Reklama

Kryzys pogrążył armatora

Najstarsza brytyjska firma żeglugowa Stephenson Clarke Shipping Ltd padła ofiarą kryzysu: zaczęto jej likwidację

Publikacja: 10.08.2012 17:31

Kryzys pogrążył armatora

Foto: spółka

Firma  specjalizowała się w transporcie ładunków masowych: węgla, zboża, rudy żelaza, tlenku glinu, nawozów sztucznych, wyrobów ze stali nowoczesnymi statkami o nośności od 1100 do 12 tys. DWT. Dysponowała też flotą jednostek wielkości 1250-2800 DWT, dysponującymi własnymi urządzeniami  za- i wyładowczymi. Kursowały głównie po akwenach Europy.

Założyli ją w 1730 r. bracia Ralph i Robert Clarke kupując udziały w 300-tonowym statku. Przeszli następnie kursy żeglarskie, kupowali kolejne udziały w statkach stając się stopniowo ich właścicielami. Jeden z synów Roberta ożenił się z Jane Stephenson w 1775 r.i przeniósł z North Shield do Londynu. Później dołączył do niego brat i tak powstała podstawa obecnej firmy.

Firma rozkwitła w okresie brytyjskiej rewolucji  przemysłowej, rozwożąc węgiel z rodzimego Newcastle. Później  zaczęła przewozić  inne towary masowe do Skandynawii, do krajów basenu śródziemnomorskiego i do zachodniej Afryki.

W latach 2007-9, gdy opłaty za transport morzem były rekordowo wysokie, armatorzy na świecie zamówili dużą liczbę nowych jednostek. Dodatkowe moce przewozowe pojawiły się jednak w czasie, gdy wiele krajów   odczuwa  skutki kryzysu i spowolnienia. Stawki frachtu malały, co zmusiło brytyjskiego armatora do ograniczania kosztów i sprzedawania statków. Firma przegrywała jednak z konkurencją, zwłaszcza z Azji.

Stephenson Clarke sprzedała w lipcu ostatnie 6 statków. 3 sierpnia mianowano likwidatora firmy, Taita Walkera, bo - jak oświadczył rzecznik armatora – udało się przetrwać wcześniejsze spowolnienia gospodarcze, ale obecny rynek jest jednym z najgorszych  do wielu lat, bez widoków na poprawę w ciągu 12 – 18 miesięcy.

Reklama
Reklama

Inni podobni armatorzy maja też problemy. W lipcu prawnicy działający w imieniu Deiulemar Shipping, dużego włoskiego armatora od przewozu  suchych towarów masowych,  zgłosili projekt likwidacji firmy, aby zapobiec oficjalnej upadłości po zajęciu przez prokuraturę aktywów o wartości 323 mln euro, w tym 10 (ponad połowy) jej statków.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama