Widmo upadłości nad branża drogową

W I półroczu rząd zamierza ogłosić przetargi na budowę zaledwie 16 km dróg. W drugiej połowie roku chce wybrać firmy, które wyremontują 10 km tras. Branża drogowa jest w fatalnej kondycji. W efekcie pracę może stracić nawet 100 tys. osób

Publikacja: 25.04.2012 06:30

Widmo upadłości nad branża drogową

Foto: Fotorzepa, Iwona Kaczanowska

– Planujemy ogłosić przetarg na budowę 12,1 km obwodnicy Bargłowa Kościelnego i obwodnicy Leżajska o długości 3,6 km – mówi Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Oba postępowania są na etapie kompletowania dokumentacji.

W tym roku GDDKiA zaczęła szukać firm, które wybudują trasę wylotową z Warszawy w kierunku Raszyna. Zamierza jeszcze wyłonić wykonawców tzw. dużych prac remontowych o wartości powyżej 1,5 mln zł za km. To sześć przetargów na realizację prac na odcinkach o długości od 0,25 km do ok. 2 km.

Kolejne duże przetargi na budowę dróg czy autostrad mogą pojawić się dopiero za dwa lata. Wiele firm, jak alarmują przedstawiciele branży drogowej, może do tego czasu jednak nie przetrwać.

W ciągu najbliższych pięciu tygodni oferty w 35 przetargach wartych łącznie ok. 2 mld zł będą zbierały samorządy. – To nie rozwiąże naszych problemów. Wartość tych kontraktów jest stosunkowo mała, a firmy dalej oferują ceny znacznie poniżej ich wartości – wyjaśnia Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

– Sytuacja branży jest zła i będzie się pogarszać – uważa Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa zrzeszającej ok. 220 firm budowlanych.

Dopłacają do kontraktów

– Branża już straciła płynność finansową – mówi Dariusz Blocher. – Czeka nas rok cudów i dotyczy to wszystkich firm. Walczymy o to, by przetrwać – podsumowuje Blocher.

Jego zdaniem przynajmniej w 50 proc. firmy zajmujące się budową dróg w Polsce same przyczyniły się do swojej fatalnej sytuacji, oferując ceny w przetargach znacznie poniżej ich wartości kosztorysowej. Część spółek przyjęła politykę kończenia zdobytych kontraktów jak najszybciej, licząc na to, że jeżeli wywiążą się ze zobowiązań, GDDKiA będzie bardziej skłonna pozytywnie rozpatrywać roszczenia o podniesienie ceny kontraktu. Inne przerywają prace do czasu zapadnięcia decyzji. – Zobaczymy, kto lepiej na tym wyjdzie – podsumowuje szef Budimeksu.

– Nowych kontraktów nie ma, a do tych, które trwają, wykonawcy muszą dopłacać. Zgodnie z polskim prawem nie ma szansy zmiany warunków kontraktu w trakcie jego trwania. Konieczne są zmiany, tak by na przykład można było rekompensować wzrost cen materiałów – mówi Wojciech Malusi. Ceny asfaltu w ciągu ostatniego roku wzrosły np. o ok. 44 proc., a cementu czy kruszyw – między 30 a 50 proc.

Czekając na bankructwa

To, że czekają nas kolejne upadłości, niektóre równie spektakularne jak zakończenie działalności przez budujące trasę A2 DSS, jest zdaniem przedstawicieli branży pewne. Jak prognozują, pracę może stracić od kilkudziesięciu do 100 tys. osób z 500 tys. zatrudnionych w sektorze. – Nie nastąpi to w ciągu dwóch czy trzech miesięcy. Będzie rozłożone na dłuższy okres, bo część inwestycji się przeciąga, część jest opóźniona, ale zwolnienia są nieuniknione. Restrukturyzacja jest konieczna – mówi Marek Michałowski, prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Zdaniem Wojciecha Malusiego zagrożone są przede wszystkim firmy zajmujące się podwykonawstwem na kontraktach. I to wśród nich można się spodziewać największej liczby upadłości.

Według Dariusza Blochera w najlepszej sytuacji będą firmy mające inwestora strategicznego, który zapewni środki na przeżycie.

– W szczególnie trudnej sytuacji będą małe i średnie przedsiębiorstwa – większość rozwijała się na kredyt. Dużym podmiotom może być łatwiej np. restrukturyzować dług w banku – przyznaje Marek Michałowski.

DSS odwołały się od decyzji sądu o ogłoszeniu upadłości

Wczoraj upłynął termin złożenia zażalenia na decyzję warszawskiego sądu o ogłoszeniu upadłości likwidacyjnej Dolnośląskich Surowców Skalnych. Decyzję o takiej formie upadłości Sąd Rejonowy w Warszawie podjął 17 kwietnia, mimo że zarząd spółki specjalizującej się w dostawie kruszyw wykorzystywanych do budowy dróg wnioskował o upadłość z możliwością zawarcia układu. Z naszych informacji wynika, że zażalenie zostało wysłane wczoraj drogą pocztową. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami w zażaleniu miało się znaleźć zapewnienie Kredyt Banku, który jest największym wierzycielem DSS i którego wierzytelności są zabezpieczone, że popiera on układ oraz deklaracje poparcia dla układu innych wierzycieli i kontrahentów spółki. Problemy DSS związane są przede wszystkim z zaangażowaniem w budowę odcinka C autostrady A2. Firma oddała co prawda całość prac swojemu konsorcjantowi, ale i tak kontrakt przyniósł jej stratę. Nałożyła się na to niemożność odzyskania od chińskiego Covecu płatności za dostawy oraz kary za zerwanie umowy (w sumie chodzi o ponad 50 mln zł).

—ako

Opinia:

Jerzy Widzyk, minister transportu w latach 2000 – 2001

Będą kolejne upadłości wśród firm drogowych i będą zwolnienia w branży. Realizowane kontrakty były zawierane po bardzo niskich cenach, są realizowane poniżej kosztów. Być może w momencie składania oferty firmy liczyły, że koszty materiałów i robocizny jeszcze spadną. W tym roku na drogi wydamy 27 mld zł w przyszłym – ok. 13 mld zł. Czeka nas załamanie w latach 2013 – 2014. Pierwsze unijne dotacje z nowego budżetu będą dostępne najwcześniej od 2015 r. Potem konieczne będzie odbudowanie rynku. Najgorsze dla branży są huśtawki.

—not. ais

– Planujemy ogłosić przetarg na budowę 12,1 km obwodnicy Bargłowa Kościelnego i obwodnicy Leżajska o długości 3,6 km – mówi Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Oba postępowania są na etapie kompletowania dokumentacji.

W tym roku GDDKiA zaczęła szukać firm, które wybudują trasę wylotową z Warszawy w kierunku Raszyna. Zamierza jeszcze wyłonić wykonawców tzw. dużych prac remontowych o wartości powyżej 1,5 mln zł za km. To sześć przetargów na realizację prac na odcinkach o długości od 0,25 km do ok. 2 km.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca