Reklama

Sony próbuje wskrzesić Walkmana

Legendarna marka wraca na rynek jako samodzielne urządzenie, a nie element telefonu komórkowego. Japończycy chcieliby, aby urządzenie stało się pogromcą iPoda

Publikacja: 30.03.2012 16:52

Sony próbuje wskrzesić Walkmana

Foto: Bloomberg

Pod marką Walkman firma Sony przez 33 lata sprzedała około 220 mln urządzeń: od słynnych kaseciaków po odtwarzacze MP3. Polacy traktują tę markę z ogromnym sentymentem, stawiając ją przed takimi ikonami popkultury jak klocki Lego, lalka Barbie czy dżinsy z Peweksu - podaje TNS OBOP w badaniach, które objęły osoby w wieku 25-35 lat. Aż 80 proc. badanych wskazało na Walkmana jako na symbol zamożności w okresie przemian ustrojowych pod koniec lat 80. XX wieku.

Przez ostatnie lata marka Walkman była obecna wyłącznie jako jedna z funkcji telefonów komórkowych firmy Sony Ericsson. Po rozstaniu z Ericssonem japońska firma postanowiła wskrzesić Walkmana już całkowicie na własny rachunek. Czy zaprezentowane w czwartek na polskim rynku urządzenie o nazwie Walkman Z1000 spełni oczekiwania klientów?

Rozwiązanie, które wybrali inżynierowie technologicznej potęgi, jaką jest Sony, jest dość zaskakujące. Ten nowy odtwarzacz muzyki jest w gruncie rzeczy smartfonem z systemem Android, tyle że pozbawionym możliwości wykonywania połączeń głosowych. Jedyną funkcją dodaną jest wzmacniacz S-Master MX, poprawiający jakość dźwięku. Specjaliści branży IT mają wątpliwości, czy to urządzenie rzeczywiście zdoła konkurować z iPodem czy odtwarzaczem Samsunga Galaxy Player.

- Mamy już w kieszeni smartfon, w torebce lub teczce tablet, a na biurku notebook. Czy potrzebujemy jeszcze urządzenia o wielkości, cenie i funkcjonalności smartfona, jednak bez modułu GSM i 3G? Myślę, że nawet audiofile dość długo się zastanowią przed jego zakupem – ocenia Arkadiusz Stanoszek, prezes firmy CORE, będącej dystrybutorem systemów zabezpieczających AVG w Polsce.

W 1981 roku urządzenia elektroniczne z branży elektroniki użytkowej, takie jak Walkman czy Trinitron, generowały 89 proc. przychodów rocznych Sony wynoszących wówczas 13,6 mld dol. Trzydzieści lat później udział urządzeń takich jak Cybershot czy Bravia w przychodach firmy zmalał  do 52 proc. W dodatku koncern zamknął ubiegły rok stratą sięgającą 2,9 mld dol.

Reklama
Reklama

- Firmie Sony nie będzie łatwo odbudować nadwątloną pozycję pod przywództwem nowego dyrektora generalnego Kazuo Hirai, który objął stery na początku lutego tego roku – dodaje Kim Young-Chan, analityk banku inwestycyjnego Shinhan Investment w Seulu. – Powodem jest to, że konkurencyjność rozwiązań kreowanych przez Sony bardzo osłabła w ostatnich czasach.

Pod marką Walkman firma Sony przez 33 lata sprzedała około 220 mln urządzeń: od słynnych kaseciaków po odtwarzacze MP3. Polacy traktują tę markę z ogromnym sentymentem, stawiając ją przed takimi ikonami popkultury jak klocki Lego, lalka Barbie czy dżinsy z Peweksu - podaje TNS OBOP w badaniach, które objęły osoby w wieku 25-35 lat. Aż 80 proc. badanych wskazało na Walkmana jako na symbol zamożności w okresie przemian ustrojowych pod koniec lat 80. XX wieku.

Reklama
Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama