Indyjski rząd uziemił Dreamlinery

Trzy samoloty B787 Dreamliner w barwach Air India czekają na parkingu w Południowej Karolinie na zapłacenie za nie i na odbiór przez państwowego przewoźnika

Publikacja: 11.07.2012 18:50

Indyjski rząd uziemił Dreamlinery

Foto: Bloomberg

Dreamlinery, które miały przyczynić się do unowocześnienia wysłużonej floty Air India stały się przyczyną częstych bólów głowy przewoźnika tracącego pieniądze.

Trzy samoloty, z których pierwszy był gotowy do odebrania w końcu maja, stały się przedmiotem sporu amerykańskiego producenta z władzami Indii o kompensatę dla przewoźnika za opóźnienie produkcji i dostaw.

Władze nie podpisały jeszcze pakietu uzgodnionego przez Air India z Boeingiem o nie ujawnionej zawartości – twierdzi wysoko postawiony urzędnik zaangażowany bezpośrednio w tę sprawę. – Nadal nie mamy opinii kilku ministerstw, m.in. departamentu ds. wydatków w resorcie finansów. Więc cała procedura opóźnia się – dodał prosząc o zachowanie jego anonimowości.

Air India zamówił 27 B787 i był pierwszym niejapońskim przewoźnikiem, który miał odebrać samolot dalekiego zasięgu o konstrukcji z kompozytów węglowych. Zgodnie z cenami katalogowymi całka trójka ma wartość 580 mln dolarów, choć w powszechnej praktyce są rabaty. Zakup jest finansowany przez Standard Chartered Bank.

- Trzy Dreamlinery są gotowe do wydania i czekają zaparkowane w Charleston. Czekamy tylko na ich odbiór przez Air India – oświadczył wiceprezes Boeinga ds.sprzedaży i marketingu na Azję-Pacyfik i Indie, Dinesh Keskar.

Dreamlinery stanowią część zamówień złożonych w 2005 r. przez Air India na łączna sumę 6 mld dolarów, co nadwyrężyło finanse tej linii i zmusiło ją do skorzystania z rządowego pakietu pomocy 5,8 mld dolarów.

Ostatnio prawo latania tymi samolotami stało się przyczyną 58-dniowego strajku około 500 pilotów. Strajkujący żądali, aby ich kolegów z dawnej wewnętrznej państwowej linii lotniczej Indian Airlines, która połączyła się z Air India, nie szkolić w pilotowaniu Dreamlinerów, bo obawiali się o przyszłość własnej kariery zawodowej.

Pierwszy z trzech B787, pokazany w tym roku na salonie lotniczym w Indiach, był gotowy do odbioru w końcu maja i Air India wysłała po niego grupę pilotów. Wrócili jednak z USA jako pasażerowie, bo przewoźnik i Boeing nie potrafili porozumieć się co do kompensaty.

Nie jest to specjalnie dziwne, skoro Air India domagała się od Boeinga miliarda dolarów, czyli nawet więcej, niż wynosi cena katalogowa tej maszyny. Przewoźnicy kupują samoloty najczęściej ze zniżką wynoszącą 40-60 proc. ceny katalogowej.

Przedstawiciele linii lotniczych, którzy zamówili Dreamlinery, także wynegocjowali odszkodowanie od Boeinga z powodu wielomiesięcznych opóźnień. Prezes japońskiej linii All Nippon Airways (ANA) Shinichiro Ito, który także negocjował z Amerykanami finansowe odszkodowanie za opóźnienie w dostawach, powiedział „Rz", że roszczenia Air India są „wzięte z sufitu".

Rządowa komisja ds. gospodarczych Indii musi zaaprobować kompensatę, ale została pozbawiona szefa, gdy ze stanowiska ministra finansów ustąpił w czerwcu Pranab Mukherjee, który zdecydował się na objęcie  głównie reprezentacyjnego stanowiska prezydenta. – Mam nadzieję, że decyzja zapadnie w ciągu miesiąca – stwierdził anonimowo inny urzędnik rządowy.

Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię