Reklama
Rozwiń
Reklama

Chętnie łapiemy się w mobilną sieć

Mobilny Internet goni stacjonarny. W tym roku będzie mieć już ponad 4 miliony użytkowników

Publikacja: 06.07.2012 02:38

Chętnie łapiemy się w mobilną sieć

Foto: Fotorzepa, RP Radek Pasterski

Opinie ekspertów i telekomów są zgodne. Użytkowników usługi mobilnej (i to nie licząc posiadaczy smartfonów) przybywa w tym roku szybciej niż w przypadku stacjonarnego Internetu. Zagadką jest jedynie wartość przychodów, które usługa przyniesie telekomom.

Więcej o 25 procent

– Spodziewamy się, że cały internetowy rynek może znacząco wzrosnąć dzięki ofertom skierowanym do użytkowników urządzeń mobilnych. Przyczynią się do tego nowe netbooki i tablety o lepszych parametrach w niższych cenach – mówi „Rz" Małgorzata Rybak-Dowżyk, dyrektor komunikacji korporacyjnej Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora sieci T-Mobile. Jak podaje, PTC sądzi, że w tym roku z usługi dostępu do sieci korzystać będzie o 25 proc. więcej użytkowników niż w 2011 r.

W zestawieniu z dostępnymi danymi oznacza to, że z końcem grudnia usługa będzie mieć w Polsce ponad 4 mln klientów.

Podobnie szacują analitycy giełdowi. – Zakładamy, że liczba abonentów dedykowanych usług mobilnego Internetu Orange urośnie w tym roku do 921 tys. To oznacza wzrost o 25 proc. w porównaniu z końcem 2011 r. Podobne tempo rozwoju będzie miał również cały rynek mobilnego Internetu, przy czym po Polkomtelu (Plus) spodziewałbym się szybszego wzrostu niż po pozostałych trzech graczach – mówi „Rz" Piotr Janik, analityk KBC Securities.

W każdym domu

Jeszcze szybszego wzrostu rynku spodziewa się Dom Maklerski Trigon w analizie dotyczącej NFI Midas, spółki kontrolowanej przez Zygmunta Solorza-Żaka (biuro oferowało akcje NFI w ostatniej emisji).

Reklama
Reklama

Hanna Kędziora, analityk NFI Midas, zakłada, że grono użytkowników komputerów osobistych łączących się za pomocą modemu 2G lub 3G z siecią powiększy się w br. aż o 29 proc., do 4,4 mln. Co więcej, ocenia, że w ciągu kilku lat z usługi będzie korzystać każde gospodarstwo domowe. To duży skok, zważywszy że stacjonarny Internet wciąż nie jest dostępny nawet w  50 proc. polskich domów.

Szybki przyrost użytkowników mobilnego Internetu oznacza dobre informacje dla Midasa, który stara się o 900 mln zł na rozbudowę infrastruktury ultraszybkiego mobilnego dostępu do Internetu w technologii LTE. Dziś obejmuje zasięgiem ponad 26 proc. populacji, co ma się potroić w ciągu roku.

O planach poinformował na czacie serwisu Stockwatch.pl Wojciech Pytel, prezes NFI Midas. Fundusz odpowiada za budowę infrastrukturalnego zaplecza sieci LTE Solorza-Żaka.

Spore widełki

Operatorzy działający na rynku nie umieją na razie ocenić wartości przychodów, jakie przyniesie im usługa w tym i kolejnych latach. – Średni przychód na abonenta usługi transmisji danych w Polsce jest niższy niż średnia w państwach Unii Europejskiej, zatem spodziewana erozja cen nie powinna być znacząca. To pokazuje potencjał rynku, na którym działamy – mówił Pytel, nie podając kwot.

Opinie na temat wartości rynku w 2011 r. są rozbieżne. Według UKE było to nieco ponad 700 mln zł.

Zdaniem Piotra Janika można zaś mówić o około 1–1,5 mld zł. – Do tego trzeba doliczyć przychody uzyskiwane dzięki użytkownikom smartfonów – mówi „Rz" analityk KBC Securities.

Reklama
Reklama

Zdecyduje podział częstotliwości

Według IDC w Stanach Zjednoczonych w 2015 r. liczba abonentów mobilnego Internetu będzie wyższa niż użytkowników usługi świadczonej za pomocą infrastruktury kablowej. Czy tak będzie i w Polsce, zdania są podzielone. Analitycy są ostrożni. – Rynek mobilnego Internetu częściowo – w 10–15 proc. – może wyprzeć usługę w stacjonarnej wersji. Jednak scenariusz, w którym każde gospodarstwo domowe ma taką usługę, jest mało realistyczny – mówi Piotr Janik z KBC Securities. Istotnym elementem, który wpłynie na kształt rynku mobilnego dostępu do sieci, będzie wynik przetargu na częstotliwości komórkowe, jaki do końca miesiąca ogłosić ma Urząd Komunikacji Elektronicznej. Chodzi o analogiczne zasoby pasma jak te, które dziś należą do spółek Zygmunta Solorza-Żaka (z zakresu 1800 MHz). Wystartuje po nie na pewno P4, operator sieci Play. Pozostali gracze: PTC, Centertel, Polkomtel i Emitel, na razie czekają na kształt dokumentacji.

Opinie ekspertów i telekomów są zgodne. Użytkowników usługi mobilnej (i to nie licząc posiadaczy smartfonów) przybywa w tym roku szybciej niż w przypadku stacjonarnego Internetu. Zagadką jest jedynie wartość przychodów, które usługa przyniesie telekomom.

Więcej o 25 procent

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama