– Planujemy ogłosić przetarg na budowę 12,1 km obwodnicy Bargłowa Kościelnego i obwodnicy Leżajska o długości 3,6 km – mówi Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Oba postępowania są na etapie kompletowania dokumentacji.
W tym roku GDDKiA zaczęła szukać firm, które wybudują trasę wylotową z Warszawy w kierunku Raszyna. Zamierza jeszcze wyłonić wykonawców tzw. dużych prac remontowych o wartości powyżej 1,5 mln zł za km. To sześć przetargów na realizację prac na odcinkach o długości od 0,25 km do ok. 2 km.
Kolejne duże przetargi na budowę dróg czy autostrad mogą pojawić się dopiero za dwa lata. Wiele firm, jak alarmują przedstawiciele branży drogowej, może do tego czasu jednak nie przetrwać.
W ciągu najbliższych pięciu tygodni oferty w 35 przetargach wartych łącznie ok. 2 mld zł będą zbierały samorządy. – To nie rozwiąże naszych problemów. Wartość tych kontraktów jest stosunkowo mała, a firmy dalej oferują ceny znacznie poniżej ich wartości – wyjaśnia Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.
– Sytuacja branży jest zła i będzie się pogarszać – uważa Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa zrzeszającej ok. 220 firm budowlanych.