją­ce­go so­ki For­tu­na, zwra­ca uwa­gę, że pod­wyż­ki cen so­ków, nek­ta­rów i na­po­jów by­ły jed­nak nie­wiel­kie, się­ga­ją­ce kil­ku pro­cent. Więk­sze mo­gły­by jesz­cze bar­dziej zdu­sić po­pyt. – Obec­nie nie ma moż­li­wo­ści prze­nie­sie­nia w peł­ni wzro­stu kosz­tów na ce­ny pro­duk­tów. Wpły­wa to bez­po­śred­nio na zy­skow­ność bran­ży – zwra­ca uwa­gę Be­ata Ło­siak, rzecz­nik Hor­tek­su, wi­ce­li­de­ra ryn­ku. W ubie­głym ro­ku w gó­rę po­szły m.in. ce­ny owo­ców kra­jo­wych. Agros No­va sza­cu­je, że śred­nia ce­na ryn­ko­wa tych kra­jo­wych by­ła nie­mal dwa ra­zy wyż­sza niż rok wcze­śniej. Re­kor­do­wo dro­gi był tak­że cu­kier. Z ko­lei na wzrost cy­tru­sów i opa­ko­wań prze­ło­ży­ło się osła­bie­nie zło­te­go. – Od daw­na nie mie­li­śmy do czy­nie­nia z tak głę­bo­kim kry­zy­sem na ryn­ku su­row­co­wym – do­da­je Ban­ce­row­ska.

So­kom ro­śnie tak­że ry­wal w po­sta­ci wo­dy bu­tel­ko­wa­nej. – Pol­scy kon­su­men­ci sta­ją się co­raz bar­dziej ostroż­ni w wy­da­wa­niu pie­nię­dzy i szu­ka­ją tań­szych za­mien­ni­ków. Od­po­wied­ni­kiem so­ków sta­je się tań­sza od nich wo­da – uwa­ża An­drzej Gant­ner, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Pol­skiej Fe­de­ra­cji Pro­du­cen­tów Żyw­no­ści.

We­dług fir­my ba­daw­czej Eu­ro­mo­ni­tor In­ter­na­tio­nal wo­da jest tym na­po­jem, któ­re­go sprze­daż bę­dzie ro­sła w naj­bliż­szym cza­sie naj­szyb­ciej. Jej spo­ży­cie jest u nas na­dal du­żo niż­sze niż na za­cho­dzie Eu­ro­py. Eu­ro­mo­ni­tor pro­gno­zu­je, że w 2015 r. sta­ty­stycz­ny Po­lak wy­pi­je 94,9 l wo­dy bu­tel­ko­wa­nej, o nie­mal 38 proc. wię­cej niż w 2010 r. Spo­ży­cie so­ków per ca­pi­ta ma tym cza­sie szan­sę zwięk­szyć się tyl­ko o 7 proc.

– So­jusz­ni­kiem se­zo­no­wej sprze­da­ży la­tem po­win­no być Eu­ro 2012 – wska­zu­je Ban­ce­row­ska.

Po kil­ku­na­stu la­tach szyb­kie­go roz­wo­ju, w ubie­głym ro­ku pro­du­cen­ci so­ków, nek­ta­rów i na­po­jów mu­sie­li zmie­rzyć się z du­żym spad­kiem po­py­tu.

Z da­nych fir­my ba­daw­czej Nie­lsen wy­ni­ka, że ku­pi­li­śmy ich o 12,4 proc. mniej niż w 2010 r. Na­sze wy­dat­ki na nie zma­la­ły o 6 proc., do nie­speł­na 3,1 mld zł. Mniej­sza niż rok wcze­śniej – i to aż o 16,5 proc. – by­ła na­wet sprze­daż ta­nich pro­duk­tów pod mar­ka­mi wła­sny­mi sie­ci han­dlo­wych. Przy­pa­da na nie już po­nad 20 proc. ryn­ku w uję­ciu war­to­ścio­wym.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne